آریا طاری

ماجرای سه بر صفر شدن سه مسابقه متوالی گل گهر در این فصل، حسابی سروصدا به راه انداخته است. پس‌لرزه‌های این اتفاق در فوتبال ایران همچنان ادامه دارند و معلوم نیست رای نهایی در این پرونده چه چیزی خواهد بود. این اولین بار نیست که یک مسابقه در تاریخ لیگ برتر با رای کمیته انصباطی سه بر صفر می‌شود. این اتفاق قبلا هم بارها در فوتبال ایران رخ داده است. با این حال این اولین بار است که مساله‌ای به نام بازیکن غیرمجاز، موجب تغییر نتیجه مسابقه می‌شود. به همین خاطر اریک بایناما صاحب تجربه‌ای منحصر به فرد در فوتبال ایران شده است.

لیگ سوم؛ آمدیم، نبودید، رفتیم

برای اولین بار در سومین فصل لیگ برتر، یک مسابقه این لیگ با رای کمیته انضباطی «سه بر صفر» شد. این ماجرا به هفته دهم فصل برمی‌گشت. جایی که باشگاه شموشک به دلیل جنجال‌های قبلی به انتخاب علی خسروی به عنوان داور دیدار با ابومسلم اعتراض کرد و دست روی این نکته گذاشت که اگر خسروی داور مسابقه باشد، در این نبرد حاضر نخواهد شد. به نظر می‌رسید این فقط یک تهدید است اما شموشکی‌ها اصرار قابل توجهی به عملی کردن این تهدید داشتند. در نهایت تیم شموشک در زمین مسابقه حاضر نشد و این ابومسلم بود که توانست مسابقه را با رای انضباطی با نتیجه سه بر صفر ببرد. در پایان آن فصل، شموشک با 20 امتیاز راهی رقابت‌های لیگ یک شد. جالب است بدانید که فاصله نماینده نوشهر با ماندن در لیگ برتر، تنها چهار امتیاز بود. در حقیقت اگر آنها آن روز روبه‌روی حریف مشهدی به زمین می‌رفتند و برنده می‌شدند، شانس بیشتری برای زنده ماندن در لیگ برتر پیدا می‌کردند.

لیگ پنجم؛ باز هم شموشک

ظاهرا شموشکی‌ها اصرار داشتند که نتیجه مسابقات‌شان در لیگ برتر با تصمیم کمیته انضباطی تعیین شود. اواخر لیگ پنجم بود که بهمن فروتن تصمیم گرفت در واکنش به سوت‌های داور مسابقه با برق، تیمش را از زمین مسابقه بیرون بکشد. او به هیچ قیمتی راضی به بازگشت به زمین نشد و مصاحبه بسیار تندی هم علیه فوتبال ایران و داورانش انجام داد. این اتفاق یک برد سه بر صفر بی‌دردسر برای برق شیراز رقم زد. شموشک در آن فصل هم به لیگ یک سقوط کرد. جالب اینکه آنها در جدول درست پشت سر برق شیرار قرار گرفتند. یعنی کافی بود نتیجه آن مسابقه به سود شموشک رقم بخورد که این تیم سقوط نکند. فروتن با بیرون کشیدن تیم از زمین، بقا در لیگ را به برق هدیه کرد.

لیگ ششم؛ سه امتیاز برای پاس

تنها دو هفته بعد از شروع لیگ ششم، جدال فجرسپاسی و پاس تهران ناتمام ماند و عبدالرحمن شاه‌حسینی که آن روزها در کمیته انضباطی فعالیت می‌کرد، علیه فجر حکم صادر کرد. بر اساس رای کمیته انضباطی قرار بود دو تیم 18 دقیقه ناتمام مسابقه را دوباره برگزار کنند اما فجر این تصمیم را نپذیرفت و کمیته انضباطی هم مسابقه را سه بر صفر به سود پیکان اعلام کرد. رایی که به شدت موجب عصبانیت شیرازی‌ها شد و آنها علیه این تصمیم موضع تندی گرفتند.

لیگ نهم؛ مجازات ترک زمین

فروردین ماه 89، یک ترک زمین دیگر در فوتبال ایران اتفاق افتاد و باشگاه تراکتور پس از درگیری‌های نبرد با ابومسلم، زمین مسابقه را ترک کرد. طبیعتا انتظاری به جز سه بر صفر اعلام شدن مسابقه به سود تیم مشهدی وجود نداشت و این اتفاق هم از سوی کمیته انضباطی رقم خورد تا تراکتوری‌ها به خاطر نیمه‌تمام گذاشتن مسابقه، نقره داغ شوند.

لیگ یازدهم؛ پرسپولیس-داماش

جنجال‌های این مسابقه عجیب از واکنش‌های مازیار زارع شروع شد. او در آغاز مسابقه به خاطر سابقه درگیری با چند بازیکن داماش، با بازیکنان این تیم دست نداد و فضا را کمی ملتهب کرد. این مسابقه در نیمه دوم با نتیجه دو بر یک به سود رشتی‌ها همراه بود که طرفداران پرسپولیس توهین به داور را شروع کردند و شعارهای بسیار زشتی علیه او دادند. آنها معتقد بودند که داور، مقصر رقم خوردن این نتیجه است. پرسپولیس هنوز برای بازگشت به بازی فرصت داشت اما داور پس از روبه‌رو شدن با انواع توهین‌ها، مسابقه را نیمه‌تمام گذاشت و زمین را ترک کرد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پرسپولیس به خاطر رفتار هوادارانش در این مسابقه تنبیه و نتیجه این نبرد سه بر صفر به سود داماش شد.

