آریا طاری

الشرطه عراق هم به همان سرنوشتی دچار شد که الاهلی عربستان چند روز قبل تجربه‌اش کرده بود. تا اینجا هیچ تیمی نتوانسته در لیگ قهرمانان آسیا 2021 روبه‌روی تیم فرهاد نفس بکشد. الشرطه پس از اخراج یکی از مهره‌هایش در همان دقایق اول مسابقه، کاملا به هم ریخت و آبی‌ها با یک نمایش کاملا حساب‌شده، حریف را به سادگی از پا درآوردند. این بهترین شروع استقلال در همه ادوار رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود. تیمی که به نظر می‌رسد این بار با رویاهایی بزرگ‌تر از همیشه لیگ قهرمانان را آغاز کرده است.

«فکر می‌کنید من بروم، جانشین‌ام در این تیم معجزه خواهد کرد؟» این یکی از آخرین جمله‌های محمود فکری در روزهای هدایت استقلال بود. نمی‌دانیم منظور این مربی از معجزه دقیقا چه چیزی است اما اگر مقصود، ارائه نمایش‌های جذاب و زدن گل‌های زیاد باشد، تیم فرهاد اتفاقا توانسته دست به معجزه بزند. آن تیم آشفته شروع فصل با همه مشکلات فنی بزرگی که داشت، حالا به یک تیم کاملا یکدست و متحد تبدیل شده که حتی مهره‌های نیمکت‌نشین در آن به اندازه نفرات اصلی از گل‌های تیم‌شان خوشحال می‌شوند. تیمی که در آن تک تک نفرات به عملکرد سرمربی انتقاد داشتند، حالا به شرایطی رسیده که هیچ‌کس در آن ساز ناکوک نمی‌زند. برای پی بردن به اهمیت کار فرهاد در همین زمان نسبتا کوتاه، کافی است به یک لحظه خاص از نبرد استقلال با الشرطه عراق برگردیم. جایی که مجیدی به نادری توصیه می‌کند تا در فضای «پشت دفاع» حریف به حرکت دربیاید و حدود 20 دقیقه بعد، نادری درست در همین فضا موفق به گل‌زنی برای استقلال می‌شود. بردهای آبی‌ها تا اینجا اصلا تصادفی به دست نیامده‌اند. این تیم برای هر لحظه از نبردهایش به دقت و با جزئیات «برنامه» داشته و حاصل پیاده کردن این برنامه‌ها به شکل دقیق و اصولی، در اختیار داشتن یک تیم «برنده» است. تیمی که می‌خواهد در این فصل از لیگ قهرمانان، به هیچ حریفی رحم نکند.

در 180 دقیقه‌ای که تا امروز در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا برای آبی‌ها سپری شده، به ندرت می‌توانید هیچ بازیکنی با عملکرد ضعیف پیدا کنید. تقریبا تک تک نفرات این تیم، کارشان را به درستی انجام داده‌اند و به خوبی از پس مسئولیت‌های‌شان برآمده‌اند. استقلال در دفاع، دقیق‌تر از همیشه عمل کرده و محمد نادری که هرگز نتوانسته بود با پیراهن پرسپولیس گل‌زنی کند، حالا در یک بازه زمانی کوتاه موفق به زدن دو گل برای این باشگاه شده است. مهدی قایدی، در فرم فوق‌العاده‌ای قرار دارد. او پاس‌هایی می‌دهد که فراتر از سطح همیشگی فوتبال ایران هستند. پسربچه کوچک دیروز، حالا در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین ستاره‌های ایرانی است و با این روند، خیلی زود جایگاه خودش را در فوتبال اروپا پیدا خواهد کرد. شیخ دیاباته دوباره به مسیر گل‌زنی برگشته و حالا پس از 90 روز، توانسته در جریان بازی هم برای استقلال گل بزند. از عملکرد خیره‌کننده فرشید اسماعیلی هم نباید به سادگی عبور کنیم. بازیکنی که مدت زیادی را با افت و تنزل دست و پنجه نرم می‌کرد اما حالا توانسته در آسیا، قدم‌هایی رو به جلو بردارد و به همان فوتبالیست باکیفیتی تبدیل شود که استقلالی‌ها زمانی از او سراغ داشتند. فعلا در آسیا، همه چیز به کام فرهاد و تیمش شده است. تیمی که با همین روند، اصلا نگران مرحله گروهی لیگ قهرمانان نخواهد بود و برای درخشش در دور حذفی آماده خواهد شد. تیمی که در زمین از تعادل بسیار خوبی برخوردار است و تاثیر تمرین‌ها و نقشه‌های تاکتیکی در نحوه بازی‌اش کاملا محسوس و مشخص به نظر می‌رسد.

آخرین فردی که قبل از محمود فکری چنین جمله‌ای را در فوتبال ایران به زبان آورد، حمید درخشان بود. مردی که قویا اعتقاد داشت رفتن او، کوچک‌ترین کمکی به پرسپولیس نمی‌کند. با این وجود طلایی‌ترین بخش از تاریخ باشگاه درست بعد از جدایی این مربی ساخته شد. قرمزها برای اولین بار در همه سال‌های حیات‌شان قهرمان چهار دوره متوالی رقابت‌های باشگاهی در ایران شدند و برای اولین بار در تمام تاریخ‌شان، حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کردند. موفقیت فراموش‌نشدنی پرسپولیس و قرار گرفتن استقلال در مسیر درست، بیشتر از هر چیزی یادآور یک حقیقت است. اینکه گاهی تنها کاری که باید برای پیشرفت انجام بدهی، خداحافظی با افرادی است که بار اضافه‌ای برای شانه‌های‌تان ساخته‌اند. اینکه باید در اولین فرصت با «آدم اشتباهی» خداحافظی کنید و همین مساله به تنهایی می‌تواند شما را در شرایط مطلوب و آرمانی قرار بدهد. البته که استقلال با فرهاد، هنوز در اول راه است و هنوز باید کارهای زیادی انجام بدهد اما همین دو نمایش غرورآمیز آسیایی، به وضوح نشان می‌دهند که تیم چقدر با شروع فصل متفاوت شده و چطور یاد گرفته بدون ترس و وحشت و برای لذت بردن، فوتبال بازی کند. تیمی که خیلی‌ها آن را از گروهش در آسیا می‌ترساندند، حالا با دو پیروزی متوالی اصلی‌ترین مدعی برای سرگروهی به شمار می‌رود.