قصه وریا

کار وریا غفوری در استقلال را دیگر باید تمام‌شده بدانیم. باشگاه هیچ تلاشی برای حفظ این بازیکن انجام نداد و غفوری حتی در تمرین فولاد نیز آفتابی شد. او فصل جدید را با یک چالش متفاوت شروع خواهد کرد. این جدایی اما نمی‌تواند خدشه‌ای به بهترین خاطرات آبی‌ها از این ستاره وارد کند. کاپیتانی که در این سال‌ها یکی از ستون‌های کلیدی استقلال بود و لحظه‌هایی فراموش‌نشدنی برای هواداران این باشگاه ساخت. بازیکنی که شاید در غیاب رفتار صادقانه مدیران باشگاه، چاره‌ای به جز ترک استقلال نداشت اما در همه این مدت با تمام وجود برای این تیم به میدان رفته بود.

آریا   طاری

 

وریا، ارسلان و یک خاطره فراموش‌نشدنی

غفوری در شروع لیگ برتر شانزدهم به استقلال ملحق شد. او در اولین بازی برای این تیم، زیر نظر علیرضا منصوریان روبه‌روی یکی از تیم‌های سابقش در فوتبال ایران قرار گرفت. وریا که زمانی با لباس نفت تهران توانسته بود از میانه میدان دروازه استقلال را باز کند، در اولین بازی فصل لیگ شانزدهم مقابل نفت به میدان رفت. او مدافع راست تیمی بود که هرایر مگویان، حسین کنعانی و امید نورافکن را در خط دفاعی داشت. بازیکنانی که هیچکدام‌شان دیگر برای استقلال به میدان نمی‌روند. وریا در آن مسابقه 72 دقیقه برای استقلال بازی کرد و سرانجام آن نبرد با تساوی یک-یک به پایان رسید. جابر انصاری اولین گل استقلالی‌ها در آن جدال را به ثمر رساند. جالب است بدانید زننده تنها گل نفت در آن نبرد، بازیکنی بود که این روزها در عضویت استقلال است. ارسلان مطهری در آن مسابقه تنها گل نفت را وارد دروازه آبی‌ها کرد.

جنگ جنگ تا پیروزی

شش هفته اول فصل برای وریا و تیمش بدون حتی یک برد سپری شد. آنها اما سرانجام در هفته هفتم، اولین برد را جشن گرفتند. استقلال در آن مسابقه، به برتری دو-یک روبه‌روی ذوب رسید و وریا غفوری نقش ویژه‌ای در تصاحب آن برتری ایفا کرد. وریا آن روز در کنار رابسون جانواریو، مجید حسینی و یعقوب کریمی در خط دفاعی استقلال دیده می‌شد. غفوری در دقیقه 50 پاس گل دوم تیمش را به امید ابراهیمی داد. این اولین پاس گل وریا در لباس استقلال بود. این گل حاشیه امنیت ایده‌آلی برای استقلال به وجود آورد و حتی تنها گل مرتضی تبریزی برای ذوب، این برد را تحت تاثیر قرار نداد. این اولین پیروزی وریا در لباس آبی به شمار می‌رفت.

لحظه‌ای که بدون شک وریا هرگز آن را در لباس استقلال از یاد نخواهد برد، لحظه به ثمر رساندن گل سه امتیازی در دربی برگشت لیگ هفدهم بود. آبی‌ها که در مسابقه رفت شکست خورده بودند، نیاز مبرمی به بردن این دیدار داشتند و غفوری تنها گل تیمش را وارد دروازه بیرانوند کرد

وقتی ژاوی شکست خورد

بهترین برد استقلال در اولین فصل حضور وریا غفوری در این تیم، شکست دادن السد در استادیوم آزادی بود. یک شب فراموش‌نشدنی برای آبی‌ها که ژاوی و هم‌تیمی‌ها را از پلی‌آف لیگ قهرمانان خارج کرد. غفوری البته در 30 دقیقه اول آن مسابقه مصدوم شد و ادامه بازی را از دست داد اما از روی نیمکت شاهد برد هم‌تیمی‌ها در ضربات پنالتی بود. این مصدومیت روی فرم وریا در ادامه فصل و به خصوص در لیگ قهرمانان اثر گذاشت. او در آن فصل از لیگ قهرمانان عملکرد درخشانی نداشت و در جریان شکست وحشتناک 6 گله روبه‌روی العین نیز در ترکیب تیم به میدان رفت. در مجموع اولین فصل حضور غفوری در استقلال، یک فصل رویایی و درخشان نبود اما این بازیکن نشان داد که پتانسیل زیادی برای درخشیدن و ستاره‌ شدن در استقلال دارد.

و سرانجام... طعم گل!

17 هفته بعد از شروع لیگ برتر هفدهم، وریا غفوری بالاخره توانست اولین گلش را در لباس استقلال جشن بگیرد. در جریان برد سه بر صفر استقلال روبه‌روی استقلال خوزستان، وریا اولین گلش در لباس آبی پایتخت را با یک شوت دیدنی با پای راست به ثمر رساند. تیم شفر یک برد جذاب را روبه‌روی حریف جنوبی‌اش جشن گرفت و روحیه بسیار خوبی برای ادامه فصل به دست آورد. پنج هفته بعد، وریا این بار با یک ضربه سر تماشایی دروازه ذوب‌آهن را باز کرد اما در آن مسابقه اوضاع برای تیم شفر خوب پیش نرفت و با وجود گل‌زنی این مدافع، آنها مقابل ذوب شکست خوردند و نتیجه ایده‌آلی به دست نیاوردند.

