آریا طاری

روز پایانی نقل و انتقالات در فوتبال اروپا هم جابه‌جایی‌های بسیار جذابی داشت. پرونده نقل و انتقالات زمستانی با این جابه‌جایی‌های بسیار جذاب بسته شد. فروش گسترده بازیکن‌ها در تاتنهام و همچنین خریدهای پرشمار بارسا، نکات جالب توجه این جابه‌جایی‌ها به شمار می‌‌رفتند. جالب‌تر اینکه باشگاه‌هایی مثل رئال مادرید و بایرن‌مونیخ هیچ سهمی از این هیاهوی نقل و انتقالاتی میان‌فصل نداشتند. به نظر می‌رسد این باشگاه‌ها برای سپری کردن یک تابستان توفانی آماده می‌شوند.

دوشان ولاهوویچ (فیورنتینا به یوونتوس)

مهاجم خوش قد و بالای فیورنتینا، بالاخره این باشگاه را ترک کرد تا راهی یوونتوس شود. همه می‌دانستند که او در نهایت این تیم را ترک می‌کند و با این همه استعداد، نمی‌تواند برای همیشه در این تیم باقی بماند. دوشان چند پیشنهاد بسیار جدی داشت و سرانجام تصمیم گرفت به تیمی در فوتبال ایتالیا برود و در سری آ ماندگار شود. تصمیمی که هواداران فیورنتینا را به شدت عصبانی کرده است. چراکه آنها انتظار نداشتند این مهاجم به یک رقیب مستقیم و یک تیم منفور در فلورانس برود. به هر حال ولاهوویچ برای ترک فیورنتینا تا پایان فصل صبر نکرد و در همین میانه‌های راه به یوونتوس ملحق شد. آلگری امیدوار است با ورود این مهاجم، مشکلات هجومی پرشمار تیمش در این فصل به پایان برسند.

پیر امریک اوبامیانگ (آرسنال به بارسا)

ستاره گابنی سابق توپچی‌ها، عجیب‌ترین روزهای ممکن را سپری کرده است. او از چند ماه قبل با میکل آرتتا دچار مشکل شد و دیگر در هیچ‌کدام از نبردهای آرسنال در ترکیب قرار نگرفت. اوبا با تیم ملی کشورش به جام ملت‌های آفریقا رفت اما به خاطر مشکلات مربوط به سلامتی و چند دردسر انضباطی، اجازه ندادند او در اردوی گابن ماندگار شود. اوبامیانگ در ادامه این روزهای به شدت پرخبر، حالا تیم جدیدی را برای خودش انتخاب کرده و قرار است به صورت قرضی به بارسلونا برود. قرارداد اوبامیانگ با بارسا تا پایان فصل برقرار خواهد بود و در این مدت بلوگرانا به جای آرسنال، رقم قرارداد این ستاره را پرداخت می‌کند. بارسا که تا همین چند وقت قبل با بحران شدید در خط حمله روبه‌رو بود و ناچار به استفاده از نفرات تیم دوم در ترکیب اصلی می‌شد، حالا با جذب فران تورس و اوبامیانگ و داشتن مهره‎هایی مثل فاتی، دیپای، بریثویت، دمبله و لوک دی یونگ، صاحب یک ترافیک جدی و تمام‌عیار در خط هافبک شده است. البته احتمال جدایی دمبله از بارسا همچنان وجود دارد.

آداما ترائوره (وولورهمپتون به بارسا)

اوبامیانگ و فران تورس، تنها خریدهای زمستانی بارسا نبودند و این باشگاه آداما ترائوره را نیز برای ادامه فصل به خدمت گرفت. فوتبالیستی که اصلا با بازی کردن در ترکیب بارسا بیگانه نیست. آداما قبل از رسیدن به شهرت در لیگ برتر، بازیکن بارسا بوده و در لاماسیا رشد کرده است. جالب اینکه بارسا اخیرا ویدئویی از دوران نوجوانی این ستاره و تمرین‌های او با ژاوی که آن روزها ستاره خط میانی بارسا بود منتشر کرده است. حالا آداما قرار است زیر نظر ژاوی در این باشگاه فوتبال بازی کند. ستاره‌ای با سرعت بالا و دریبلینگ استثنایی که می‌تواند خرید بسیار مهمی برای بارسا باشد.

رودریگو بنتاکور (یوونتوس به تاتنهام)

هافبک اروگوئه‌ای یووه این اواخر فرصت چندانی برای بازی در این تیم نداشت اما علاقه کونته به سبک بازی او، موجب شد رودریگو به یکی از خریدهای زمستانی شلوغ اسپرز تبدیل شود. بنتاکور دومین بازیکنی است که در این پنجره با اسپرز قرارداد امضا کرده و به این تیم ملحق شده است. البته به جز کونته، داشتن یک مدیر ورزشی مثل پاراتیچی با سابقه حضور در یووه، در این خریدها بسیار موثر بوده است. شاید خرید بنتاکور در نگاه اول هواداران تاتنهام را به وجد نیاورد اما اگر رودریگو به کیفیت روزهای خوبش برگردد، مهره بسیار مهمی برای سفیدهای شمال لندن خواهد شد.

