تشنه انتقام!

دو بازی و دو شکست در بازگشت از لیگ قهرمانان آسیا، فرهاد مجیدی و شاگردها را شدیدا به دردسر انداخته است. آنها عملا از کورس قهرمانی لیگ برتر جا مانده‌اند و حالا برای جام گرفتن، به جام حذفی دل بسته‌اند. رقیب امروز استقلال در جام حذفی، همان تیمی است که یک هفته قبل آنها را در استادیوم آزادی شکست داده بود. تیم فرهاد برای بازگشت به روزهای خوب و تغییر دادن فرم فعلی، باید یک قدم به عقب بردارد و همان تیمی را شکست بدهد که نتیجه آخرین دیدار مستقیم را مقابلش واگذار کرده بود.

آریا طاری

قرعه آبی‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی، قرعه بسیار سختی بوده است. در شرایطی که پرسپولیس در این مرحله با تیمی از لیگ‌های پایین‌تر روبه‌رو شد، استقلال باید امروز به مصاف یک رقیب سرسخت لیگ برتری برود. آنها در مرحله قبلی هم روبه‌روی پیکان قرار گرفتند و یک مسابقه حساس و نزدیک را با پیروزی پشت سر گذاشتند. حریف امشب استقلال هم با چالش در این تورنمنت بیگانه نیست. ذوبی‌ها هم در مرحله قبلی جام حذفی با یک رقیب لیگ برتری روبه‌رو شدند و برای رسیدن به این مرحله، پدیده مشهد را شکست دادند. این مسابقه در حالی برگزار خواهد شد که استقلال در این فصل، قادر به شکست حریف اصفهانی‌اش نبوده است. دیدار رفت دو تیم در لیگ برتر با تساوی بدون گل به پایان رسید و دیدار برگشت هم در آزادی، با برتری ذوبی‌ها همراه بود. حالا استقلالی‌ها در سومین دوئل فصل با این حریف، تشنه انتقام به نظر می‌رسند. برنده شدن در این جدال، درست همان چیزی است که می‌تواند آرامش را به استقلال برگرداند و این تیم را احیا کند. حفظ روحیه پس از باختن در شهرآورد، بسیار دشوار است اما برای از دست نرفتن فرصت موفقیت در جام حذفی، استقلالی‌ها باید متمرکزتر از همیشه نشان بدهند. شاید اگر وضعیت استقلال کمی آرام‌تر بود، فرهاد مجیدی به چند ستاره اصلی تیمش استراحت می‌داد و تیم را با چند فوتبالیست جوان‌تر به زمین می‌فرستاد اما شرایط خاص این روزهای آبی‌های پایتخت، باعث می‌شود که آنها این جدال را کاملا جدی بگیرند و با همه نفرات اصلی به استقبال این مسابقه بروند. روبه‌رو شدن با سومین شکست متوالی، اتفاقی است که می‌تواند استقلال را با یک بحران بسیار بزرگ روبه‌رو کند. در نتیجه آنها هیچ مجالی برای لغزش پیش روی خودشان نمی‌بینند.

قرعه آبی‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی، قرعه بسیار سختی بوده است. در شرایطی که پرسپولیس در این مرحله با تیمی از لیگ‌های پایین‌تر روبه‌رو شد، استقلال باید امروز به مصاف یک رقیب سرسخت لیگ برتری برود

در جدول این فصل لیگ برتر، تفاوت‌های بزرگی بین استقلال و ذوب‌آهن دیده می‌شود. استقلال با 34 امتیاز در رده پنجم قرار گرفته و اگر در دیدارهای معوقه به پیروزی برسد، تا رده سوم جدول صعود خواهد کرد. ذوب اما با 21 امتیاز در رده چهاردهم دیده می‌شود و خطر سقوط را کاملا احساس می‌کند. به نظر می‌رسد مسابقه امروز، برای تیم فرهاد حیاتی‌تر باشد. چراکه آنها طبیعتا دیگر انگیزه چندانی در جدول لیگ برتر نخواهند داشت. ذوبی‌ها اما در ادامه راه این فصل، بزرگ‌ترین ماموریت ممکن را در لیگ برتر برای فرار از سقوط تجربه خواهند کرد. آن‌چه این روزها استقلال را کمی آزار می‌دهد، حواشی زیادی است که در اطراف این تیم به گوش می‌رسد. درگیری با باشگاه رقیب و انتقاد گسترده از وزیر ارتباطات، این باشگاه را در کانون حواشی قرار داده است. به نظر می‌رسد هیچ چیز به جز برنده شدن و نتیجه گرفتن، نمی‌تواند آرامش و اطمینان را به این تیم برگرداند و ستاره‌های استقلال را در موقعیت مطلوبی قرار بدهد. تیم مجتبی حسینی پس از شکست این هفته روبه‌روی گل گهر، ثابت کرد که اساسا یک تیم «سینوسی» است اما نمی‌توان از نقشه‌های فنی اثربخش این مربی جوان به سادگی غافل شد. بازگشت فرشید اسماعیلی به ترکیب اصلی، در این مسابقه برای استقلالی‌ها محتمل خواهد بود. ستاره‌ای که به دلیل مصدومیت، ناچار شد مسابقه دربی را از روی نیمکت شروع کند. در خط هافبک هم آرش رضاوند پس از سپری کردن یک جلسه محرومیت، دوباره به ترکیب تیم برمی‌گردد. بعید نیست فرهاد با یک ترکیب هجومی، از دیاباته، شیخ و ارسلان به صورت همزمان در ترکیب استفاده کند. او به خوبی می‌داند که رسیدن به یک گل زودهنگام، فشار زیادی به حریف وارد خواهد کرد. با این حال «گل زدن» کاری است که استقلالی‌ها در 180 دقیقه اخیرشان در لیگ برتر پس از بازگشت از لیگ قهرمانان، موفق به انجامش نشده‌اند.

شانس قهرمانی لیگ برتر، عملا از دست رفته و در آسیا، مسیری پرپیچ و خم انتظار استقلال را می‌کشد. جام حذفی اما فرصت خوبی برای حرکت در مسیر موفقیت خواهد بود. فرهاد فصل گذشته هم تیم را به فینال این تورنمنت برد اما قبل از آن مسابقه استعفا داد و سرانجام در دیدار نهایی، شکست وحشتناکی را تحمل کرد. او در سومین تجربه حضور روی نیمکت تیم محبوبش، بیشتر از هر زمان دیگری به بردن جام فکر می‌کند. جامی که به دست آوردنش برای این تیم اصلا دور از ذهن نخواهد بود. با این حال آنها قبل از فکر کردن به این جام، باید به دنبال شکست دادن حریف سرسخت امروزشان باشند.