کالیفرنیا در آتش

کلانتر منطقه گفت:‌ خبر بد این است که احتمالا شرایط آب و هوایی مثل قبل شود و بادهای شدید شروع به وزش کنند. پیش‌بینی من این است که تا روز سه‌شنبه (۲۳ آبان ماه) مجبور شویم اعلام وضعیت قرمز کنیم آتش‌سوزی بیش از ۶۷۰۰ خانه و کسب و کار را در شهر پارادایز نابود کرد که رکوردی در آتش‌سوزی‌های ایالت کالیفرنیا به‌شمار می‌رود. آتش‌سوزی بیش از ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های ایالت را در بر گرفته و تنها ۲۰ درصد آن به کنترل درآمده است

سیدمحمد میرزامحمدزاده

دو آتش سوزی گسترده در ایالت کالیفرنیای آمریکا همچنان در حال گسترش هستند، هنوز پیشرفتی در مهار این دو آتش‌سوزی صورت نگرفته است، شرایط آب و هوایی فرصت را برای گسترش آتش فراهم می‌کند و مقامات ایالتی از هرگونه اقدامی باز مانده‌اند. تعداد قربانیان در حال افزایش است و افراد بسیاری همچنان مفقود هستند. بلایای طبیعی روز خوش برای مردم آمریکا نگذاشته‌اند؛ طوفان و آتش‌سوزی سرآمد همه حوادث، جان هزاران نفر را هر روز درآمریکا تهدید می‌کند. ترامپ هم که انگار به سرزنش کردن این و آن عادت کرده است، دوباره دست به توئیتر برده و زمین و زمان را برای این حادثه سرزنش کرده و داد همه را در آورده است. روزنامه گاردین در گزارشی جزئیاتی از آتش‌سوزی‌های اخیر را منتشر کرده است که درادامه می‌خوانیم:‌ باقی‌مانده اجساد 14 قربانی دیگر هم در اطراف شهر پارادایز در شمال ایالت کالیفرنیای آمریکا پیدا شد و به گفته مقامات ایالتی تا روز یکشنبه (بیستم آبان ماه) با پیدا شدن دو جسد در شهر مالیبو، تعداد قربانیان آتش‌سوزی به 25 نفر رسید. 

اسکات مکلین سخنگوی سازمان جنگل‌داری و آتش‌نشانی کالیفرنیا جزئیاتی در مورد شرایط کشته‌شدگان در پارادایز ارائه نکرده است، یک کمپ کوهنوردی در 145 کیلومتری شهر ساکرامنتو به دلیل آتش ویران شده است. اجساد به شدت سوخته‌اند و این مسئله شناسایی آنها را دشوار کرده است.

این آتش‌سوزی بیش از شش‌هزار و 700 خانه  و کسب و کار را در شهر پارادایز نابود کرد که این تعداد، رکوردی در آتش‌سوزی‌های ایالت کالیفرنیا به‌شمار می‌رود. این آتش‌سوزی بیش از 42 هزار هکتار از زمین‌های این ایالت را در بر گرفته و تنها 20 درصد از آن به کنترل درآمده است.

انتظار می‌رود شدت وزش باد بیشتر شود که می‌تواند شرایط لازم برای گسترش آتش را فرآهم کند؛‌ در واقع عامل اولیه گسترش سریع آتش نیز وزش باد بود.

کوری هونئا، کلانتر روستای بوته، در مورد مفقود شدن 110 نفر اطلاع داد و از ساکنین روستا خواسته است تا گوش به زنگ هشدارها و پیام‌های تخلیه روستا و دستورات پس از آن باشند. وی گفت: دوست ندارم هر شب بیایم اینجا بنشینم و به رسانه‌ها در مورد اجساد بیشتر یافته شده گزارش دهم.

جان بندیکت، سر کلانتری روستای لس‌آنجلس شهر میلبو، در جنوب کالیفرنیا، از یافتن دو جسد که به شدت درون ماشینی در مسیر یک منطقه مسکونی سوخته بودند خبر داد. 

روز شنبه (نوزدهم آبان ماه) خانه‌ای در پیچی در بزرگ‌راه مالهالند، که دیدی وسیع به دره داشت در حال سوختن بود و جاده نیز پر از صخره‌ها و سنگ‌های بزرگ و تیرهای برق افتاده شده بود که مسیر را مسدود کرده بودند و بعضی از تیرها در حال سوختن بودند.

به گفته مقامات، آتش‌سوزی موسوم به وولسی اصلا تحت کنترل در نیامده است، اما آنها افزودند که بادهای خشک سانتا آنا که در دو روز گذشته آتش را به 28 هزار هکتار از زمین‌های منطقه گسترش داده بود، آرام‌تر شده و به آتش‌نشانان فرصت بهتری داده است که بتوانند به صورت اولیه آتش را کنترل کنند.

داریل اوسبی، رئیس آتش‌نشانی روستای لس‌آنجلس، به گزارشگرانی که در شهر تاوزند اوکس ایالت کالیفرنیا جمع شده بودند گفت: ما شب سختی را در جنگ با این آتش داشتیم و تشریح کرد که خانه‌های بیشتری از شب تا صبح به اشغال آتش درآمدند. هیچ آمار رسمی از خانه‌های سوخته در دست نیست؛ اما به گفته وی حجم خسارات بسیار گسترده است و تیم‌های ارزیابی خسارت در طول روز به بررسی منطقه می‌پردازند.

