آریا طاری

فصل گذشته در چنین روزهایی، فکری سرمربی نساجی بود و فرهاد روی نیمکت استقلال حضور داشت. نتایچ درخشان فکری روبه‌روی رقبای مستقیم استقلال، تاثیر زیادی در رسیدن این تیم به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا داشت. ظرف چند ماه، همه چیز تغییر کرد. محمود روی نیمکت آبی‌ها نشست و مجیدی، از این نیمکت فاصله گرفت. حالا اما این دو مربی در شرایطی با هم روبه‌رو می‌شوند که مجیدی دوباره به تیمش برگشته و فکری نیز، هدایت نفت مسجدسلیمان را بر عهده دارد. شاید این مسابقه به لحاظ جدولی، مسابقه مرگ و زندگی نباشد اما نتیجه این نبرد برای هر دو مربی، فوق‌العاده کلیدی به نظر می‌رسد.

استقلال و نفت مسجدسلیمان امروز در شرایطی به مصاف هم می‌روند که هر دو باشگاه در هفته‌های ‌گذشته با مشکلات مالی گسترده‌ای دست و پنجه نرم کرده‌اند. مشکلات مالی، تنها شباهت بزرگ این دو تیم با هم نیست. آنها روی نیمکت، از مربیانی بهره می‌برند که هر کدام در مقاطعی، کاپیتان باشگاه استقلال بوده‌اند. فکری و فرهاد در دوران بازی، محبوبیت زیادی در بین هواداران باشگاه داشتند و هر دو نیز توانسته‌اند به عنوان کاپیتان، جام قهرمانی را در این تیم بالای سر ببرند. دوران مربیگری این دو نفر اما به شدت متفاوت بوده است. فکری برای چندین سال در رده‌های پایین‌تر کار کرده و به تدریج شانس حضور در لیگ برتر را به دست آورده اما فرهاد، کارش را از همان ابتدا از لیگ برتر و نیمکت استقلال شروع کرد. آنها هرگز سابقه‌ای از تنش با هم نداشتند اما به نظر می‌رسد محمود، به نوعی فرهاد را مقصر جدایی‌اش از استقلال می‌داند. او چند بار به صورت غیرمستقیم، به این موضوع اشاره کرده که مجیدی و رفقا، از همان شروع فصل در انتظار بازگشت به تیم بودند و این اتفاق، تاثیر مخربی روی شرایط استقلال در دوران این مربی داشته است. رابطه این دو مربی، اصلا دوستانه نیست و همین اتفاق، بازی امشب را تماشایی‌تر خواهد کرد. البته که به محض جدایی فکری از استقلال و ورود فرهاد مجیدی، سرمربی جدید آبی‌ها ستاره‌های تیمش را از هر مصاحبه‌ای علیه سرمربی سابق تیم منع کرد اما این ماجرا به تنهایی برای بهبود رابطه آنها کافی به نظر نمی‌رسید. محمود در دوران حضور در استقلال، نتایج نسبتا خوبی به دست آورد اما سبک نمایش‌های او و تیمش، چندان دلخواه هوادارها نبود. استقلال با فرهاد، حالا شانسی برای قهرمانی لیگ ندارد اما فوتبال مدرن این تیم، می‌تواند اتفاقات خوبی را برای آینده باشگاه رقم بزند. رسیدن به 50 امتیاز در 27 هفته گذشته، استقلال را در شرایط باثباتی در جدول لیگ قرار داده است. آنها حتی اگر در سه بازی بعدی هم بازنده باشند، تحت هیچ شرایطی رده سوم جدول را از دست نمی‌دهند. در حقیقت صعود استقلال به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا از همین حالا هم کاملا قطعی شده و بستگی به نتایج جام حذفی ندارد. در مقابل، اوضاع برای نفت مسجدسلیمان کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. آنها با منطقه سقوط فقط پنج امتیاز فاصله دارند و این فاصله می‌تواند در پایان دیدارهای امشب، کم‌تر شود. استقلال در حالی خودش را به نبرد امشب می‌رساند که در هشت مسابقه گذشته، هفت بار به عنوان تیم برنده از زمین خارج شده و در فرم بسیار ایده‌آلی قرار دارد. نفت مسجدسلیمان اما در پنج مسابقه اخیرش، چهار بار شکست خورده و هرگز برنده نبوده است. تیمی که با فکری برای چند هفته روی دور نباختن قرار داشت، حالا اصلا در فرم خوبی نیست و اگر نتواند این فرم را تغییر بدهد، خطر جدی سقوط را احساس خواهد کرد. آنها نباید فرصت را برای فاصله گرفتن از منطقه سقوط از دست بدهند و سرنوشت، هنوز در دست خودشان است.

تمرین استقلال در روزهای گذشته، به حالت نیمه تعطیل درآمده است. این اتفاق موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. بخشی از هواداران استقلال، معتقدند که فرهاد نباید همان راه فصل گذشته را برود و بهتر است حداقل تا پایان فینال حذفی، دندان روی جگر بگذارد. به باور آنها تلاش مجیدی برای بهبود اوضاع استقلال ستودنی است اما این مربی زمان مناسبی را برای اعتراض دوباره انتخاب نکرده است. فصل گذشته نیز همین اتفاق رخ داد و تیم درست پس از شکست دادن پرسپولیس در جام حذفی، با حواشی مختلفی برخورد کرد. این حاشیه‌ها در نهایت، آبی‌ها را در مسیر بن‌بست قرار دادند و این تیم فصل را بدون کسب جام به پایان رساند. بخش دیگری از هواداران باشگاه اما معتقدند که این حواشی در شرایط فعلی به سود تیم تمام خواهد شد. چراکه سه مسابقه بعدی باشگاه در لیگ برتر تقریبا تشریفاتی است و اگر قرار به تغییر شرایط است، بهتر است کادر مدیریتی در همین شرایط تغییر کند. به هر حال استقلال روزهای کاملا ملتهبی را پشت سر می‌گذارد اما تک تک بازیکن‌ها در این تیم، برای فرهاد مجیدی هر کاری می‌کنند. این اتحاد درونی، امیدوارکننده‌ترین نکته برای هواداران باشگاه است. حتی اگر مدیران تیم را راضی و خوشحال نکند.