پرتغالی‌ها و قلعه آزادی!

یکی از بهترین و تماشایی‌ترین سناریوهای ممکن برای شروع فصل جدید لیگ برتر، برخورد دو تیم مدعی و پرستاره در آزادی بود. قرعه‌های فصل جدید، این اتفاق را ممکن کردند و حالا لیگ برای استقلال و سپاهان در استادیوم آزادی کلید خواهد خورد. وجه اشتراک مهم این دو تیم، جذب مربی پرتغالی در شروع فصل است. دو مربی با دو مسیر کاملا متفاوت که به نظر می‌رسد سبک کاری متفاوتی نیز دارند اما هر دو، انگیزه دادن به بازیکنان و تهییج آنها را به خوبی بلد هستند. البته که نباید انتظار داشت تیم‌ها در همان هفته اول در نقطه اوج هماهنگی باشند اما این نبرد جذاب را حتی برای یک ثانیه نباید از دست داد.

آریا رهنورد

ساپینتو و ژوزه مورایس، نام‌های خبرساز تابستان فوتبال ایران بودند. دو مربی که برای اولین بار به این فوتبال قدم گذاشتند و هدایت دو تیم بزرگ را بر عهده گرفتند. این دو نفر جانشین دو چهره اسطوره‌ای روی نیمکت استقلال و سپاهان شدند. با این تفاوت که ساپینتو به جای سرمربی تیم قهرمان لیگ برتر جذب شد و مورایس به جای نویدکیایی روی کار آمد که در طول دو فصل نتوانسته بود با استقلال جامی به دست بیاورد. اولین نکته‌ای که در مورد این دو مربی جلب توجه می‌کند، تفاوت‌های این دو نفر است. ساپینتو اساسا علاقه زیادی به فوتبال هجومی و کنش‌گرایانه دارد و مورایس به واسطه چندین سال دستیاری مورینیو، به فوتبال تدافعی و واکنشی علاقه‌مند است. ساپینتو در قامت یک مربی جام‌های زیادی به دست نیاورده اما مورایس چه به عنوان دستیار و چه به عنوان سرمربی، فاتح جام‌های مهمی شده است. این تفاوت‌ها اما در شروع فصل چندان مهم به نظر نمی‌رسند. چراکه هر دو مربی تنها با یک هدف جذب شده‌اند و آن، قهرمانی لیگ برتر است. برای ساپینتو که تیم قهرمان لیگ را تحویل گرفته، هر نتیجه‌ای به جز ایستادن روی سکوی اول یک شکست خواهد بود و برای مورایس با آن سابقه درخشان و این تیم پرستاره و گرانقیمت نیز، هیچ انتظاری به جز قهرمانی وجود نخواهد داشت. این دو مربی هر کاری می‌کنند تا از همین اولین هفته فصل، لیگ را به آتش بکشند. برای مورایس که تیمش تغییرات بیشتری نسبت به استقلال داشته، برگزاری اولین بازی در آزادی روبه‌روی قهرمان لیگ کمی دشوار خواهد بود اما این از آن نبردهایی است که اصلا نمی‌شود پیش‌بینی‌اش کرد. یک مسابقه هیجان‌انگیز که خیلی زود تنور رقابت‌های لیگ برتر را داغ می‌کند.

رقابت امروز این دو تیم در همه خطوط زمین فوق‌العاده جذاب و نفس‌گیر به نظر می‌رسد. روی خط دروازه، سیدحسین حسینی و رشید مظاهری دیده می‌شوند. دو سنگربانی که در استقلال همبازی بودند و راه‌شان در فصل گذشته از هم جدا شد. هر دوی آنها انگیزه‌های فراوانی برای این مسابقه خواهند داشت. در خط دفاع، محمد دانشگر در همین تابستان استقلال را به مقصد سپاهان ترک کرده است. دانشگر بین طرفداران استقلال محبوب بود اما نباید انتظار داشته باشد که در بازگشت به آزادی با لباس یک تیم دیگر، مورد استقبال قرار بگیرد. او البته وعده داده که شادی‌های گل همیشگی‌اش در لباس استقلال را در تیم جدید به نمایش نخواهد گذاشت. رضا میرزایی در همین تابستان از سپاهان جدا شده و به استقلال پیوسته و انتظار می‌رود سرمربی آبی‌ها از او در ترکیب تیمش برای این جدال استفاده کند. جابه‌جایی دیگر بین دو باشگاه در تابستان، سجاد شهباززاده بود که بعد از چند سال موفق در سپاهان به تیم سابقش برگشت. با این میزان از رد و بدل کردن بازیکنان، این مسابقه لحظات جذاب بسیار زیادی خواهد داشت. نکته تلخ اینجاست که هنوز مجوز استفاده از همه ظرفیت استادیوم صادر نشده و چنین بازی جالبی به جای یک ورزشگاه پر، باید تنها با حضور 30 درصد تماشاگرها برگزار شود. با این وجود تردیدی نیست که این جدال حتی با خالی ماندن بخشی از ظرفیت ورزشگاه، هنوز نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. استقلالی‌ها در اولین نبرد خانگی فصل، احتمالا مرادمند را در اختیار نخواهند داشت. صالح حردانی هم نمی‌تواند در این جدال برای تیم به میدان برود. به نظر می‌رسد چشمی و سیلوا در قلب دفاع تیم به میدان بروند و میرزایی نیز به جای صالح در سمت راست قرار بگیرد. نگرانی بزرگ سپاهانی‌ها برای این نبرد، تغییرات زیاد ترکیب اصلی این تیم است. سپاهان در همین فصل چهار بازیکن خارجی جذب کرده و طبیعتا کمی زمان می‌برد تا مورایس ترکیب دلخواهش را در فوتبال ایران پیدا کند.

اولین محک جدی مربیان خارجی استقلال و سپاهان در فوتبال ایران، خیلی زود رقم می‌خورد. مردانی که برای یک شروع خوب، دست به هر کاری می‌زنند. آنها به خوبی می‌دانند که با بردن این بازی، تا چند هفته در آرامش مطلق قرار خواهند گرفت. هرچند که نگرانی از شکست در شروع فصل، می‌تواند این دو نفر را به سمت یک نبرد احتیاط‌آمیز سوق بدهد. این یک شروع فوق‌العاده حساس برای لیگ برتر بیست و دوم خواهد بود.

 

سوتیتر: برای ساپینتو که تیم قهرمان لیگ را تحویل گرفته، هر نتیجه‌ای به جز ایستادن روی سکوی اول یک شکست خواهد بود و برای مورایس با آن سابقه درخشان و این تیم پرستاره و گرانقیمت نیز، هیچ انتظاری به جز قهرمانی وجود نخواهد داشت