آریا رهنورد

پرسپولیس این روزها شبیه یک تیم کهکشانی به نظر می‌رسد و ترکیب بسیار خوبی را نیز برای فصل جدید در اختیار دارد اما در مورد این تیم نباید یک حقیقت ساده را نادیده گرفت. اینکه میانگین سنی ترکیب اصلی این تیم برای شروع فصل جدید از 30 سال نیز عبور کرده است. موضوعی که در دقایق پایانی هر مسابقه در فصل تازه، کار این تیم را کمی سخت می‌کند. پرسپولیسی‌ها در این فصل نگاه خاصی به آینده ندارند و تنها به دنبال نتیجه گرفتن در این لیگ هستند.

 

خط دروازه؛ آینده‌ای در کار نیست

بازگشت علیرضا بیرانوند به خط دروازه، اتفاق بسیار مهمی برای پرسپولیسی‌ها بود. اتفاقی که می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین ضعف‌های باشگاه را پوشش بدهد. با این وجود این سنگربان در 29 سالگی، دیگر قرار نیست برای سال‌های طولانی در پرسپولیس حضور داشته باشد. بیرو بیشتر برای پس گرفتن جای ثابتش درون دروازه تیم ملی به جمع قرمزها برگشته و در صورت درخشش در جام جهانی، باز هم شانسش را برای رفتن به لیگ‌های خارجی محک خواهد زد. گلر دوم سرخ‌ها نیز شاید در این فصل حتی یک بار فرصت بازی را به دست نیاورد. احمد گوهری نشان داده که گلر قابل اعتمادی نیست و نمی‌تواند مرد شماره یک دروازه سرخ‌ها باشد. در حقیقت بین او و پرسپولیس نیز یک رابطه عمیق و طولانی وجود نخواهد داشت و شاید گوهری نهایتا فصل آینده با خستگی از دوخته شدن به نیمکت، تیم را ترک کند.

 

خط دفاع؛ زوج 30 ساله

قلب دفاع پرسپولیس برای فصل جدید به مرتضی پورعلی‌گنجی 30 ساله و گئورگی گولسیانی 31 ساله سپرده خواهد شد. میانگین سنی این دو خرید مهم برای پرسپولیس، بیشتر از 30 سال است و این موضوع می‌تواند برای تیم نگران‌کننده تلقی شود. حتی مهره‌های جانشین این دو نفر یعنی فرشاد فرجی و علی نعمتی 28 و 27 ساله هستند و دیگر فوتبالیست‌های جوانی به حساب نمی‌آیند. یحیی برای پست دفاع چپ روی وحید امیری 34 ساله آن هم بعد از یک مصدومیت طولانی و دردناک حساب می‌کند. حتی دانیال اسماعیلی‌فر که به تازگی راهی این باشگاه شده تا در سمت راست خط دفاعی قرار بگیرد، 29 ساله است و رفته رفته به آخرین سال‌های دوران فوتبالش نزدیک می‌شود.

 

خط هافبک؛ پاسورهای نه‌چندان جوان!

قرمزها در پست هافبک دفاعی، کمال کامیابی‌نیا 33 ساله و میلاد سرلک 27 ساله را در اختیار دارند. در حقیقت میانگین سنی هافبک‌های مرکزی تیم نیز عدد 30 را نشان می‌دهد. سروش رفیعی با 32 سال سن برای پست هافبک هجومی جذب شده، سعید صادقی 28 ساله است و مهدی ترابی در 27 سالگی به سر می‌برد. در حقیقت هیچ‌کدام از این نفرات نیز مهره‌های جوانی به شمار نمی‌روند. جالب اینکه باشگاه در خط هافبک به سادگی قید فوتبالیست بااستعدادی مثل محمد شریفی را زده است. طبیعتا چنین بازیکنی باید تیم را به صورت قرضی ترک کند و دوباره به باشگاه برگردد اما قرمزها روی نام این بازیکن جوان و بااستعداد خط قرمز کشیده‌اند. در این بخش از زمین سیامک نعمتی 28 ساله و امید عالیشاه 30 ساله نیز روی نیمکت خواهند بود. در حقیقت مهره‌های نیمکت‌نشین خط هافبک تیم هم جوان نیستند.

 

خط حمله؛ یک جوان و چند پیرمرد!

حامد پاکدل 30 ساله احتمالا یک فصل دیگر در جمع قرمزها باقی خواهد ماند. مهدی عبدی 23 ساله می‌تواند یکی از معدود مهره‌های جوان این فصل پرسپولیس باشد اما یحیی در فصل گذشته نشان داد که اعتقاد چندانی به این بازیکن ندارد. او در بازار به جذب کاسیانو 33 ساله یا منشا 32 ساله فکر می‌کند. در واقع خریدهای هجومی این مربی نیز به هیچ وجه فوتبالیست‌های جوانی نیستند. با این روند یکی از پیرترین پرسپولیس‌های تاریخ لیگ برتر در حال شکل ‌گرفتن خواهد بود.

 

میانگین سنی: بیشتر از 30!

اگر بیرانوند گلر اول این فصل پرسپولیس باشد، ترکیب دفاعی این تیم با اسماعیلی‌فر، پورعلی‌گنجی، گولسیانی و وحید امیری ساخته شود، میلاد سرلک در پست هافبک دفاعی قرار بگیرد، ترابی، صادقی و سروش رفیعی در میانه زمین بازی کنند و زوج کاسیانو با منشا یا پاکدل شکل بگیرد، میانگین سنی ترکیب اصلی پرسپولیس در لیگ بیست و دوم «30.18» خواهد بود. عددی که برای یک لیگ طولانی و فرسایشی آن هم در سال جام جهانی، بیش از حد بالا به نظر می‌رسد. از یاد نبریم که استقلال فصل گذشته با یک ترکیب بسیار جوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. در مورد بالا رفتن میانگین سنی پرسپولیس، دو نکته مهم وجود دارد. اول اینکه بدنسازی در این فصل برای تیم بسیار اهمیت خواهد داشت. شاید به همین خاطر است که باشگاه به سراغ بدنساز خارجی رفته و روی این مربی برای فصل تازه حساب ویژه‌ای باز کرده است. دوم هم اینکه ظاهرا یحیی قرار نیست قدمی برای آینده تیم بردارد. او همه چیز را معطوف به همین فصل کرده و صرفا به دنبال قهرمانی در لیگ بیست و دوم است. از این تیم چیز زیادی گیر آینده سرخ‌ها نخواهد آمد.