نقشه یحیی گل‌محمدی و تیمش در این فصل، دیگر «تکرار قهرمانی» در لیگ برتر نیست. آنها باید برای «پس‌ گرفتن» جام از رقیب سنتی تلاش کنند و این تلاش به شدت دشوار خواهد بود. مهم‌ترین کاری که یحیی باید در این فصل برای پرسپولیس انجام بدهد، تقویت ترکیب تیم است. راهی که بدون تردید از پنجره نقل و انتقالات عبور می‌کند. پرسپولیس فصل گذشته چوب عملکرد ضعیفش در پنجره نقل و انتقالات را خورد و هرگز نتوانست ضعف‌های پرشمارش را برطرف کند. اشتباهی که دیگر نباید در این تیم تکرار شود.

تا شروع فصل جدید لیگ برتر، زمان نسبتا زیادی باقی مانده اما این روزها برای پرسپولیس بسیار حساس به نظر می‌رسد. چراکه بدون سپری کردن یک فصل نقل و انتقالات قوی، راهی برای ایجاد یک تحول کلیدی دراین تیم وجود نخواهد داشت. قرمزها تا همین‌جا هم شروع خوبی در پنجره نقل و انتقالات داشته‌اند. این تیم علیرضا بیرانوند را به خدمت گرفته تا ضعف بزرگ فصل گذشته‌اش روی خط دروازه سرخ‌ها در آستانه برطرف شدن قرار بگیرد. اگر بیرو به همان فرم قبل از جدایی برگردد، پرسپولیس دوباره صاحب یک گلر مطمئن خواهد شد. خرید بعدی تیم هم مرتضی پورعلی‌گنجی است که بدون تردید دفاع این تیم را تقویت خواهد کرد. یک بازیکن که چندین سال در تیم ملی درخشیده و تجربه بازی در‌ تیم‌های خارجی را نیز داشته است. تا اینجا همه چیز برای پرسپولیس مطلوب به نظر می‌رسد اما همین دو نفر برای ساختن یک تیم رویایی کافی به نظر نمی‌رسند. قرمزها باید در چند نقطه دیگر زمین هم خریدهای مهمی داشته باشند تا دوباره به مدعی شماره یک قهرمانی لیگ برتر تبدیل شوند. یکی از نکات همیشگی در مورد پرسپولیس، به سمت راست خط دفاعی برمی‌گردد. جایی که رامین رضاییان در یک قدمی ترک باشگاه قرار گرفته و حتی با هوادارها نیز خداحافظی کرده است. کادر فنی به یک دلیل عجیب، از رامین بابت صحبت‌هایش در یک برنامه تلویزیونی شاکی شده است. آن هم در حالی که رضاییان در این برنامه، حرف خاصی به زبان نیاورد و تنها در مورد شرایط خودش صحبت کرد. این برخورد با مدافع راست پرسپولیس بعد از عملکرد نسبتا خوب او در این فصل، نشان می‌دهد که سرخ‌ها در آستانه جذب بازیکن دیگری برای این بخش از زمین هستند و آن بازیکن، احتمالا دانیال اسماعیلی‌فر خواهد بود. او بدون تردید بهترین و آماده‌ترین مدافع راست فوتبال ایران در فصل گذشته بوده است.

پرسپولیس با از دست دادن رامین، مرتکب یک ریسک بزرگ می‌شود. چراکه اگر آنها رضاییان را از دست بدهند و نتوانند اسماعیلی‌فر را به خدمت بگیرند، دوباره به همان بحران قدیمی در دفاع راست برمی‌گردند. اوضاع سمت چپ خط دفاعی حتی نگران‌کننده‌تر نیز هست. جایی که قرمزها سعید آقایی نامطمئن را در اختیار دارند و اگر قادر به جذب نورافکن نباشند، باید به سراغ زکی‌پور بروند که نسخه دیگری از سعید آقایی است و اصلا مطمئن به نظر نمی‌رسد. هواداران پرسپولیس در انتظار بازگشت احمد نوراللهی نیز هستند. کسی که جای خالی‌اش در تیم از همان زمان جدایی تا امروز بسیار ملموس و پرنشدنی بوده است. اگر احمد به هر دلیلی جذب نشود، قرمزها باید به سراغ یک هافبک طراح بروند. چراکه خلاء چنین هافبکی در تیم برای انتقال بازی همواره در این فصل به تیم لطمه زده است. مشکل بعدی تیم هم به خط حمله برمی‌گردد که باید برطرف شود. بدون داشتن حداقل دو مهاجم درجه یک، نمی‌توان انتظار داشت که پرسپولیس به بخت اول قهرمانی در فصل جدید تبدیل شود. این درست همان چیزی است که آنها در پنجره نقل و انتقالات به آن نیاز خواهند داشت. پرسپولیس بدون دو مهاجم کاربلد، شانس چندانی برای موفقیت در فصل جدید نخواهد داشت.

پرسپولیسی‌ها هنوز هم یحیی گل‌محمدی را به خاطر عملکرد فصل گذشته تیم‌شان در فصل نقل و انتقالات مورد سرزنش قرار می‌دهند. چراکه خریدهایی مثل ابوالفضل ابراهیمی، رضا اسدی، هناهوف، تمیروف و صفروف اصلا نتوانسته‌اند مشکلات تیم را کاهش بدهند و برای تیم دردسرساز شده‌اند. حالا وقتش رسیده که گل‌محمدی از روش قبلی‌اش فاصله بگیرد و با خریدهای تازه خودش را در مسیر متفاوتی قرار بدهد. لیگ برای او درست از همین جا شروع می‌شود و حتما نباید اولین هفته مسابقات از راه برسد تا لیگ برای پرسپولیسی‌ها استارت بخورد. آنها فصل گذشته در خط شروع از رقیب سنتی عقب بودند و این مساله تا خط پایان هم ادامه داشت. اگر پرسپولیس می‌خواهد در چنین شرایطی قرار نگیرد، باید فصل نقل و انتقالات بهتری را سپری کند. در غیر این صورت شانس چندانی برای موفقیت تیم وجود نخواهد داشت. استقلال و سپاهان همین حالا هم تیم‌های پرمهره‌ای هستند و به زودی از خریدهای تازه هم رونمایی خواهند کرد. برای موفقیت در چنین وضعیتی، هیچ چیز به اندازه ترمیم ترکیب تیم برای پرسپولیسی‌ها ضروری نخواهد بود. اگر آنها نتوانند ضعف‌های فصل گذشته را برطرف کنند، باز هم باید جشن قهرمانی یکی از رقبا را در پایان فصل تماشا کنند.