آریا طاری

برخورد استقلال و سپاهان از آن نبردهایی است که حساسیتش را در هیچ شرایطی نمی‌توان نادیده گرفت. حتی اگر دو تیم یک هدف مشترک برای جنگیدن در جدول لیگ برتر نداشته باشند. این بار به چند دلیل، این مسابقه حساس‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. جدالی که در تعیین سرنوشت نهایی دو تیم در جدول، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با هر نتیجه‌ای اما این آخرین مسابقه فصل استقلال و سپاهان نیست. چراکه دو تیم کم‌تر از دو هفته دیگر باید در آخرین مسابقه از مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی، دوباره روبه‌روی هم بایستند.

    

می‌خواهم به آسیا بروم

قهرمانی لیگ، از دست رفته اما رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند یک دستاورد مهم برای هر دو باشگاه تلقی شود. استقلال و سپاهان هر دو از 26 بازی گذشته، 45 امتیاز به دست آورده‌اند اما تنها تیم‌های 45 امتیازی جدول لیگ محسوب نمی‌شوند. تراکتور درست با همین تعداد امتیاز در رده سوم قرار گرفته و فولاد خوزستان نیز اگر برنده بازی معوقه باشد، امتیازهایش را به همین عدد می‌رساند. شهرخودرو نیز با 43 امتیاز، یکی از مدعیان جدی کسب سهمیه است. در لیگ برتر پنج تیم برای دو جایگاه مبارزه می‌کنند و برای رسیدن به رده‌های دوم و سوم، نباید هیچ امتیاز مهمی از دست برود. این مسابقه، یک جدال 6 امتیازی در مسیر کسب سهمیه خواهد بود و تیم بازنده‌اش، به احتمال زیاد از این کورس عقب خواهد ماند. از دست دادن فرصت رسیدن به آسیا، یک ضربه بزرگ برای هر کدام از این دو باشگاه خواهد بود. آنها به هیچ قیمتی نمی‌خواهند این فرصت ایده‌آل را از دست بدهند.

یک دعوای قدیمی

همه می‌دانند که رابطه امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی، همیشه یک رابطه سینوسی بوده است. آنها گاهی رابطه خوبی با هم داشته‌اند اما در بیشتر موارد، نتوانسته‌اند با هم کنار بیایند و حتی این دشمنی را علنی نیز کرده‌اند. آخرین قاب مشترک آنها در فوتبال ایران، شادی فرهاد پس از گل دیرهنگام آیاندا پاتوسی به سپاهان در ورزشگاه نقش‌جهان بود. مجیدی آن روزها به عنوان دستیار شفر، روی نیمکت استقلال حضور داشت. حتی اگر شرایط جدول را به طور کامل فراموش کنیم، باز هم نبرد این دو مربی بسیار حساس به نظر می‌رسد. چراکه آنها اصلا نمی‌خواهند نتیجه را به حریف واگذار کنند. باختن به امیر برای فرهاد و شکست خوردن مقابل فرهاد برای امیر، کابوسی بزرگ‌تر از پایین رفتن در جدول خواهد بود. اگر ژنرال برنده این بازی باشد، دوباره زمزمه‌های بازگشت او به استقلال راه می‌افتند و اگر فرهاد برنده باشد، خیلی‌ها از پایان دوران امیرقلعه‌نویی حرف می‌زنند. هیچ‌کدام از آنها دوست ندارند این سناریو برای رقیب‌شان اتفاق بیفتد.

اعاده حیثیت

مساله، تنها یک دعوای شخصی نیست. مجیدی و قلعه‌نویی برای نجات موقعیت شغلی فعلی‌شان، باید از کابوس شکست در این مسابقه رها شوند. امیر با یک قرارداد مالی سنگین، راهی سپاهان شده و در دومین فصل حضورش در این باشگاه، هنوز نتوانسته موفقیتی برای طلایی‌ها به دست بیاورد. اگر او این بازی را واگذار کند و در ادامه فصل از منطقه سهمیه نیز خارج شود، دیگر نمی‌تواند به باقی ماندن در این موقعیت امیدوار باشد. اوضاع فرهاد نیز این روزها چندان ایده‌آل نیست. هم سپاهان و هم استقلال، با پیروزی در هفته گذشته به این بازی قدم گذاشته‌اند اما حتی آن بردها نیز، چیزی از فشار انتظارها در اطراف این دو مربی کم نخواهد کرد. این روزها نام‌های زیادی به عنوان آلترناتیو فرهاد در اطراف استقلال مطرح می‌شوند و این موضوع اصلا برای این مربی خوشایند نیست. علاوه بر این، ماجرای بازگشت استراماچونی نیز ظاهرا قرار نیست از ذهن طرفداران آبی بیرون برود. مجیدی اگر می‌خواهد در استقلال بماند، باید کارهایی را انجام بدهد که استراما قادر به انجام‌شان نبود. شکست دادن سپاهان ژنرال، یکی از همان کارها محسوب می‌شود.

همه می‌دانند که رابطه امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی، همیشه یک رابطه سینوسی بوده است. آنها گاهی رابطه خوبی با هم داشته‌اند اما در بیشتر موارد، نتوانسته‌اند با هم کنار بیایند و حتی این دشمنی را علنی نیز کرده‌اند. آخرین قاب مشترک آنها در فوتبال ایران، شادی فرهاد پس از گل دیرهنگام آیاندا پاتوسی به سپاهان در ورزشگاه نقش‌جهان بود

جنجال‌های بازی رفت

جنجال‌هایی که به مرور زمان در نبردهای استقلال و سپاهان شکل گرفته‌اند، این بازی را به یک تقابل بسیار خاص و پرحاشیه در فوتبال ایران تبدیل کرده‌اند. حتی مسابقه رفت دو تیم در همین فصل نیز، بسیار پرحاشیه به نظر می‌رسید. شادی گل امید نورافکن روبه‌روی تیم سابقش، اولین اتفاق خبرساز بازی رفت بود. بازیکنی که بعدها در چند نوبت کری‌های سختی برای استقلالی‌ها خواند. امید پس از ابتلا به ویروس کرونا، هنوز اولین بازی‌اش را در لیگ برتر انجام نداده و شاید در این بازی دوباره به زمین برگردد. دومین ماجرای جنجال‌ساز آن مسابقه، تصمیم عجیب داور برای نگرفتن پنالتی به سود آبی‌ها بود. تصمیمی که یک اشتباه کاملا بزرگ به نظر می‌رسید و جو نیمکت استقلال را نیز به هم ریخت. آن جدال جذاب در نهایت با تساوی دو-دو به پایان رسید اما مربی‌ها پس از پایان بازی برای هم خط و نشان کشیدند و وعده دیدار بازگشت را به هم دادند. از آن دو مربی، حالا یک نفر دیگر در فوتبال ایران حاضر نیست اما بازی استقلال و سپاهان در استادیوم خالی، هنوز هم به همان اندازه جذاب، تماشایی و نفس‌گیر به نظر می‌رسد.