آریا رهنورد

دلایل زیادی در کنار هم، موجب شده‌اند که پرسپولیس بعد از پنج فصل متوالی، این فصل را بدون جام پشت سر بگذارد. آنها نه قهرمانی لیگ برتر را به دست آوردند، نه در جام حذفی به قهرمانی رسیدند و نه حتی توانسته‌اند دیدار سوپرجام را به سود خودشان تمام کنند. این تیم در حالی رقابت بر سر قهرمانی لیگ برتر را بعد از سال‌ها واگذار کرد که به نظر می‌رسد درست برخلاف چند فصل گذشته، در لحظه‌های کلیدی دچار لغزش می‌شود. آنها بارها در حساس‌ترین شرایط ممکن تعادل‌شان را از دست دادند و همین اتفاق برای از دست رفتن قهرمانی کافی به نظر می‌رسید.

باز هم اراک

تیمی که فصل را با دو برد متوالی شروع کرده بود، در سومین هفته باز هم در اراک روبه‌روی آلومینیوم شکست خورد. آنها فصل گذشته فقط در همین استادیوم باخته بودند و حالا یک شکست تلخ دیگر را نیز پشت سر گذاشتند. این بازی مشخصا نگرانی‌هایی در مورد خط دفاعی پرسپولیس بعد از جدایی کنعانی‌زادگان به وجود آورد. سرخ‌ها در این مسابقه اصلا خوب بازی نکردند و حتی نمایش‌های دو هفته ابتدایی لیگ‌شان را هم زیر سوال بردند. با این وجود حتی بعد از این باخت شرایط برای پرسپولیس چندان بد نبود و این تیم هنوز فرصت بسیار زیادی برای جبران کردن اوضاع در اختیار داشت. با این حال ناکامی دوباره در اراک، اولین چراغ‌های قرمز برای این فصل پرسپولیس را روشن کرد.

آن جنجال بزرگ

بعد از شکست روبه‌روی تیم رسول خطیبی، پرسپولیس در دو مسابقه متوالی به تساوی رسید تا شرایط بدی را تجربه کند. با این حال دو برد حداقلی در رقابت‌های لیگ برتر در دو هفته بعدی، آرامش را به اردوی این تیم برگرداند. پرسپولیس آماده رقابت دوباره برای صدر جدول می‌شد که در استادیوم آزادی دو امتیاز را به تیم تازه‌وارد هوادار تقدیم کرد. آن بازی یک صحنه جنجالی داوری هم داشت که طرفداران پرسپولیس معتقد بودند بازیکن حریف دروازه تیم‌شان را با دست باز کرده است. به هر حال در پایان آن جنجال بزرگ، پرسپولیس دو امتیاز به ظاهر ساده دیگر را هم از دست داد تا شرایط نگران‌کننده‌ای را تجربه کند.

تساوی باورنکردنی

پرسپولیس یحیی بالاخره روی فرم آمد و بالاخره به همه ثابت کرد که مدعی جدی قهرمانی لیگ برتر است. آنها در چهار بازی پیاپی به پیروزی رسیدند تا تهدیدی جدی برای استقلال و فرهاد باشند اما در عین ناباوری، نتوانستند شهرخودرو مشهد را در هفته ماقبل پایانی لیگ برتر شکست بدهند. تیمی بحران‌زده که در قعر جدول رده‌بندی لیگ برتر بود، به راحتی هرچه تمام‌تر دو امتیاز از پرسپولیس گرفت و این تیم را در شرایط بسیار غیرمنتظره‌ای قرار داد. هیچکس توقع نداشت قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر، به همین سادگی به حریف ته جدولی امتیاز بدهد و شرایط خودش را دشوار کند.

تیر خلاص

بعد از تساوی دور از انتظار روبه‌روی شهرخودرو، پرسپولیس در 6 مسابقه‌ پنج برد و یک تساوی را تجربه کرد و دوباره سرحال شد. همه توقع داشتند این تیم با شکست دادن نفت آبادان، استقلال را در صدر جدول لیگ برتر با یک هشدار بزرگ روبه‌رو کند اما شاگردان علیمنصور با یک بازی کاملا برتر، پرسپولیس را شکست دادند و همه امتیازهای آن مسابقه را از قرمزها گرفتند. این اتفاق دیگر یک تیر خلاص برای پرسپولیس بود. نتیجه‌ای که اختلاف این تیم با استقلال در صدر جدول لیگ را به عدد 6 رساند.

ژستی که کار دست پرسپولیس داد

بعد از باختن به نفت، پرسپولیس هنوز یک شانس دیگر داشت که شاید با بردن دربی، ورق لیگ را برگرداند و رقیب سنتی را بگیرد. در آن مسابقه همه چیز تا آخرین لحظه‌ها به خوبی برای این تیم پیش می‌رفت اما ضربه سر رودی ژستد، اوضاع را تغییر داد و دو امتیاز دیگر را از پرسپولیس گرفت. اگر تیم یحیی برنده آن بازی می‌‎شد، رقابت قهرمانی تا آخرین هفته به شکل جدی و حساس ادامه پیدا می‌کرد اما پرسپولیس عملا چنین فرصتی پیدا نکرد. خوردن آن گل، یک ضربه بسیار سنگین برای تیم گل‌محمدی بود.

باز هم هوادار!

استقلالی‌ها بعد از دربی به پیکان امتیاز دادند اما پرسپولیس قدر این فرصت را هم ندانست. سرخ‌ها این بار برای دومین مرتبه در یک فصل روبه‌روی تیم رضا عنایتی که تازه به لیگ برتر آمده بود متوقف شدند. جالب اینکه هر دو بازی نیز در پایتخت انجام شد اما تیمی که هوادار را شکست ندهد، نمی‌تواند قهرمانی لیگ را به دست بیاورد. استقلال در این فصل 6 امتیاز کامل را در هر دو مسابقه از هوادار گرفت!

آخرین شکست

باختن به سپاهان هم دیگر عملا آخرین بارقه‌های امید را از پرسپولیس گرفت. با این نتیجه آنها دیگر حتی روی کاغذ هم هیچ شانسی برای بردن رقابت‌های لیگ برتر نداشتند و عملا شاهد جشن قهرمانی تیم رقیب قبل از رسیدن به تهران در فرودگاه اهواز بودند!