قهرمان دربی

لحظه‌ای که بدون شک وریا هرگز آن را در لباس استقلال از یاد نخواهد برد، لحظه به ثمر رساندن گل سه امتیازی در دربی برگشت لیگ هفدهم بود. آبی‌ها که در مسابقه رفت شکست خورده بودند، نیاز مبرمی به بردن این دیدار داشتند و غفوری تنها گل تیمش را وارد دروازه بیرانوند کرد. او آن روز به قهرمان بی‌چون و چرای شهرآورد تبدیل شد و نمایشی فوق‌العاده در ترکیب استقلال داشت. این یکی از بهترین بازی‌های غفوری برای آبی‌ها به حساب می‌آمد. شادی گل او با زدن روی رگ‌های دستش نیز به لحظه‌ای ماندگار و همیشگی در ذهن هواداران باشگاه استقلال تبدیل شد.

آخرین بازی وریا با لباس استقلال، فرصت را برای رقم زدن یک پایان باشکوه در اختیار این ستاره قرار داد. او بالاخره به چیزی که استحقاقش را داشت رسید و فاتح لیگ برتر شد

دبل آسیایی

غفوری در آن فصل عملکرد درخشانی نیز در لیگ قهرمانان آسیا داشت و زیر نظر شفر، در آن تورنمنت فراتر از یک ستاره برای استقلال ظاهر شد. او در همه 10 مسابقه آسیایی فصل استقلال به میدان رفت و هیچ نبردی را از دست نداد. وریا که آن روزها در اوج به سر می‌برد، هم دروازه الریان را باز کرد و هم توانست به الهلال عربستان گل بزند. این گل‌ها در شرایطی به ثمر رسیده بودند که او کمی از خط دفاع فاصله گرفته بود و به عنوان هافبک برای تیمش به میدان می‌رفت. ماجراجویی آبی‌ها در آسیا، تا یک‌چهارم نهایی نیز ادامه پیدا کرد و با حذف شدن روبه‌روی السد به پایان رسید. دو گل و یک پاس گل در 10 مسابقه، عملکرد خوب وریا در آن فصل از لیگ قهرمانان را شرح می‌داد.

جام اول

وریا بالاخره اولین جام قهرمانی را در استقلال لمس کرد. این تیم با شفر، قهرمان جام حذفی شد و بعد از چند سال یک جام را بالای سر برد. به جز نبرد اول با گل‌گهر، غفوری در تک تک دیدارهای بعدی جام حذفی برای استقلال به میدان رفت. او روبه‌روی ایرانجوان یک پاس گل هم برای تیمش داد و در مسابقه فینال با خونه به خونه، 90 دقیقه در ترکیب آبی‌ها به میدان رفت.

از دبل تا بازوبند

لیگ هجدهم برای وریا و تیمش، فصل مهمی بود. تنها دو هفته بعد از شروع فصل، غفوری اولین دبلش را در ترکیب استقلال سپری کرد و توانست دو بار توپ را از خط دروازه ذوب‌آهن عبور بدهد. جالب اینکه او در همین فصل روبه‌روی یک حریف اصفهانی دیگر، تجربه جذاب دیگری به دست آورد و بازوبند کاپیتانی استقلال را به بازو بست. با این حال استقلال در ادامه مسیر وارد بحران شد و نتوانست نتایج دلخواهش را در آن فصل به دست بیاورد.

کاپیتانی که فریاد می‌زند

وریا از چه زمانی جایگاه امروزی‌اش را در بین استقلالی‌ها به دست آورد؟ از لیگ برتر نوزدهم و به خصوص بعد از جدایی استراماچونی. فریادهای او برای تهییج بازیکن‌ها در آن مقطع سخت و نفرینی هنوز از ذهن آبی‌ها بیرون نرفته است. در آن فصل وریا بازوبند کاپیتانی را به صورت ثابت به دست آورده بود و در غیاب استرا، عملا به مربی پنهان تیم نیز تبدیل شده بود. او در بازه زمانی 9 هفته‌ای در آن فصل، سه گل و پنج پاس گل را تجربه کرد تا بهترین روزهای دوران فوتبالش را پشت سر بگذارد. تلاش‌های فراموش‌نشدنی این ستاره برای حفظ انسجام تیم، هواداران را بیش از پیش شیفته غفوری کرد و از او یک چهره متمایز برای تیم ساخت. او در جام حذفی آن فصل نیز نقش بسیار مهمی در فینالیست شدن استقلال داشت. بازیکنی که دروازه فجر و سپاهان را باز کرد و در بازی فینال هم دو پاس گل روبه‌روی تراکتور داد اما نتوانست مانع شکست تیم و از دست نرفتن جام قهرمانی شود.

پایان باشکوه

آخرین بازی وریا با لباس استقلال، فرصت را برای رقم زدن یک پایان باشکوه در اختیار این ستاره قرار داد. او بالاخره به چیزی که استحقاقش را داشت رسید و فاتح لیگ برتر شد. آخرین قابی که از این ستاره در استقلال به جا مانده، قابی با جام قهرمانی است. او پایانی درخشان را برای یک دوران موفقیت‌آمیز رقم زد و روزهایی فراموش‌نشدنی را با استقلال پشت سر گذاشت. این بهترین پایان ممکن برای ستاره محبوب شماره 21 در استقلال بود.