لیگ هجدهم؛ سنگ دردسرساز

فوتبال ایران برای سال‌ها نتیجه سه بر صفر نداشت اما دیدار صنعت نفت و پیکان در آبادان به این روند پایان داد. مسابقه در دقایق پایانی با تساوی دنبال می‌شد که پرتاب سنگ از طرف سکوها به کمک‌داور، او را مجروح کرد. بلافاصله گروهی از هواداران آبادانی هم وارد زمین شدند و عملا کنترل مسابقه از دست گروه داوری خارج شد. داور هم برای حفظ سلامت گروه داوری، تصمیم به نیمه‌تمام اعلام کردن مسابقه گرفت و در نهایت این مسابقه هیچ‌وقت به پایان نرسید. مصدوم کردن داور، رفتار غیرحرفه‌ای تماشاگرها و از بین بردن شرایط عادی این مسابقه، در نهایت موجب شد که کمیته انضباطی، پیکان را با نتیجه سه بر صفر برنده این مسابقه اعلام کند.

لیگ نوزدهم؛ گل به خودی

قبل از مسابقه برگشت سپاهان و پرسپولیس در لیگ نوزدهم، تیم اصفهانی چند مصدوم کلیدی داشت. غیبت کی‌روش و گولسیانی این تیم را کمی نگران نتیجه بازی کرده بود. از طرفی با یک رای ناگهانی از سازمان لیگ به دلیل ماجراهای کرونا، قرار شد مسابقه بدون تماشاگر انجام شود. هواداران سپاهان به شدت به این تصمیم معترض بودند و از تیم‌شان خواستند که حتی به قیمت سه بر صفر شدن بازی در ورزشگاه حاضر نشود. در نهایت سپاهان یک ساعت دیر به استادیوم رسید و تا وقتی پرسپولیسی‌ها زمین را ترک نکرده بودند، راهی زمین نشد. قرمزها هم به سرعت از استادیوم خارج شدند و در نهایت با رای کمیته انضباطی، این تیم توانست سه امتیاز بسیار مهم را در اصفهان به دست بیاورد. سه امتیازی که نقش بسیار مهمی در قهرمانی این تیم در پایان رقابت‌های لیگ نوزدهم داشت.

لیگ بیست و یکم؛ حریفی که «شبح» بود

اولین برد مس رفسنجان در لیگ برتر بیست و یکم، بدون بازی کردن به دست آمد. آنها مقابل شهرخودرو قرار گرفتند اما تیم مشهدی حاضر نشد برای این مسابقه به رفسنجان سفر کند. شهرخودرو آن روزها با مسائل بسیار عجیب مدیریتی دست به گریبان بود و بازیکنان تیم اصلا نمی‌دانستند که طرف حساب‌شان چه کسی است و باید از بین هیات فوتبال خراسان و همچنین مالکان شهرخودرو، با چه کسی طرف شوند. باشگاه مشهدی از شروع این فصل دو اسم مختلف داشته و سه سرمربی مختلف را هم روی نیمکت نشانده است اما فقط موفق به بردن یک مسابقه آن هم در جام حذفی و آن هم روبه‌روی تیمی از لیگ یک شده است. با این روند بعید نیست پدیده یا شهرخودرو هم به سبک و سیاق همه تیم‌های مواجه شده با کسر امتیاز، در نهایت طعم سقوط را بچشد.

لیگ بیست و یکم؛ جنجال اریک

تازه‌ترین نمونه سه بر صفر شدن بازی‌ها در فوتبال ایران، در همین فصل اتفاق افتاد. جالب اینکه در هیچ فصلی به اندازه لیگ بیست و یکم، رای انضباطی سه بر صفر نداشته‌ایم. ماجرا از این قرار است که گل گهر با یک فوتبالیست گابنی قرارداد بست و مدعی شد که این بازیکن چهار بازی ملی دارد. ایمیل تایید چهار بازی ملی او هم از فدراسیون فوتبال گابن به فدراسیون فوتبال ایران رسید. با این وجود خیلی زود مشخص شد که حضور اریک در چهار مسابقه ملی صحت ندارد و درست بودن ایمیل‌ها زیر سوال رفت. گل گهر در سه مسابقه مختلف این فصل از بایناما در ترکیب استفاده کرد و در این سه مسابقه، هفت امتیاز گرفت اما تک تک این امتیازها را از دست داد. البته قرار است کمیته استیناف روز پنجشنبه رای نهایی را در این خصوص صادر کند اما بعید به نظر می‌رسد که این جنجال در همین نقطه تمام شود. چراکه احتمالا تیم‌ها شکایت‌ را به نهادهای دیگری هم خواهند برد.