آریا طاری

استقلال و سپاهان برگزارکننده‌های یکی از کلاسیک‌ترین دوئل‌ها در فوتبال ایران هستند. دو تیم بزرگ که در یک دهه گذشته، نبردهای بسیار تماشایی و جذابی با هم داشته‌اند. استقلال و سپاهان امروز حساس‌ترین مسابقه این هفته لیگ برتر را در استادیوم آزادی برگزار می‌کنند. یک مسابقه تعیین‌کننده که می‌تواند روی روند این فصل دو باشگاه تاثیر قابل توجهی داشته باشد. یک بازی سخت که برنده‌اش، جدی‌ترین مدعی قهرمانی این فصل لقب خواهد گرفت.

فکری در نقش قربانی

در مسابقه رفت فصل گذشته استقلال و سپاهان در اصفهان، این تیم محرم نویدکیا بود که حریف را به راحتی شکست داد. سپاهان در همان 30 دقیقه اول بازی، به راحتی دو بار توپ را از خط دروازه استقلال عبور داد و در نهایت بدون هیچ دردسری، برنده این نبرد شد. به نظر می‌رسید همین نبرد بود که موجب شد هواداران استقلال تا حدودی از فکری و نقشه‌هایش قطع امید کنند. چراکه کاپیتان سابق آبی‌ها بعد از این بازی دیگر جایگاه سابقش را در استقلال به دست نیاورد و مورد اعتماد طرفداران باشگاه قرار نگرفت.

پنالتی و خودزنی!

9 روز بعد از برد فرهاد روبه‌روی قلعه‌نویی در نبرد استقلال و سپاهان در لیگ برتر و سکوت نشان دادن مجیدی به دوربین‌ها، این دو تیم در رقابت‌های جام حذفی روبه‌روی هم قرار گرفتند. جالب اینکه در این مسابقه هم برای استقلال پنالتی گرفته شد و باز این شایان مصلح بود که به حریف پنالتی داد. شایان در اعتراض به تصمیم داور در پایان نبرد، حتی به سراغ خودزنی هم رفت! به هر حال سپاهانی‌ها این مسابقه را واگذار کردند تا امیر در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، دو بار به بازیکن سابقش در استقلال باخته باشد.

امید جنجال افکن

یکی از تماشایی‌ترین جدال‌ها بین استقلال و سپاهان در همان نیم‌فصلی برگزار شد که استراماچونی سرمربی آبی‌ها بود. در این دیدار پرگل، گولسیانی ابتدا برای سپاهان گل زد اما استقلال با درخشش قایدی و دیاباته به مسابقه برگشت و در یک قدمی برد قرار گرفت. بازی تا آخرین ثانیه‌ها با این نتیجه ادامه داشت اما امید نورافکن در وقت‌های تلف شده بازی را مساوی کرد و گل زدن به تیم سابق را هم شدیدا جشن گرفت. او بلافاصله خودش را به قلعه‌نویی رساند تا شادی تبدیل شکست به تساوی را با مربی تیمش تقسیم کند.

شوک به سبک آیاندا

آخرین برد استقلال روبه‌روی سپاهان در اصفهان، با یک گل جذاب لحظه آخری به دست آمد. در این مسابقه تیم شفر روبه‌روی تیم قلعه‌نویی قرار گرفت و بازی تا آخرین ثانیه‌ها با تساوی بدون گل دنبال می‌شد. به نظر می‌رسید دو تیم به تساوی رضایت داده‌اند اما این آیاندا پاتوسی بود که در دقیقه 97، گل برتری تیمش را زد و استقلال را صاحب یک برد بسیار حساس و حیاتی کرد. مجیدی که آن روزها دستیار شفر در استقلال بود، این گل را با دویدن در یک مسیر طولانی به سمت پاتوسی با عبور از نیمکت سپاهان جشن گرفت.

یکی از بهترین خاطره‌های استقلالی‌ها از اصفهان، به دیدار رفت لیگ 15 با سپاهان مربوط می‌شود. جایی که فرشید اسماعیلی به عنوان یک پدیده جوان به ترکیب تیم اضافه شد و یک گل فوق‌العاده تماشایی برای استقلال به ثمر رساند

عملیات نجات

این تنها تجربه به ثمر رسیدن گل برای استقلال در آخرین ثانیه‌های نبرد خارج از خانه با سپاهان نبود. آنها در لیگ برتر شانزدهم، در یک قدمی باختن به سپاهان ویسی قرار داشتند. سپاهان با گل علی‌محمدی تا آخرین لحظه‌های بازی از حریف جلو افتاده بود اما شلیک نهایی بهنام برزای در دقیقه 92 یک مسابقه مهیج را به تساوی کشاند. برزای آن روزها ستاره تیم علیرضا منصوریان به حساب می‌آمد.

فرشید متولد می‌شود

یکی از بهترین خاطره‌های استقلالی‌ها از اصفهان، به دیدار رفت لیگ 15 با سپاهان مربوط می‌شود. جایی که فرشید اسماعیلی به عنوان یک پدیده جوان به ترکیب تیم اضافه شد و یک گل فوق‌العاده تماشایی برای استقلال به ثمر رساند. این تنها گل مسابقه نبود و در ادامه، انصاری و برزای هم موفق به گل‌زنی شدند تا استقلال یک برد به شدت مقتدرانه را در اصفهان جشن بگیرد. نتیجه‌ای که هنوز هم برای طرفداران این تیم فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسد.

به نام خدا... و گل

در لیگ سیزدهم، تنها 60 ثانیه از شروع مسابقه طول کشید تا آرش افشین در لباس سپاهان به استقلال گل بزند. این سریع‌ترین گل در نبردهای دو تیم به حساب می‌آید. در ادامه هم هادی عقیلی با ضربه پنالتی گل دوم را به استقلال زد و حتی گل‌زنی امیرحسین صادقی نتوانست تیم میزبان را از شکست در این نبرد نجات بدهد.

گل به خودی کرار ایرانی

در لیگ دوازدهم یک رقابت میلی‌متری بین سپاهان و استقلال برای قهرمانی وجود داشت. دو تیم در هفته‌های پایانی با هم روبه‌رو شدند و سپاهان با گل نویدکیا در آستانه شکست دادن حریف در یک بازی به شدت حساس و سرنوشت‌ساز بود. محسن ایران‌نژاد که آن روزها به خاطر شباهت ظاهری‌اش با کرار با این بازیکن مقایسه می‌شد، در آخرین لحظات به اشتباه دروازه خودی را باز کرد و یک امتیاز حیاتی را به استقلال هدیه داد. شاید اگر این گل نبود، آبی‌ها در نهایت قهرمان آن فصل نمی‌شدند.