کلید خوشبختی

لیگ برتر با همه فراز و نشیب‌هایش سرانجام به پایان رسید و جایگاه نهایی تیم‌ها در جدول مشخص شد. فصل نقل و انتقالات هم به زودی دوباره آغاز می‌شود و ستاره‌های مختلف در تیررس باشگاه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. به بهانه پایان فصل، بد نیست نگاهی به موفق‌ترین نقل و انتقالات این فصل از لیگ برتر داشته باشیم. ستاره‌هایی که درخشش قابل توجهی را در تیم‌های‌شان تجربه کردند. اصلا عجیب نیست که تقریبا همه این نفرات به تیم‌های بالای جدولی تعلق دارند و چند نفرشان هم در عضویت تیم قهرمان لیگ برتر هستند.

آریا رهنورد

مهدی ترابی

بازگشت این ستاره به پرسپولیس در نیم‌فصل، یکی از نقاط عطف لیگ برتر بیستم برای سرخ‌ها بود. مهدی با درخشش فوق‌العاده‌اش در ترکیب تیم یحیی، پایه‌گذار گل‌های زیادی برای پرسپولیس شد. شاید اگر ترابی به این تیم برنمی‌گشت، قهرمانی دوباره لیگ در دسترس تیم یحیی نبود. آنها اما با ورود این ستاره جان تازه‌ای گرفتند و در فاز هجومی، به تیم به مراتب بهتری تبدیل شدند. همان پرسپولیس که تا نیم‌فصل اول مشکلات هجومی زیادی داشت، با ورود مغانلو، ترابی و پایان محرومیت آل‌کثیر یک رنسانس هجومی را تجربه کرد. بدون تردید ترابی، بهترین مهره هجومی این فصل تیم گل‌محمدی به شمار می‌رفت.

میلاد سرلک

اگر ترابی در فاز تهاجمی پرسپولیس را متحول کرد، سرلک هم در میانه میدان یک خرید فوق‌العاده برای یحیی به شمار می‌رفت. بازیکنی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در پرسپولیس جا افتاد و به یک ستاره در خط هافبک این تیم تبدیل شد. در بسیاری از هفته‌ها، میلاد حتی یک نفر از بین کمال یا احمد را نیمکت‌نشین کرد. او در پرسپولیس فراتر از حد انتظار ظاهر شد و پس از درخشش در این تیم، حتی پیراهن تیم ملی را هم به دست آورد.

محمدحسین مرادمند

استقلالی‌ها با جذب مرادمند، صاحب همان مدافع مطمئنی شدند که برای مدت زیادی در انتظارش بودند. مرادمند بهترین خرید آبی‌ها در لیگ برتر بیستم بود. البته نمی‌توان کیفیت خوب رشید مظاهری در نیم‌فصل اول لیگ برتر را نیز نادیده گرفت اما برخلاف رشید که در اواخر فصل دچار افت فاحشی شد و نبردهای زیادی را از دست داد، مرادمند در سراسر فصل عملکرد خوبی داشت و در مجموع توانست به خوبی اولین فصل بازی برای استقلالی‌ها را پشت سر بگذارد. فصل البته برای مرادمند هنوز تمام نشده و او باید در دیدارهای حساس جام حذفی برای تیم فرهاد به زمین برود.

محمد عباس‌‌زاده

خریدهای تراکتور در چند فصل گذشته کمک بزرگی به این باشگاه نکرده‌اند اما جذب عباس‌زاده در آخرین ساعات پنجره نقل و انتقالات لیگ بیستم، یک اتفاق مثبت برای این باشگاه به شمار می‌رفت. عباس‌زاده یکی از بهترین گل‌زنان لیگ برتر بیستم بود. مهاجمی که کاملا آماده به نظر می‌رسید و روزهای خوبی را در جمع قرمزهای تبریز پشت سر گذاشت. شاید اگر تراکتوری‌ها این مهاجم گل‌زن را در اختیار نداشتند، نمی‌توانستند رده چهارم جدول را به دست بیاورند و خودشان را به کسب سهمیه آسیا نزدیک کنند. او یکی از آماده‌ترین مهاجمان این فصل فوتبال ایران بود.

دانیال اسماعیلی‌فر

پیش از شروع فصل جدید، رقابت سختی بر سر جذب دانیال اسماعیلی‎فر شکل گرفته بود. پرسپولیس و سپاهان از جدی‌ترین مشتریان دانیال به شمار می‌رفتند. این مدافع راست در نهایت تصمیم گرفت برای اصفهانی‌ها به میدان برود و پیراهن سپاهان را بر تن کند. عملکرد دانیال در اولین فصل بازی برای طلایی‌ها، آرمانی به نظر می‌رسید. او به خوبی وظایف دفاعی‌اش را انجام داد و در عین حال در فاز هجومی، فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. دانیال یکی از بهترین مهره‌های تدافعی لیگ بیستم و یکی از آماده‌ترین مدافعان کناری این لیگ بود.

محسن فروزان

فولاد با جذب محسن فروزان، صاحب یک گلر کاملا مطمئن روی خط دروازه شد. سنگربانی که هم در لیگ برتر خوش درخشید و هم در لیگ قهرمانان آسیا، عملکردی فراتر از حد انتظار داشت. خیلی‌ها تصور می‌کردند فروزان پس از دوری طولانی مدت‌ از فوتبال، دیگر نمی‌تواند درخشش خاصی در زمین داشته باشد اما محسن ثابت کرد که هنوز هم از آمادگی قابل توجهی برخوردار است. آمار دفاعی عالی تیم نکو در این فصل، بدون درخشش فروزان روی خط دروازه به دست نمی‌آمد. گلری که در اهواز، به بهترین فرم دوران فوتبالش رسید و نمایشی عالی در این تیم داشت.

حامد لک

معادله سخت انتخاب جانشین بیرو در پرسپولیس با انتخاب حامد لک، ساده شد. این انتخاب در نگاه اول به شدت پرریسک به نظر می‌رسید اما حالا حامد فصل را با بیشترین تعداد کلین‌شیت به پایان رسانده است. او بهترین گلر این فصل فوتبال ایران بوده است. حامد البته در جشن قهرمانی، دوباره به همان حواشی همیشگی برگشت و یک درگیری را هم با کریم باقری تجربه کرد اما ظاهرا حالا دیگر همه چیز درست شده و مشکلی برای حضور همزمان آنها در پرسپولیسِ فصل آینده وجود ندارد. لک در گذشته هم علاقه‌اش را به پرسپولیس نشان داده بود و بالاخره توانست در تیم محبوبش، بدرخشید.