فیروز، تیم دیروز و فرهاد پیروز

انگار همین دیروز بود که فرهاد مجیدی در واکنش به تعویض شدنش توسط فیروز کریمی در استقلال، از استادیوم بیرون رفت و فیروز به کنایه گفت که او حتی می‌تواند از شهر، کشور و کره زمین هم خارج شود. حالا این دو نفر برای اولین بار در قامت دو سرمربی روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. فرهاد مجیدی و تیمش با دو برد متوالی به این دوئل رسیده‌اند و فیروز کریمی با یک برد و یک شکست در شروع لیگ برتر، روبه‌روی یکی از تیم‌های سابقش در این لیگ خواهد ایستاد.

آریا طاری

لیگ برتر بیست و یکم برای استقلال و تراکتور، کاملا متفاوت شروع شد. آبی‌ها در همان اولین مسابقه، میخ را محکم کوبیدند و هوادار تهران را شکست دادند. این تیم در بازی دوم حتی بهتر هم شد و این بار توانست بعد از چندین سال در فولادشهر به برتری برسد. دو هفته بعد از شروع لیگ برتر، استقلال یکی از چهار تیم 6 امتیازی این رقابت‌ها به شمار می‌رود و خیلی زود برچسب «مدعی» را به دست آورده است. طرف مقابل این ماجرا، تراکتوری ایستاده که فصل را با شکست وحشتناک چهار بر یک در زمین گل گهر شروع کرده است. تیمی که در آغاز لیگ، نمایش بسیار بدی داشت و در همان 30 دقیقه اول بازی، گلباران شد اما در مسابقه دوم به خودش آمد و با یک نمایش بسیار خوب و زدن سه گل به صنعت نفت آبادان، دوباره از وسط بحران به شرایط عادی برگشت. دوئل استقلال و تراکتور همیشه جذاب و تماشایی بوده و این بار هم جذابیت‌های بسیار زیادی خواهد داشت. آبی‌ها در پنج مسابقه خانگی اخیر لیگ برتری، چهار برد به دست آورده‌اند و تنها یک شکست را تجربه کرده‌اند. شکستی که در آخرین هفته فصل گذشته روبه‌روی سپاهان اصفهان رقم خورد. آمار تراکتور در دیدارهای اخیر خارج از خانه‌اش در لیگ برتر هم اصلا جالب توجه به نظر نمی‌رسد. آنها در پنج مسابقه خارج از خانه آخرشان در لیگ برتر فوتبال ایران، چهار بار بازنده بوده‌اند و فقط موفق به کسب یک برد شده‌اند. اگر این روند برای هر دو تیم ادامه داشته باشد، شرایط در این مسابقه به سود استقلال خواهد شد. استقلالی‌ها در فصل گذشته هم موفق به «دبل کردن» حریف تبریزی‌شان در لیگ برتر شدند. در مسابقه رفت آنها تراکتور را با درخشش شیخ و قایدی، سه بر یک بردند. این همان مسابقه‌ای بود که افراطی‌ترین شادی‌های محمود فکری را در کنار زمین به همراه داشت و جنب و جوش بی‌سابقه‌ای را از سوی این مربی رقم زد. مسابقه برگشت دو تیم در آزادی هم با درخشش دوباره قایدی و البته گل به خودی هادی محمدی، باز هم به سود استقلالی‌ها به پایان رسید.

فرهاد و فیروز که زمانی به عنوان بازیکن و مربی در همین استقلال حضور داشتند، به لحاظ تجربه تفاوت‌های بزرگی با هم دارند. چند دهه از شروع دوران سرمربیگری فیروز گذشته اما فرهاد برای اولین بار در شروع یک فصل لیگ برتر، هدایت یک تیم را بر عهده دارد

استقلالی‌ها در شرایطی به استقبال هفته سوم لیگ برتر می‌روند که عملکرد کوین یامگا در مسابقه قبلی با ذوب، هواداران این باشگاه را به شدت به وجد آورده است. این فوتبالیست فرانسوی در اولین مسابقه با لباس آبی‌ها، دبل کرد و شروعی فراتر از حد انتظار داشت. او تنها مهره خارجی این فصل استقلال نخواهد بود اما خرید دیگر این تیم برای خط حمله، به مسابقه امروز با تراکتورسازی نمی‌رسد. به جز کوین یامگا، سایر نفرات تازه‌وارد استقلال در این فصل هم عملکرد قابل قبولی داشته‌اند و توانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. در مقابل شرایط تراکتور در بازار نقل و انتقالات متفاوت بوده است. این باشگاه چند مهره بسیار مهم را از دست داد و تا همین چند روز قبل به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات، نتوانسته بود خرید خاصی انجام بدهد. پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه به تازگی باز شده و حالا انتظار می‌رود آنها چند خرید موثر در بازار را تجربه کنند. مسابقه امروز در آزادی، چهل و هشتمین برخورد تاریخ دو باشگاه به حساب می‌آید. در 47 تقابل این دو تیم با هم 21 برد برای استقلال به دست آمده و تراکتور تنها فاتح 12 بازی شده است. جالب اینکه از لیگ برتر هجدهم به بعد، قرمزهای تبریز دیگر نتوانسته‌اند زمین مسابقه با استقلال را به عنوان تیم برنده ترک کنند. در حقیقت در دو فصل گذشته، تراکتور هیچ بردی را روبه‌روی استقلال تجربه نکرده و این اتفاق، تیم میزبان مسابقه امروز را به لحاظ ذهنی در شرایط برتری نسبت به حریف قرار می‌دهد.

فرهاد و فیروز که زمانی به عنوان بازیکن و مربی در همین استقلال حضور داشتند، به لحاظ تجربه تفاوت‌های بزرگی با هم دارند. چند دهه از شروع دوران سرمربیگری فیروز گذشته اما فرهاد برای اولین بار در شروع یک فصل لیگ برتر، هدایت یک تیم را بر عهده دارد. با این حال می‌توان ادعا کرد که مجیدی، یک مربی جاه‌طلب‌تر و به‌روز‌تر است. او ابزار به مراتب بهتری را نیز نسبت به سرمربی حریف در اختیار دارد. ستاره‌ای که یک روز در واکنش به تصمیم فیروز کریمی، با اخم و عصبانیت آزادی را ترک کرده بود، حالا به همین ورزشگاه برمی‌گردد تا در نقشی تازه، با همان مربی مچ بیندازد.