آریا طاری

تیم ملی ایران به مرحله‌ای رسیده که دیگر برایش تفاوت چندانی ندارد که روبه‌روی کدام حریف قرار می‌گیرد و در چه شرایطی فوتبال بازی می‌کند. حتی برای این تیم مهم نیست که کدام بازیکن از فهرست نفرات اصلی دور مانده است. ایران به بردن ادامه می‌دهد و دست از رسیدن به پیروزی‌های متوالی برنمی‌دارد. نباید انکار کنیم که گروه تیم ملی، ساده‌تر از گروه دیگر مسابقات است و نباید از یاد ببریم که این تیم هنوز مشکلاتی دارد اما باید بپذیریم که تیم ملی این روزها از هر حیث، درخشان فوتبال بازی می‌کند.

مهم‌ترین سورپرایز دراگان اسکوچیچ برای نبرد با تیم ملی امارات، استفاده همزمان از دو دفاع چپ در ترکیب اصلی بود. خیلی‌ها با تماشای ترکیب اولیه، تصور کردند که اشتباهی رخ داده اما اصلا این‌طور نبود و اسکو می‌دانست که چه کار می‌کند

پست سوم!

مهم‌ترین سورپرایز دراگان اسکوچیچ برای نبرد با تیم ملی امارات، استفاده همزمان از دو دفاع چپ در ترکیب اصلی بود. خیلی‌ها با تماشای ترکیب اولیه، تصور کردند که اشتباهی رخ داده اما اصلا این‌طور نبود و اسکو می‌دانست که چه کار می‌کند. درست در حالی که همه در انتظار بازی دادن به سیاوش یزدانی در قلب دفاع تیم ملی بودند، اسکوچیچ به جای خلیل‌زاده محروم از امید نورافکن در دفاع میانی استفاده کرد و اولین تجربه امید در این پست، عالی از کار درآمد. بعد از هافبک میانی و دفاع چپ، این سومین پست نورافکن در سال‌های گذشته است. البته که سیاوش یزدانی بالاخره در این جدال به بازی گرفته شد و انتظار دکتر آبی‌ها برای حضور در تیم ملی به پایان رسید اما یک رقیب سرسخت به نام امید نورافکن برای مدافعان میانی تیم ملی پیدا شد. امید در حال تبدیل شدن به آچار فرانسه جدید تیم ملی است.

روحیه برنده

حقیقت غیرقابل انکاری که در تیم ملی وجود دارد، روحیه برنده این تیم است. اسکوچیچ فقط به لحاظ فنی این تیم را متحول نکرده است. او به خوبی توانسته روی ذهنیت بازیکن‌ها هم کار کند. مهره‌های تیم ملی چنان با صلابت روبه‌روی رقبا قرار می‌گیرند که انگار در ذهن‌شان از قبل برنده بازی شده‌اند. این ذهنیت کمک بزرگی به هموار شدن مسیر صعود به جام جهانی کرده است. به کمک همین ذهنیت است که تیم ملی حتی در دیدارهای تشریفاتی هم با همه توان ظاهر می‌شود. این تیم هرگز نمی‌پذیرد که به دلیل قطعی شدن صعود از قبل، روبه‌روی حریفی مثل امارات محکم فوتبال بازی نکند. برای این تیم تفاوتی بین دیدارهای حساس و تشریفاتی وجود ندارد. این تیم فقط به بردن تک تک نبردها فکر می‌کند.

کمی نگرانی هم لازم است

در کنار همه نکات مثبتی که در تیم ملی وجود دارد، باید به ضعف نسبی تیم در پست دفاع راست اشاره کرد. اسکوچیچ علاقه و اعتقاد زیادی به صادق محرمی دارد اما صادق هنوز نتوانسته پاسخ مناسبی به این اعتماد بدهد. شکی وجود ندارد که او فوتبالیست مستعدی است اما عملکرد او در مسابقه با امارات و به خصوص در صحنه اخراج، اصلا رضایتبخش نبود. این بازی نه‌چندان خوب را هم باید برای صادق در کنار مسابقه بد با کره جنوبی قرار داد. او برای فیکس ماندن در چنین تیمی، باید در سطح به مراتب بالاتری فوتبال بازی کند.

چرا گل نمی‌زنی؟

علی قلی‌زاده یکی از مهره‌های مهم تیم ملی در دوران اسکوچیچ محسوب می‌شود. او با توپ عالی کار می‌کند و به شدت مسلط نشان می‌دهد اما معلوم نیست چرا در گل‌زنی موفق عمل نمی‌کند. علی بارها خودش را در موقعیت‌های ایده‌آل قرار می‌دهد اما در نهایت موفق به گل‌زنی نمی‌شود. علی برای فیکس ماندن در تیم و رسیدن به یک جایگاه کلیدی، باید عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد. او باید گل‌های بیشتری به ثمر برساند و ثابت کند که می‌تواند گره بازی‌های بزرگ و حساس را برای تیم ملی باز کند. علی با استعدادی که دارد، می‌تواند یکی از ستاره‌های مهم تیم ملی ایران باشد.

بی‌نقص در انتقال

یکی از خصوصیات بسیار خوب و جذاب تیم ملی، انتقال بازی از دفاع به حمله است. در این فاز اتیم اسکوچیچ مسابقه به مسابقه بهتر شده و توانایی بیشتری از خودش به نمایش گذاشته است. این انتقال در ترکیب ایران با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود. حتی امیر عابدزاده هم با شروع‌های مجدد دقیق و بلند، سهم مهمی در این انتقال ایفا می‌کند. سرعت بازی تیم ملی این روزها فراتر از بسیاری از رقبای آسیایی است. مساله‌ای که یک نمایش مدرن و جذاب را برای فوتبال ایران رقم می‌زند.

این تیم گل نمی‌خورد

ویژگی مهم دیگر تیم ملی، استحکام دفاعی است. استحکامی که حتی در غیاب شجاع خلیل‌زاده هم پابرجا مانده است. امیر هم مثل بیرو روی خط دروازه، کلین‌شیت می‌کند و این نشان می‌دهد سیستم بیشتر از افراد در موفقیت‌های دفاعی تیم ملی سهیم است. تیم ملی در این مرحله، فقط دو گل دریافت کرده و با آماری شگفت‌انگیز، خودش را به رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر رسانده است. ایران این صعود را با شایستگی به دست آورده و کاملا لایق این موقعیت بوده است.