آریا رهنورد

در یک دهه گذشته همه تیم‌های ایتالیایی بر سر ایستادن در رده «دوم» جدول سری آ جنگیده‌اند. چراکه رده اول همیشه در تسخیر یوونتوس بوده است. تصور می‌شد در این فصل هم همین سناریو تکرار شود اما یووه با هدایت پیرلو، اصلا شبیه قهرمان‌های مقتدر به نظر نمی‌رسد. هواداران این باشگاه در طول فصل گذشته، بارها از نتایج و سبک بازی تیم ساری انتقاد می‌کردند اما حالا که آندره‌آ پیرلو روی کار آمده، حتی از همان صدرنشینی نه‌چندان زیبا در سری آ هم خبری نیست. بیانکونری پس از شکست طعنه‌آمیز روبه‌روی اینتر، در معرض یک بحران بزرگ قرار گرفته است.

هضم شکست برابر آنتونیو کونته برای هواداران یوونتوس ساده به نظر نمی‌رسد. مردی که با یووه به راحتی قهرمان سری آ می‌شد، از این تیم رفت تا مدیران باشگاه به دنبال جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تری باشند. حالا همان مربی با یک تیم کم‌ستاره‌تر، یوونتوس را به راحتی شکست داده و فاصله قابل توجهی در جدول سری آ از این تیم پیدا کرده است. یووه در 17 بازی گذشته، فقط 33 امتیاز به دست آورده و این اتفاق برای تیمی که این‌همه ستاره در اختیار دارد، ناامیدکننده به نظر می‌رسد. آنها در جدول، حتی از رم و ناپولی هم پایین‌تر هستند و این موضوع، اصلا به مذاق هواداران بانوی پیر خوش نمی‌آید. میلان با تعداد بازی‌های یکسان نسبت به یووه و اینتر با یک بازی بیشتر، حالا «هفت امتیاز» جلوتر از تیم پیرلو دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد با این روند، یووه نباید امید زیادی به تکرار قهرمانی‌ در سری آ داشته باشد. انتخاب پیرلو از همان ابتدا، انتخابی بحث‌برانگیز به نظر می‌رسید. یووه تصمیم داشت با انتخاب این مربی، همان فرمولی را به اجرا دربیاورد که بارسا با گواردیولا و چند باشگاه دیگر با مربیان جوان‌شان تجربه کرده بودند. تا این هفته اما آندره آ پیرلو پاسخ روشنی به انتظارات هواداران یوونتوس نداده است. یووه درون زمین، ستاره‌های پرشماری را در اختیار دارد اما مثل تیم‌های کهکشانی فوتبال بازی نمی‌کند. در چند فصل گذشته، چهره‌هایی مثل کونته، آلگری و ساری تنها به خاطر ناکامی در اروپا، از هدایت این تیم برکنار شده‌اند اما حالا ممکن است با حضور پیرلو، حتی شانس این تیم برای قهرمانی در لیگ ایتالیا هم از دست برود. اتفاقی که هم با کونته، هم با آلگری و هم با ساری، به راحتی تکرار می‌شد.

«دوران مربیگری اصلا شبیه دوران بازی نیست». سرمربی فعلی تیم ملی ایتالیا و یکی از موفق‌ترین مربیان ایتالیایی یک دهه اخیر یعنی روبرتو مانچینی، با این جمله به شکست پیرلو واکنش نشان داده و به این مربی هشدار داده است که باید روش کار کردنش در یوونتوس را تغییر بدهد. پیرلو بعد از این شکست با فشار وحشتناکی از سوی مطبوعات ایتالیایی روبه‌رو شده است. این مطبوعات عقیده دارند که او برای مربیگری بیش از حد عجله به خرج داده و تجربه لازم را برای این کار به دست نیاورده است. پیرلو نه سابقه دستیاری داشته و نه حتی به عنوان سرمربی در رده‌های پایه کار کرده است. قبل از برکناری ساری، قرار بود او مربی تیم دوم باشگاه یوونتوس باشد اما ناگهان این مربی به عنوان گزینه اصلی نشستن روی نیمکت تیم اول باشگاه انتخاب شد. آنیلی با این تصمیم، دست به یک ریسک بزرگ زد و این ریسک حداقل تا امروز، نتیجه خوبی به دنبال نداشته است. حتی خود پیرلو هم از عملکرد این روزهای تیمش اصلا راضی نیست. او مسئولیت این نتیجه را پذیرفته و روبه‌روی خبرنگارها اعتراف کرده که امکان نداشته که تیمش در یک مسابقه از این «بدتر» ظاهر شود. او بازیکنانش را هم سرزنش کرده و دست روی این نکته گذاشته که آنها اشتیاق لازم را برای بردن دوئل‌های فردی به نمایش نگذاشته‌اند. اولین مشکل بزرگ یووه به ضعف این تیم در کناره‌های دفاع مربوط می‌شود. بانوی پیر از این دو سمت بسیار آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد و در دفاع خبری از استحکام و صلابت همیشگی یوونتوس نیست. هافبک‌های میانی بیانکونری نیز در بازیسازی ناتوان نشان می‌دهند. این در حالی است که یووه در همین فصل، چند ستاره بااستعداد را به ترکیب اصلی‌‌اش اضافه کرده و انتظار می‌رود به مراتب بهتر و جذاب‌تر از این فوتبال بازی کند.

«استاد»؛ این لقبی بود که در دوران بازی برای آندره‌آ پیرلو در نظر گرفته می‌شد. او در زمین به معنای واقعی کلمه یک استاد بود و جریان بازی را به درست‌ترین شکل ممکن هدایت می‌کرد. در دوران مربیگری اما پیرلو هنوز شباهتی به یک استاد نداشته است. تیم او به مرور زمان به لحاظ تاکتیکی کمی بهتر شده اما روند پیشرفت یووه با این مربی، فوق‌العاده کند به نظر می‌رسد. اگر پیرلو کمی زودتر یک تحول محسوس در تیمش به وجود نیاورد، بعید است که فصل آینده هم روی نیمکت این تیم باقی بماند. تمام کردن این فصل بدون بردن جام، برای نابودی پروژه پیرلو کافی خواهد بود. این مربی امیدوار است که لغزش تیم‌های میلانی در نیم‌فصل دوم، زمینه را برای بازگشت تیمش به شرایط آرمانی مهیا کند.