وی افزود: از دید ما، هرچند که خانه‌های زیادی را از دست دادیم، اما جان هزاران نفر را نیز نجات دادیم. وی با تشریح شرایط آتش‌سوزی و نام بردن از آن به عنوان سخت‌ترین و شدیدترین حادثه‌ای که به چشم دیده است، گفت: 900 آتش‌نشان در طول شب درگیر مقابله با آتش بودند و تمام منابع محلی برای مقابله با آن به کار گرفته شدند. به گفته وی نیروی پشتیبانی از ایالت آریزونا در راه است و آنها به زودی درخواست کمک بیشتر از دولت و سازمان‌های ایالتی را ارائه می‌کنند.

مارک لورنزن، رئیس آتش‌نشانی روستای ونچورا، با تأیید صحبت‌های اوسبی گفت:‌ همه سازمان‌ها، اقدامات قهرمانانه‌ای برای نجات جان انسان‌ها و حفظ دارایی‌ها انجام دادند.

وی افزود: امروز مادر طبیعت به ما اندکی فرصت داد اما نیاز است که همه هشیار بمانند.

نزدیک به 157 هزار نفر در روستاهای لس‌آنجلس و ونچورا به دلیل وقوع دو آتش‌سوزی در منطقه، تخلیه شدند.

دونالد ترامپ با اعلام حالت فوق‌العاده خواستار در دسترس بودند همه منابع ایالتی شد، اما در همین حال این ایالت را سرزنش کرد. وی در توئیتی نوشت: هیچ دلیلی برای این آتش‌سوزی جنگلی گسترده، مرگبار و پرهزینه جز ضعف شدید مدیریت جنگلی وجود ندارد. وی در ادامه تهدید کرد که جلوی تخصیص بودجه را به دلیل مدیریت ناعادلانه جنگل‌ها می‌گیرد.

پس از انتقادات از سوی مشاهیر هالیوود و برایان رایس، رئیس آتش‌نشانان حرفه‌ای کالیفرنیا، که اظهارات ترامپ را شرم‌آور و به‌صورت خطرناکی اشتباه خوانده بودند، ترامپ اندکی ادبیات خود را تغییر داد و در توئیترش نوشت: قلب ما با کسانی است که با آتش می‌جنگند. و سپس با اشاره به افراد تخلیه شده و خانواده 11 قربانی آتش‌سوزی نوشت: این تخریب‌ها فاجعه است و خدا رفتگان و بازماندگان را رحمت کند.

از روز پنجشنبه (هفدهم آبان‌ماه) بیش از 200 هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. شعله‌های آتش‌سوزی وولسی، آتش بزرگ‌تر دو آتش‌سوزی اخیر جنوب کالیفرنیا، موجب تخلیه مناطقی از مالیبو به وست هیلز و بخشی هم به تاوزند اوکس شده است. این در حالی است که تاوزند اوکس هنوز درگیر شوک تیراندازی اخیر در رستوران بوردرلاین بار اند گریل است که چند روز پیش از آتش‌سوزی صورت گرفت و موجب کشته شدن 12 نفر شد.

آتش‌سوزی ووسلی از بیشتر آتش‌سوزی‌هایی که در این منطقه اتفاق افتاده، قوی‌تر بوده است.

بوشو کلانتر تاوزند اوکس با توضیح اینکه هرچند وزش باد خوابیده است گفت: اما شرایط خشکی موجب سوخت‌رسانی به آتش و گسترش شعله‌ها شده است. امیدوارم امروز پیشرفت‌هایی حاصل شود، اما خبر بد این است که احتمالا شرایط آب و هوایی مثل قبل شود و بادهای شدید شروع به وزش کنند. پیش‌بینی من این است که تا روز سه‌شنبه (23 آبان ماه) مجبور شویم اعلام وضعیت قرمز کنیم.

کارمندان بیمارستان‌ فیدر ریور با همکاری گروه‌های واکنش سریع در پارادایز، بیماران را تخلیه کردند.

آتش سوزی در ابتدا، روز پنجنشبه (هفدهم آبان ماه) در شمال کالیفرنیا، اطراف شهر پارادایز در جاده  کمپ کریک آغاز شد. مقامات در حال تحقیق هستند تا ببینند که آیا این آتش‌سوزی از خطوط انتقال برق و گاز ایجاد شده یا دلیل دیگری داشته است.

اریک ریبولد، رئیس پلیس شهر که خانه‌اش را در آتش‌سوزی از دست داده است روز یکشنبه (بیستم آبان ماه) گفت: این حقیقت را که خانه‌ام از دست رفته پذیرفته‌ام. ما به همراه هم از این حادثه عبور می‌کنیم. من با دیگران در این منطقه خواهم ماند. هیچ‌کدام از ما بی‌آسیب نمانده‌ایم.

برخی از ساکنان مدعی شده‌اند که به آنها در مورد آتش‌سوزی هشدار داده نشده و آنها مشکلاتی برای تخلیه داشته‌اند. هونا یکی از ساکنین منطقه در این‌باره گفت:‌ هیچ سیستم اعلانی بی‌نقص نیست و این آتش‌سوزی بدترین سناریویی بود که ما تجربه کردیم و این موضوعی بود که ما همیشه از آن می‌ترسیدیم.