قهرمانی اف.ای کاپ در پایان فصل گذشته و بردن جام کامیونیتی شیلد در شروع این فصل، آرسنالی‌ها را کاملا به آینده امیدوار کرده بود اما هرچه زمان بیشتری سپری شد، آنها بیشتر فهمیدند که مشکلات‌شان چقدر عمیق و جدی است. پس از شکست در دربی لندن، آرسنال بدترین شروع‌اش در فوتبال باشگاهی انگلیس در 39 سال گذشته را تجربه کرده است. یک شروع فاجعه‌بار که به نام میکل آرتتا در تاریخ ثبت خواهد شد. مربی جوان اسپانیایی این روزها به شدت تحت فشار است و دلیل این اتفاق را هم به راحتی می‌توان در جدول لیگ برتر پیدا کرد. پس از پیروزی برابر یونایتد در ماه نوامبر، توپچی‌ها به استون ویلا، وولوز و اسپرز باخته‌اند. واگذار کردن نتیجه به جدی‌ترین رقیب در دربی شمال لندن، برای هواداران این باشگاه اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسد.

آرسنال در این مسابقه هم پاس‌های بیشتری را پشت سر گذاشت، شوت‌های بیشتری داشت و در درصد مالکیت توپ هم برتر بود اما به نظر می‌رسید که از قدرت لازم برای ضربه زدن به حریف برخوردار نیست. قرمزها در 11 بازی این فصل فقط 13 امتیاز به دست آورده‌اند و فعلا به جای جنگ بر سر قهرمانی، در جنگ سقوط سهیم هستند. این تیم با چنین کیفیتی، حتی برای رسیدن به رقابت‌های فصل آینده یورولیگ نیز به شدت مشکل خواهد داشت. به نظر می‌رسد تاکتیک‌های مدنظر آرتتا در هفته‌های گذشته، کاملا شکست خورده‌اند. تیم او در دیدار با تاتنهام 32 سانتر در جریان بازی داشته و حتی یکی از این سانترها در نهایت به گل تبدیل نشده‌اند. خطر مهم دیگری که در این وضعیت آرسنال را تهدید می‌کند، جدایی قریب‌الوقوع ستاره‌های این باشگاه است.

اوبامیانگ این هفته‌ها به یکی از ضعیف‌ترین مهاجمان لیگ برتر تبدیل شده و مدیربرنامه‌های او، سرمربی اسپانیایی را عامل اصلی این اتفاق معرفی کرده و تاکتیک‌های او را زیر سوال برده است. توماس پارتی نیز که به تازگی به آرسنال پیوسته، از وضعیتش در این تیم راضی نیست و پس از شکست برابر اسپرز، با انتقاد تند آرتتا روبه‌رو شده است. در لحظه به ثمر رسیدن گل دوم اسپرز، پارتی به دلیل مصدومیت در حال ترک زمین بود و بلافاصله نیز دنی سبایوس وارد جریان مسابقه شد. آرتتا اعتقاد دارد که پارتی حتی با وجود مصدومیت، باید آن لحظه در زمین باقی می‌مانده و وظایفش را انجام می‌داده است.

آرسنالی‌ها به این امید از آرسن ونگر عبور کردند که قهرمانی به دست بیاورند و در لیگ، حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشند اما اونای امری انتخاب درستی برای این باشگاه نبود و اوضاع با آرتتا حتی بدتر هم شده است. از آخرین قهرمانی توپچی‌ها در لیگ برتر، سال‌های بسیار زیادی سپری شده و به نظر می‌رسد نباید برای قهرمانی به این تیم هم امید بست. آرتتا هنوز نتوانسته خودش را به عنوان یک استعداد ویژه در دنیای مربیگری ثابت کند. او شروع خوبی داشت اما به مرور زمان، مشکلات آرسنال از توانایی‌های او در جایگاه یک مربی، کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسند.