آریا طاری

پسران فرهاد مجیدی سرانجام از کابوس تساوی‌های متوالی در لیگ برتر عبور کردند و یک برد مقتدرانه را روبه‌روی پیکان جشن گرفتند. بردی که از نگاه خیلی‌ها شبیه اولین بردهای اقتدارآمیز استراماچونی روی نیمکت استقلال بود. تیم فرهاد در این نبرد روش‌های متفاوتی را برای گل‌زنی انتخاب کرد و از این روش‌ها جواب گرفت. بازگشت به دفاع سه نفره هم نکته دیگری بود که در مورد این نمایش آبی‌ها جالب توجه به نظر می‌رسید. 9 هفته پس از شروع فصل جدید لیگ برتر، آنها همچنان در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده‌اند و با تنها دو گل خورده، عملکرد دفاعی فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.

سریالی که تمام شد

استقلال بالاخره در لیگ برتر از روند تساوی‌های متوالی‌اش فاصله گرفت. برای ظاهر شدن در نقش یک مدعی جدی، آنها باید از این طلسم عبور می‌کردند و به نظر می‌رسد زمان مناسبی را هم برای انجام این کار در نظر گرفتند. استقلال درست قبل از مسابقه حساس و سخت با سپاهان، برگشت و توانست خودی نشان بدهد. حالا آنها با روحیه به مراتب بهتری روبه‌روی شاگردان محرم نویدکیا قرار می‌گیرند. مسابقه‌ای که شاید در مسیر تعیین قهرمان نیم‌فصل، به شدت تعیین‌کننده باشد. گل نخوردن معمولا مهم‌ترین شرط برای موفقیت در یک لیگ طولانی است و استقلال فعلا به بهترین شکل از این خصوصیت استفاده می‌کند. خوردن تنها دو گل در 9 مسابقه، آمار درخشانی برای تیم فرهاد به نظر می‌رسد. تیمی که در فاز دفاعی نفوذناپذیر است و می‌خواهد خیلی زود خودش را به صدر جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر برساند.

رودی زنده است

پس از نمایش هفته گذشته مهاجم خارجی استقلال در دربی، خیلی‌ها توقع داشتند رودی ژستد روبه‌روی پیکان نیمکت‌نشین باشد. این بازیکن اما در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت و پاس اولین گل مسابقه را به سیاوش یزدانی داد تا بالاخره عدد صفر را از مقابل عملکردش در استقلال پاک کند. رودی در این نبرد باز هم موفق به گل‌زنی نشد اما عملکرد مطلوبی داشت و در پایان مسابقه هم به شدت مورد تمجید فرهاد قرار گرفت. مجیدی او را بهترین بازیکن زمین معرفی کرد. البته که انتظارها از این فوتبالیست هنوز بسیار بالاست و او باید کارهای به مراتب بزرگ‌تری برای آبی‌های پایتخت انجام بدهد. با این حال به نظر می‌رسد این مسابقه شروع خوبی برای این فوتبالیست بوده است.

دکتر در نقش ناجی

سیاوش یزدانی این روزها در بهترین فرم دوران فوتبالش قرار گرفته است. بازیکنی که علاوه بر باز کردن دروازه پیکان، به لحاظ دفاعی هم عملکرد بسیار درخشانی روبه‌روی این حریف داشت. سیاوش در جریان این مسابقه هشت بار توپ را از حریف پس گرفت و سه بار هم توپ‌های مهره‌های پیکان را قطع کرد. او بدون شک بهترین بازیکن این مسابقه به حساب می‌آید. یزدانی که به خاطر شرکت در آزمون دکتری از سوی فرهاد به شوخی «دکتر» خطاب می‌شود، این اواخر به اردوهای تیم ملی هم رسیده است. او یکی از دلایل محکم آمار درخشان این فصل استقلال در خط دفاعی به شمار می‌رود.

استقلال بالاخره در لیگ برتر از روند تساوی‌های متوالی‌اش فاصله گرفت. برای ظاهر شدن در نقش یک مدعی جدی، آنها باید از این طلسم عبور می‌کردند و به نظر می‌رسد زمان مناسبی را هم برای انجام این کار در نظر گرفتند

بازگشت به یک نقشه قدیمی

استقلال در هشت هفته اول لیگ برتر، با حرکت روی ارسال‌های بلند و کارهای ایستگاهی به گل نرسیده بود. این طلسم اما روبه‌روی پیکان سرانجام شکسته شد. تیمی که به بردن جام قهرمانی فکر می‌کند، باید راه‌ و روش‌های متفاوتی برای گل زدن داشته باشد و حالا نبرد با پیکان، آمار گل‌زنی استقلالی‌ها را به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده است. استفاده از ضربات سر با توجه به مهره‌های بلندقامت، باید یک اصل مهم برای به گل رسیدن استقلال باشد. اتفاقی که در چندین هفته گذشته رخ نداده بود و حالا بالاخره در استقلال نمایان شده است.

تمرکز به جای اعتراض

طبیعی است که وقتی تیمی یک مسابقه را با نتیجه سه بر صفر می‌برد، نفرات و مربیان‌ تیم برنده هیچ صحبتی در مورد داور نداشته باشند. با این حال اگر کادر فنی و ستاره‌های استقلال صحبت نکردن علیه داوری را به همه بازی‌ها انتقال بدهند، قطعا اتفاقات بهتری را تجربه خواهند کرد. استقلال فرهاد به لحاظ فنی، قابلیت‌های زیادی دارد اما آتش اعتراض‌های مداوم در درجه اول دامن خود باشگاه را می‌گیرد. استقلال اگر همیشه مثل مسابقه همین هفته باشد، حتی در صورت روبه‌رو شدن با اشتباه‌های داوری هم می‌تواند گلیمش را از آب بکشد و رقبا را با شکست روبه‌رو کند.

دردسری به نام انعطاف

انعطاف‌پذیری، ویژگی بسیار مهم برای یک تیم فوتبال است. اینکه استقلالی‌ها می‌توانند به راحتی دو سیستم متفاوت را در زمین به نمایش بگذارند، اتفاقات بسیار مثبتی است اما این خصوصیت نباید باعث سردرگمی تیم شود. به نظر می‌رسد فرهاد باید تصمیم نهایی‌اش را بگیرد و یکی از دو روش بازی با سه دفاع و بازی با چهار دفاع را برای خودش انتخاب کند. چراکه استقلال در لیگ برتر به ثبات نیاز دارد و باید بتواند به یک روش خاص از بازی عادت کند. اگر فرهاد هرچه سریع‌تر تصمیمش را در این مورد بگیرد، شرایط استقلال در این فصل ایده‌آل‌تر خواهد شد.