مردان میلیون دلاری!

هیاهوی فصل نقل و انتقالات، هنوز هم در فوتبال ایران ادامه دارد و این تب و تاب هنوز در بین باشگاه‌های ایرانی فروکش نکرده است. حالا که صحبت از سقف قرارداد و رقم واقعی دستمزدها شده، بد نیست برآورد سایت معتبر ترانسفرمارکت درباره ارزش تقریبی بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ به تفکیک هر پست را مرور کنیم. بر اساس این برآورد در ترکیب ۱۱ نفره گران‌ترین فوتبالیست‌های لیگ برتر، هفت بازیکن در عضویت پرسپولیس هستند. موضوعی که نشان می‌دهد تیم یحیی در این فصل کهکشانی شده و برای بردن لیگ، ترکیب خوبی را جمع کرده است.

آریا    رهنورد

 

دروازه‌بان؛ صعود بیرو، سقوط رشید

بازگشت به لیگ برتر ایران، بیرانوند را به گران‌قیمت‌ترین بازیکن لیگ برتر در این پست تبدیل کرده است. برای این گلر ارزشی در حد یک میلیون یورو برآورد می‌شود. ستاره‌ای که انگیزه‌های بسیار زیادی برای درخشیدن در ترکیب تیمش دارد. پشت سر او، محمدرضا اخباری با ارزش تقریبی 600 هزار یورو و حسین حسینی با ارزش تقریبی 450 هزار یورو قرار دارند. نکته جالب غیبت رشید مظاهری در بین چهار گلر برتر فوتبال ایران است. بازیکنی که در چند سال اخیر نتوانسته روند خوبی را طی کند. به نظر می‌رسد با توجه به بازگشت بیرو، فرم عالی حسینی و شرایط خوب اخباری، امسال رقابت بسیار جالبی برای ثبت بیشترین کلین‌شیت بین این سه نفر شکل خواهد گرفت. یک رقابت تماشایی که برنده‌اش تاثیر مهمی روی سرنوشت لیگ برتر نیز خواهد داشت.

 دفاع راست؛ سرخابی‌های تازه‌وارد

در سمت راست خط دفاعی، دانیال اسماعیلی‌فر با ارزش تقریبی 775 هزار یورو گران‌قیمت‌ترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران به شمار می‌رود. بازیکنی که به تازگی به جمع قرمزها اضافه شده و هنوز اولین بازی رسمی‌اش برای این تیم را انجام نداده است. نفر دوم این فهرست، صالح حردانی با ارزش 700 هزار یورو است. بازیکنی که در نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌ویکم راهی استقلال شد و نمایش بسیار خوبی در این تیم داشت. سومین مدافع راست گران‌قیمت فوتبال ایران نیز، مهدی تیکدری است که در لباس گل گهر به بازی ادامه می‌دهد. برای او ارزشی معادل 650 هزار یورو در نظر گرفته شده است.

بازگشت به لیگ برتر ایران، بیرانوند را به گران‌قیمت‌ترین بازیکن لیگ برتر در این پست تبدیل کرده است. برای این گلر ارزشی در حد یک میلیون یورو برآورد می‌شود. ستاره‌ای که انگیزه‌های بسیار زیادی برای درخشیدن در ترکیب تیمش دارد

دفاع میانی؛ در تسخیر سرخ‌ها

هر سه مدافع میانی گران‌قیمت شاغل در لیگ برتر، برای پرسپولیس بازی می‌کنند. مرتضی پورعلی‌گنجی با ارزش حدودی 700 هزار یورو، فرشاد فرجی با ارزش 700 هزار یورو و علی نعمتی نعمتی نیز با ارزش تقریبی 650 هزار یورو، نفرات اصلی این لیست محسوب می‌شوند. عارف غلامی با ارزش 600 هزار یورو در رده چهارم این فهرست جای گرفته و محمد دانشگر که به تازگی از استقلال به سپاهان ملحق شده، با ارزش 600 هزار یورو پنجمین مدافع میانی گران‌قیمت لیگ برتر به شمار می‌رود.

دفاع چپ؛ زردها در صدر

در سمت چپ خط دفاعی، اثری از بازیکنان استقلال و پرسپولیس بین مهره‌های گران‌قیمت دیده نمی‌شود. در این فهرست امید نورافکن با ارزش 1.2 میلیون یورویی حضور دارد. بازیکنی که به نوعی گران‌قیمت‌ترین بازیکن حال حاضر لیگ برتر ایران نیز هست. جالب اینکه زکی‌پور که در همین پست به سپاهان ملحق شده نیز با ارزش 600 هزار یورو نفر دوم به شمار می‌رود. با انتقال زکی‌پور به نظر می‌رسد نورافکن در این فصل در میانه میدان یا قلب دفاع برای سپاهان به میدان برود. سعید آقایی که به تازگی راهی فولاد شده با ارزش 550 هزار یورو نفر سوم این لیست به حساب می‌آید. نفر چهارم نیز ابوالفصل رزاق‌پور است که این فصل برای باشگاه تراکتورسازی توپ خواهد زد.

هافبک میانی؛ میلاد و مهدی

میلاد سرلک با ارزشی معادل 900 هزار یورو، گران‌قیمت‌ترین هافبک میانی شاغل در لیگ برتر ایران به حساب می‌آید. مهدی مهدی‌پور نیز با ارزشی در حدود 775 هزار یورو می‌تواند زوج سرلک در این بخش از زمین باشد. یاسین سلمانی، زبیر نیک‌نفس، محمد کریمی و محمد خدابنده‌لو، دیگر هافبک‌های گران‌قیمت رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به شمار می‌روند.

هافبک کناری؛ تماما سرخ

در بین هافبک‌های کناری فوتبال ایران، مهدی ترابی با ارزش یک میلیون یورو و سعید صادقی با 900 هزار یورو، گران‌قیمت‌ترین بازیکنان به حساب می‌آیند. ستاره‌هایی که این فصل را در ترکیب پرسپولیس شروع خواهند کرد. جالب اینکه سیامک نعمتی با ارزش 700 هزار یورویی نیز در این فهرست دیده می‌شود. فرشاد احمدزاده نیز نفر بعدی این لیست به شمار می‌رود.

خط حمله؛ اولین خارجی

در خط حمله، بالاخره به گران‌قیمت‌ترین خارجی لیگ برتر می‌رسیم. کوین یامگا بعد از فصل خوبی که در فوتبال ایران سپری کرد، حالا ارزشی معادل 850 هزار یورو دارد. او در فصل گذشته در چند پست مختلف برای آبی‌ها به میدان رفت و پنالتی‌زن اول این تیم نیز بود. در کنار این بازیکن، شهریار مغانلو و سجاد شهباززاده با ارزش 600 هزار یورو، گران‌قیمت‌ترین مهاجمان ایرانی لیگ برتر هستند. دو بازیکنی که فصل گذشته در سپاهان همبازی بودند و حالا مسیرشان از یکدیگر جدا شده است. سجاد فصل جدید را در لباس استقلال شروع خواهد کرد.