همه زمزمه‌ها علیه قهرمان!

طرفداری از باشگاه پرسپولیس هیچ‌وقت به اندازه این سال‌ها به غرور و قهرمانی گره نخورده بود. قرمزها برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران، برنده چهار لیگ متوالی شدند و برای اولین بار در تاریخ باشگاه، تجربه حضور در فینال آسیا را به دست آوردند. آنها البته از سوی رقبا ستایش نمی‌شوند و همواره با حرف و حدیث‌های زیادی روبه‌رو هستند. بد نیست برای یک بار هم که شده، به یاد بیاوریم که این حرف و حدیث‌‌ها از کجا آمده‌اند و خود پرسپولیسی‌ها، چه نظری در این مورد دارند. شاید مرور دوباره این ماجرا، کمک بیشتری به روشن شدن همه زوایای تاریک آن کند.

آریا طاری

توالی موفقیت

موفقیت‌های پشت سر هم باشگاه پرسپولیس، اصلی‌ترین دلیل شروع زمزمه‌ها علیه این باشگاه بوده است. مخالفان پرسپولیس معتقد هستند که این موفقیت‌ها، نسبتی با گذشته این باشگاه در لیگ برتر ندارند. پرسپولیس در 15 دوره از لیگ، تنها دو بار قهرمان شده بود و حالا در چهار دوره پیاپی، نتیجه‌ای به جز قهرمانی را تجربه نکرده است. این نتایج درخشان، شروع حرف و حدیث‌ها علیه این باشگاه بودند. تیمی که در یک بازه زمانی طولانی، مهارنشدنی نشان داده و کنترلش، برای تیم‌های رقیب غیرممکن بوده است. اگر چنین موفقیتی در کار نبود، طبیعتا چنین حرف‌هایی نیز علیه پرسپولیس زده نمی‌شد. پس جدی‌ترین عامل برای مطرح شدن این ادعاها در درجه اول، رسیدن به قهرمانی‌های متوالی است. فراموش نکنید که در تاریخ فوتبال ایران، هرگز تیمی در هیچ نسلی نتوانسته چهار بار قهرمان لیگ شود. سابقه نداشتن چنین تجربه‌ای، خیلی از رقبا را نسبت به موفقیت‌های قرمزها بدبین کرده است.

 پسر آقای وزیر

اگر کمی روی اینترنت جست‌وجو کنید، متوجه می‌شوید که شائبه «پرسپولیسی» بودن وزیر ورزش، در درجه اول به پسر او مربوط می‌شود. همه چیز از انتشار ویدئوی شوخی او با مازیار ناظمی و کری‌خوانی‌اش برای استقلالی‌ها آغاز شده است. وقتی پسر عالی‌رتبه‌ترین مدیر ورزش ایران این‌چنین «طرفدار» یک باشگاه باشد، طبیعی به نظر می‌رسد که حرف و حدیث‌های زیادی در این مورد ایجاد شود. شاید اگر سلطانی‌فر کمی بیشتر مراقب اظهارنظرهای پسرش بود، شرایط بهتری را در جایگاه وزارت تجربه می‌کرد. او البته در این مقام، هرگز موفق نبوده و چه در مسائل و تصمیم‌های فوتبالی و چه در سایر رشته‌های ورزشی، اصلا حضور درخشانی نداشته است. با این وجود موضوعی که بیشتر از کوچ ستاره‌های بزرگ ورزشی و تصمیم‌های غلط فوتبالی سلطانی‌فر مورد توجه قرار گرفته، طرفداری پسر او از باشگاه پرسپولیس است. این داستان بیشتر از هر اتفاق دیگری، موجب بروز انتقادها علیه شخص وزیر و قرمزهای پایتخت شده است. طرفداران تیم‌های دیگر بر همین مبنا، وزارت را به طرفداری از پرسپولیس متهم می‌کنند.

داستان اردوغان

وقتی ماجرای باشگاه پرسپولیس و ریزه اسپور ترکیه ناگهان به بالاترین سطح از مذاکرات دولتی بین دو کشور رسید، زمزمه‌ها علیه پرسپولیس نیز اوج گرفت. این بار نه فقط وزارت ورزش، بلکه کل بدنه دولت به حمایت جدی و بی‌شائبه از پرسپولیس متهم شد و شبکه‌های اجتماعی، کارزار یک جدال تمام‌عیار بین پرسپولیسی‌ها و هواداران تیم‌های رقیب بودند. حقیقت آن است که حسن روحانی در ملاقات با اردوغان، مساله بخشش جریمه سنگین باشگاه پرسپولیس را مطرح کرد و  با توصیه اردوغان، باشگاه ریزه اسپور شکایتش را از این باشگاه پس گرفت. جالب اینکه این رقم را در حقیقت باید خود مهدی طارمی به باشگاه ترکیه‌ای پرداخت می‌کرد. کشیده‌ شدن بحث فوتبال به مباحث روز دنیای سیاست، یک بار دیگر جو را علیه باشگاه پرسپولیس کرد. حالا دوباره خیلی از رقبا مدعی بودند که موفقیت‌های این تیم، در حقیقت بیرون از زمین مسابقه و از سوی دولت، تضمین شده‌اند.

کوچ استراماچونی

هواداران استقلال هنوز هم معتقد هستند که جدایی ناگهانی استراماچونی پس از صدرنشینی در جدول لیگ برتر، بی‌ارتباط با پروژه «تضعیف رقبای پرسپولیس» نیست. اوضاع در این فصل برای آبی‌ها کاملا مطلوب به نظر می‌رسید، تا روزی که سرمربی این باشگاه ناگهان تصمیم به ترک تهران گرفت. مذاکره‌های زیادی برای بازگشت او انجام شد اما همه چیز بی‌ثمر بود و در نهایت فرهاد مجیدی روی نیمکت آبی‌ها نشست. استقلالی‌ها در مورد استراما به برانکو اشاره می‌کنند که بیش از چهار سال روی نیمکت باشگاه پرسپولیس حضور داشت و در همه آن چند سال، هرگز در معرض جدایی قرار نگرفت.

اگر استراماچونی ناگهان از استقلال جدا شد، گابریل کالدرون نیز از پرسپولیس رفت اما باشگاه فرصت صدرنشینی را از دست نداد. آنها همچنین معتقد هستند که موفقیت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، نشان می‌دهد که موفقیت‌های داخلی آنها هدایت‌شده نبوده است

پرسپولیسی‌‌ها چه می‌گویند؟

هواداران پرسپولیس در واکنش به این زمزمه‌ها، به مسائلی اشاره می‌کنند که باشگاه در این سال‌ها با آنها دست و پنجه نرم کرده است. اینکه این تیم با وجود بسته بودن پنجره نقل و انتقالات و از دست دادن چند ستاره، همواره عملکرد خوبی داشته است. اینکه این باشگاه همواره بدهکار بوده و برانکو را نیز به سادگی از دست داده ‌است. اگر استراماچونی ناگهان از استقلال جدا شد، گابریل کالدرون نیز از پرسپولیس رفت اما باشگاه فرصت صدرنشینی را از دست نداد. آنها همچنین معتقد هستند که موفقیت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، نشان می‌دهد که موفقیت‌های داخلی آنها هدایت‌شده نبوده است. آنها همچنین با اشاره به تلاش‌های وزیر برای انتقال مرتضی تبریزی به استقلال یا بازگشت استراماچونی، شایعات حمایت وزارت ورزش از پرسپولیس را نادرست می‌خوانند.