آریا رهنورد

برتری خلیج فارس ماهشهر روبه‌روی نفت مسجدسلیمان، یکی از میخکوب‌کننده‌ترین نتایج این فصل فوتبال ایران بود. جالب اینکه خلیج فارسی‌ها حتی قبل از پایان پنالتی‌ها مقابل مس رفسنجان به اشتباه جشن صعود گرفتند اما در نهایت توانستند این صعود را به واقعیت تبدیل کنند. نماینده ماهشهر تا امروز سه تیم لیگ برتری را از جدول جام حذفی خارج کرده و راهی مرحله نیمه‌نهایی شده است. هوادار تهران، نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان تیم‌هایی هستند که روبه‌روی این تیم شکست خورده‌اند و قربانی شگفتی در جام حذفی شده‌اند. این جام قبل از خلیج فارس ماهشهر نیز شگفتی‌سازان پرشماری داشته است.

داماش گیلان

سه سال قبل، داماش گیلان به شکلی عجیب و باورنکردنی از لیگ دو به فینال جام حذفی رسید. داماشی‌ها البته مسیر چندان وحشتناکی هم تا فینال نداشتند اما موفق شدند خوشه طلایی ساوه، قشقایی شیراز، چوکا تالش و ماشین سازی تبریز را که آن روزها لیگ برتری بود در مسیر رسیدن به فینال جام حذفی شکست بدهند. در فینالی که در استادیوم تازه‌ساز فولاد برگزار می‌شد، هواداران داماش را به سکوها راه ندادند و این باشگاه از بازی امتناع کرد تا مسابقه با تاخیر قابل توجهی برگزار شود. سرانجام این پرسپولیسی‌ها بودند که حریف را با یک گل شکست دادند و برنده این نبرد لقب گرفتند.

خونه به خونه

یک سال قبل از اینکه داماش به فینال جام حذفی برسد، خونه به خونه بابل دست به یک کار بزرگ زد و تا آخرین مسابقه در جدول جام حذفی باقی ماند. آنها ابتدا راه‌آهن را از جدول مسابقات کنار زدند، سپس در پنالتی‌ها سیاه جامگان را از پیش رو برداشتند، بعد گسترش فولاد را به راحتی شکست دادند و در دیدار نیمه‌نهایی به استقلال خوزستان غلبه کردند. خونه به خونه در دیدار نهایی نیز عملکرد خوبی داشت و روبه‌روی استقلال عقب نکشید اما در نهایت با یک گل شکست خورد و نتوانست برنده آن جدال حساس شود.

شاهین بوشهر

شاهین بوشهر در حالی به فینال سال 91 جام حذفی رسید که در لیگ برتر کاندیدای جدی سقوط بود و در نهایت سقوط هم کرد. شاهین در شروع جام حذفی آن فصل نیروی زمینی را شکست داد، سپس به ابومسلم غلبه کرد و در سومین مسابقه هم توانست داماش گیلان را از مسیرش کنار بزند. آنها موفق شدند مس کرمان را هم با دو گل شکست بدهند و به دیدار پایانی جام حذفی با استقلال برسند. شگفتی شاهین البته کامل نشد. چراکه این تیم در ضربات پنالتی دیدار فینال مغلوب استقلال شد و جام را به این حریف واگذار کرد.

ملوان انزلی

ملوانی‌ها به نوعی متخصص جام حذفی هستند اما باز هم کم‌تر کسی انتظار داشت این تیم در سال 90 تا فینال جام حذفی پیش برود. ایرانجوان و فولاد نطنز، اولین قربانیان ملوان در مسیر رسیدن به فینال جام حذفی در آن سال محسوب می‌شدند. ملوان در مرحله سوم روبه‌روی تراکتور قرار گرفت و توانست در پنالتی‌ها به این حریف نیز غلبه کند. شاهکار بزرگ آنها البته با حذف استقلال در دیدار نیمه‌نهایی رقم خورد. ملوان برای دو دیدار رفت و برگشت در فینال حذفی روبه‌روی پرسپولیس قرار گرفت و در دیدار رفت با نتیجه چهار-دو شکست خورد. آنها با تک گل اولادی برنده دیدار برگشت شدند اما این برد با یک اختلاف برای قهرمانی‌شان در جام حذفی کافی نبود.

گسترش فولاد تبریز

فینال جام حذفی در سال 89 نیز یک مهمان ناخوانده داشت. گسترش فولاد که آن روزها در لیگ یک به میدان می‌رفت، توانست تا دیدار پایانی در جام حذفی مقاومت کند. این تیم از همان ابتدا پرقدرت شروع کرد و تراکتور را در همان گام اول شکست داد. گسترش در مسابقه دوم هم توانست به پگاه گیلان غلبه کند. مس رفسنجان و ذوب آهن هم قربانیان دیگر گسترش بودند. تیمی که در فینال روبه‌روی پرسپولیس علی دایی قرار گرفت و در مجموع دو مسابقه با نتیجه چهار بر یک شکست خورد تا شانس قهرمانی را نداشته باشد.

پگاه گیلان

یکی از بهترین خاطره‌های هواداران فوتبال در رشت با رسیدن پگاه گیلان به فینال جام حذفی ممکن شد. تیم تحت هدایت نادر دست‌نشان، ابتدا مس سرچشمه و سپس صنایع اراک را شکست داد و در سومین بازی، برد بزرگی را روبه‌روی سپاهان جشن گرفت. آنها در نیمه‌نهایی برق شیراز را هم بردند تا در فینال مقابل استقلال قرار بگیرند. پگاه حتی در دیدار رفت فینال حذفی هم برنده شد اما دیدار برگشت را به استقلال باخت و در نهایت روی سکوی اول نرفت.

فجرسپاسی

فجرسپاسی دو بار به فینال جام حذفی رسیده که اولین تجربه آن یک شگفتی بوده است. تیم غلام پیروانی در اولین تجربه فینال حذفی، ذوب آهن را در هر دو دیدار رفت و برگشت شکست داد. تیمی که همیشه بضاعتش کم بود و داور برایش «پنارت» نمی‌گرفت، با قهرمانی در جام حذفی حتی توانست به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز صعود کند و یک تجربه فراموش نشدنی را به دست بیاورد.