آریا رهنورد

با وجود حمایت همه‌جانبه مدیران باشگاه سپاهان از نویدکیا، این مربی در تصمیمی ناگهانی سومین استعفا را به بعد از پایان فصل موکول کرد و این بار از مشکلات شخصی و خانوادگی نیز به عنوان دلیل استعفا نام برد تا باشگاه دیگر مخالفتی با این تصمیم نداشته باشد. حالا پس از استقلال، سپاهان به دومین تیم بالانشین جدول رده‌بندی لیگ برتر تبدیل شده که باید روند جذب مربی جدید را آغاز کند. شرایط مبهم نیمکت برای یک تیم بالانشین دیگر رخ داده و در صورت جدایی نکونام از فولاد، این تیم هم باید به جست‌وجوی سرمربی جدید مشغول شود.

فرهاد مجیدی اولین عکس‌ها را هم با مدیران باشگاه جدیدش گرفته اما در استقلال هنوز خبری از معرفی سرمربی جدید نیست. هواداران این تیم در انتظار معرفی فردی هستند که قرار است سکان هدایت نبازترین تیم لیگ برتر بیست و یکم را بر عهده بگیرد. هر فردی که در این جایگاه بایستد، با فشار بسیار بالای انتظارات روبه‌رو خواهد شد. چراکه استقلال در فصلی که به تازگی سپری کرد، فراتر از حد انتظار ظاهر شد و بعد از نزدیک به یک دهه، جام قهرمانی را به دست آورد. بعد از خداحافظی مجیدی، گزینه‌های زیادی در اطراف باشگاه به چشم خوردند که جدی‌ترین‌شان جواد نکونام بود. نکو که آخرین سال‌های بازی را در استقلال سپری کرد، به عنوان یک مربی عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته و تصویر خوبی برای خودش ساخته است. او در لیگ برتر، در تیم‌های نساجی و فولاد مربیگری کرده و نتایج قابل قبولی به دست آورده است. با این وجود به نظر می‌رسد باشگاه فولاد تصمیم دارد مانعی برای امضای این قرارداد شود. آنها بعد از جدایی جواد در تابستان سال گذشته، حسابی به دردسر افتادند و با عبدالله ویسی، فصل را بسیار بد و ناامیدکننده شروع کردند. بازگشت نکو اما کاری کرد که این تیم حتی از گروه دشوارش در لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. شاید همین صعود، انگیزه‌ای است که احتمال ماندن نکو در اهواز را بیشتر می‌کند. او دوست دارد در این تیم بماند و ماجراجویی آسیایی‌اش را ادامه بدهد. از طرفی پیشنهاد استقلال همیشه برای این مربی وجود خواهد داشت و شاید او ترجیح می‌دهد به محض قهرمانی این تیم در لیگ برتر، هدایت آبی‌ها را بر عهده نگیرد. کار اما همین‌جا تمام نمی‌شود. زمزمه‌هایی در این خصوص وجود دارد که نکو، گزینه جدی هدایت سپاهان نیز هست. اتفاقی که کار فولاد را برای حفظ او دشوار و دشوارتر خواهد کرد.

فولادی‌ها به خوبی می‌دانند که از فصل نقل و انتقالات چه می‌خواهند. آنها به هر قیمتی خواهان حفظ نکو هستند. چراکه در صورت جدایی این مربی، پروژه باشگاه دستخوش تغییر می‌شود و کار برای یافتن مربی جایگزین سخت خواهد بود. استقلال و سپاهان اما هنوز دقیقا نمی‌دانند که باید چه هدفی را در تابستان دنبال کنند. اگر نکو به هر دو تیم جواب منفی بدهد، آجورلو و ساکت در معرض یک انتخاب بسیار مهم قرار خواهند گرفت. استقلالی‌ها نمی‌توانند روی علیرضا منصوریان و امیر قلعه‌نویی حساب خاصی باز کنند. چراکه این دو نفر در آخرین تجربه حضور در استقلال موفق ظاهر نشده‌اند. ساکت الهامی همیشه عصبانی است و رضا عنایتی هم تجربه کافی برای حضور در تیمی مثل استقلال به عنوان سرمربی را ندارد. در نتیجه شرایط برای این تیم کمی پیچیده می‌شود و احتمال حضور مربی خارجی در باشگاه افزایش پیدا می‌کند. آجورلو قبلا هم نشان داده که علاقه زیادی به کار کردن با مربی خارجی دارد. برای سپاهانی‌ها هم وضعیت همین اندازه مبهم است. آنها بعد از دو فصل کار کردن با قلعه‌نویی، به این نتیجه رسیدند که به خودشان برگردند و با قرار دادن یکی از اسطوره‌های باشگاه روی نیمکت، برای بازسازی سال‌های رویایی گذشته تلاش کنند. این تلاش اما تا امروز موفقیت‌آمیز نبوده است. چراکه محرم هم در دو فصل متوالی مثل قلعه‌نویی، نتوانسته برای سپاهان جام بیاورد. عجیب‌تر اینکه در باشگاهی مثل سپاهان که همیشه به عنوان الگوی مدیریت معرفی شده، قرارداد 9 بازیکن به صورت همزمان به پایان می‌رسد و همه آنها می‌توانند به راحتی از تیم جدا شوند. همین حالا هم چند ستاره سپاهان مثل دانیال اسماعیلی‌فر و سروش رفیعی، تیم بعدی‌شان را انتخاب کرده‌اند و مشغول مذاکره با باشگاه جدید هستند. همه این‌ها یعنی شرایط سپاهان برای شروع فصل تازه بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

زمان فاکتور بسیار مهمی است که در این شرایط، علیه استقلال، سپاهان و فولاد خواهد بود. در حالی که تیمی مثل پرسپولیس فعالیت جدی نقل و انتقالاتی را شروع کرده و چند خرید داشته، تیم‌های دیگر هنوز در انتظار معرفی سرمربی هستند. هر چقدر این انتظار طولانی شود، این فصل برای این سه باشگاه نگرانی‌های بزرگ‌تری به همراه خواهد داشت. آنها نباید بیشتر از این زمان را از دست بدهند و در تردیدهای یک انتخاب تازه بمانند. این باشگاه‌ها همین حالا نیز وقت نسبتا زیادی را برای ساختن یک پروژه جدید از دست داده‌اند.