رکورد احسان؛ تاثیر اشکان

دوران ملی سیدجلال حسینی در حالی تمام شد که این بازیکن یکی از پرکارترین مهره‌ها در دوران حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی بود. او در این دوره زمانی بازی‌های زیادی برای تیم انجام داد و گل‌های مهمی را نیز وارد دروازه تیم‌های حریف کرد. مرد پرتغالی به مرور زمان ترکیب مورد علاقه‌اش در تیم ملی را شناخت و با این تیم به دو جام جهانی متوالی رفت. او سلیقه خاص خودش را در انتخاب بازیکن‌ها داشت و این سلیقه را به مرور زمان در تیم ملی جا انداخت. بیشتر نفرات محبوب او در تیم ملی، همچنان در این تیم حضور دارند اما سیدجلال حسینی دیگر با پیراهن سفید این تیم دیده نخواهد شد.

آریا طاری

 مرد پرتغالی به مرور زمان ترکیب مورد علاقه‌اش در تیم ملی را شناخت و با این تیم به دو جام جهانی متوالی رفت. او سلیقه خاص خودش را در انتخاب بازیکن‌ها داشت و این سلیقه را به مرور زمان در تیم ملی جا انداخت

1  احسان حاج‌صفی

احسان، رکورددار بازی در تیم ملی زیر نظر کارلوس کی‌روش است. کاپیتان سوم این روزهای تیم ملی، بیشتر از هر بازیکن دیگری در این دوره زمانی برای این تیم به میدان رفته است. احسان حاج‌صفی زیر نظر کی‌روش، 60 بازی انجام داده و در حالی که در بیشتر این مسابقات مدافع چپ بوده، چهار گل به ثمر رسانده و 9 پاس گل نیز داده است. اولین مسابقه ملی حاج‌صفی در عصر سی‌کیو، در همان اولین مسابقه این مربی روبه‌روی ماداگاسکار اتفاق افتاد. حاج‌صفی تا امروز با تیم کارلوس در دو جام جهانی و یک دوره جام ملت‌ها حضور داشته است.

2  سیدجلال حسینی

سیدجلال که به تازگی از تیم ملی جدا شده، دومین مهره پراستفاده این تیم در دوران مربیگری کارلوس کی‌روش بوده است. سرمربی پرتغالی در 51 بازی مختلف از سیدجلال استفاده کرده و این بازیکن را در ترکیب تیمش قرار داده است. او در اولین تجربه مربیگری کی‌روش در ایران، تنها گل مسابقه با ماداگاسکار را به ثمر رساند و پس از حضور در یک جام جهانی و یک جام ملت‌ها با این مربی، آخرین بازی‌اش را در دیدار تدارکاتی با امیدهای ازبکستان پشت سر گذاشت.

3  کریم انصاری‌فرد

در اولین سال‌های حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران، کریم انصاری‌فرد در تیم ملی نیمکت‌نشین بود اما این بازیکن به مرور زمان توانست جایگاه ثابتی در تیم ملی پیدا کند و حتی در جام جهانی 2018 به صورت ثابت برای ایران به میدان رفت. کریم 68 بازی ملی در کارنامه دارد و فقط 18 بازی را خارج از دوره کی‌روش انجام داده است. مهاجم شماره 10 تیم ملی در جام جهانی روسیه 180 دقیقه برای ایران به میدان رفت. او در جام جهانی 2014 تنها 23 دقیقه در ترکیب قرار گرفته بود.

4  اشکان دژاگه

کارلوس کی‌روش تلاش بسیار زیادی انجام داد تا اشکان دژاگه را برای حضور در تیم ملی ایران متقاعد کند. اشکان که پیش از این به مربیان تیم ملی جواب رد داده بود، بالاخره این پیشنهاد را پذیرفت و به تیم ملی ملحق شد. دژاگه زیر نظر کارلوس کی‌روش 48 بازی برای ایران بازی کرده و در این مدت، 9 گل و 8 پاس گل در کارنامه دارد. جدال با قطر در دور اول مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 اولین بازی ملی اش بود و این ستاره در همان بازی، دو گل برای ایران به ثمر رساند. دژاگه در جام جهانی روسیه، نیمکت‌نشین بود.

5 پژمان منتظری

آخرین حضور ثابت پژمان در ترکیب تیم ملی، به دیدار دوستانه با الجزایر قبل از جام جهانی روسیه برمی‌گردد.او که مهره فیکس ایران در جام جهانی 2014 بود، پیش از جام ملت‌های استرالیا مصدوم شد و این تورنمنت را از دست داد. او با ایران به جام جهانی 2018 نیز رفت اما در این تورنمنت به بازی گرفته نشد. پژمان زیر نظر کی‌روش، 44 بازی ملی انجام داده و دو بار نیز موفق به گل‌زنی شده است.

6   مسعود شجاعی

علاقه کارلوس کی‌روش به سبک بازی مسعود شجاعی، انکارنشدنی به نظر می‌رسد. وقتی این مربی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، مسعود دوران طولانی آسیب‌دیدگی در اسپانیا را سپری می‌کرد. شجاعی اولین بار سال 2012 به تیم کی‌روش دعوت شد و از آن پس به جز یک دوره کوتاه، همیشه در عضویت تیم قرار داشت. شجاعی 42 بار برای تیم کی‌روش توپ زده است.

7 آندرانیک تیموریان

دوران کاپیتانی آندو در تیم ملی بسیار کوتاه بود. درست برخلاف دوران درخشش او در این تیم. آندو قبل از جام جهانی 2018 از تیم ملی خط خورد اما در دوران سی‌کیو 42 بازی انجام داد و در کنار جواد نکونام، زوج فوق‌العاده‌ای را در میانه میدان تشکیل داد.

8     علیرضا جهانبخش

درست مثل مسعود و آندو، علیرضا نیز 42 بار برای کارلوس کی‌روش بازی کرده اما احتمالا این بازیکن به زودی از رکورد هر دو نفر عبور خواهد کرد. علیرضا از مرحله مقدماتی جام ملت‌ها در سال 2013 به تیم ملی ملحق شد و با این تیم در دو دوره متوالی جام جهانی حاضر بود. چهار گل و چهار پاس گل، هنوز آمار قابل قبولی برای این ستاره در تیم ملی به نظر نمی‌رسد.

9  رضا قوچان‌نژاد

در لباس ایران 16 گل به ثمر رساند و تقریبا همه این گل‌ها، برای تیم ملی فوق‌العاده حساس بودند. مرد گل‌های دقیقه نودی، تقریبا همزمان با دژاگه به تیم ملی ملحق شد و تا جام جهانی 2018 همراه تیم بود. گوچی در این مدت، 41 بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.

10  وحید امیری

قرار گرفتن وحید در این فهرست، کمی غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. چراکه او اولین بازی ملی‌اش را در سال 2015 انجام داد. با این وجود این مهره دونده از زمان ملحق شدن به تیم ملی، مدام در ترکیب این تیم به میدان رفته است. او سابقه 39 بازی برای کارلوس کی‌روش در تیم ملی را دارد.