دیمیتری کولوسفسکی  (یوونتوس به تاتنهام)

این مهاجم بلندقامت، دومین خرید این فصل تاتنهام از یوونتوس است. فورواردی که بعد از انتقال ولاهوویچ به یووه، طبیعتا دیگر شانس چندانی برای بازی در ترکیب اصلی بیانکونری نداشت. او با امید زیادی راهی یووه شد اما در این تیم انتظارها را برآورده نکرد و سرانجام به تاتنهام پیوست تا برای بازی در خط حمله این تیم با هری کین رقابت کند. اسپرز در چند فصل گذشته همواره به خاطر نداشتن یک مهاجم رزرو برای رقابت با هری کین لطمه خورده و حالا خرید مهاجم سابق یوونتوس، می‌تواند کیفیت ایده‌آل‌تری برای خط حمله این باشگاه به وجود بیاورد. با توجه به احتمال بالای جدایی هری کین از تاتنهام در فصل آینده، احتمال فیکس شدن دیمیتری در این تیم وجود خواهد داشت. همه چیز به نمایش این فصل او در لندن بستگی خواهد داشت.

دله علی (تاتنهام به اورتون)

وقتی مورینیو تاتنهام را ترک کرد، همه انتظار داشتند دله علی دوباره به ترکیب اصلی اسپرز برگردد. این اتفاق با نونو اسپریتو سانتو رخ داد اما دوران سرمربی پرتغالی در این باشگاه خیلی زود به پایان رسید. آنتونیو کونته هم اعتقاد چندانی به دله نداشت تا او در یک قدمی ترک تاتنهام قرار بگیرد. در سال منتهی به جام جهانی، این هافبک به زمان بیشتری برای بازی نیاز دارد و به همین خاطر به اورتون ملحق شده تا زیر نظر فرانک لمپارد فوتبال بازی کند. انتقالی که شاید این فوتبالیست پرحاشیه را احیا کند و دوباره او را به روزهای خوش گذشته برگرداند.

لوئیس دیاز (پورتو به لیورپول)

یورگن کلوپ اساسا خیلی سخت برای لیورپول خرید می‌کند اما وقتی این کار را انجام می‌دهد، یک خرید عالی را برای این تیم رقم می‌زند. تجربه نشان می‌دهد که حساسیت کلوپ معمولا منجر به خریدهای بسیار خوبی برای قرمزهای آنفیلد شده است. او این بار هم با جذب لوییس دیاس این حساسیت را به خوبی به نمایش گذاشته است. دیاس در چند فصل گذشته عملکرد درخشانی در پورتو داشته و فصل‌های فوق‌العاده‌ای را در این تیم سپری کرده است. جذب این وینگر پرانگیزه، لیورپول را به لحاظ هجومی به تیم بهتری تبدیل خواهد کرد. دیاس هم در خلق موقعیت و هم در گل‌زنی، توانایی‌های قابل توجهی دارد.

جولین آلوارز (ریورپلاته به سیتی)

 سیتی هم در پنجره نقل و انتقالات بیکار ننشست و یک استعداد جوان آرژانتینی را به خدمت گرفت. بازیکنی که از مدت‌ها قبل زیر نظر استعدادیاب‌های سیتی قرار داشت. جولین آلوارز رسما به سیتیزن‌ها ملحق شده اما قرار است از شروع فصل آینده به این تیم بپیوندد.

دونی فن د بیک (اورتون)

در یونایتد آنقدر روی نیمکت نشسته که هواداران تیم‌های رقیب به کنایه «فن د بنچ» صدایش می‌زنند. نیمکت‌نشین همیشگی شیاطین سرخ تصمیم گرفته ادامه فصل را در تیم دیگری دنبال کند. او در نیم‌فصل پیشنهادهایی کاملا جدی از نیوکاسل و پالاس داشت اما وقتی پیشنهاد اورتون به میان آمد، بلافاصله این تیم را انتخاب کرد. دونی در این فصل با شماره 30 برای تیم فرانک لمپارد به میدان می‌رود و البته قراردادی قرضی را با اسپرز پشت سر می‌گذارد. هافبک هلندی امیدوار است با رسیدن به زمان بازی بیشتر، آمادگی‌اش را برای حضور در ترکیب لاله‌های نارنجی در جام جهانی حفظ کند.

برایان خیل (تاتنهام به والنسیا)

به لحاظ بدنی هرگز به سطح بازی برای تاتنهام نرسید و همین ضعف بدنی هم موجب شد او در این تیم موفق نباشد. برایان در این فصل به ندرت برای اسپرز بازی کرده و حالا به والنسیا قرض داده شده است. او البته برای طرفداران تاتنهام نوشته که خیلی زود دوباره به این تیم برمی‌گردد و آنها را می‌بیند. با این حال اگر او می‌خواهد در تاتنهام بدرخشد باید آمادگی به مراتب بیشتری داشته باشد.

جیووانی لو سلسو (تاتنهام به ویارئال)

کونته از همان ابتدا هم اعلام کرده بود که علاقه چندانی به حفظ این ستاره ندارد. جیو حالا با ترک تاتنهام به ویارئال رفته تا برای یکی از مربیان سابقش اونای امری توپ بزند. لو سلسو یکی دیگر از خروجی‌های پرشمار تاتنهام در این زمستان بوده است. جیووانی هم مثل خیل به لحاظ بدنی به کیفیت بازی در رقابتی‌ترین لیگ دنیا رسید.

کریستین اریکسن  (قرارداد آزاد به برنتفورد)

بر اساس قوانین فوتبال ایتالیا، بازیکنی که به هر دلیلی با مشکل قلبی روبه‌رو باشد، نمی‌تواند برای تیم‌های سری آ به میدان برود. اینتر هم بعد از ماجراهای قلبی اریکسن، قرارداد این بازیکن را فسخ کرد و چالهان‌اوغلو را به جای او خرید. کریستین یک نیم‌فصل کامل را بدون تیم ماند و سپس تصمیم گرفت با بازگشت به لیگ برتر، پیراهن برنتفورد را بپوشد. بازگشت دوباره اریکسن به زمین، خبری کاملا امیدوارکننده به نظر می‌رسد.