آریا طاری

دراگان اسکوچیچ در دو مسابقه قبلی تیم ملی، تعویض اولش را به سمت چپ خط دفاعی اختصاص داده است. انتظار می‌رود حالا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد و اسکو، این بار یک دفاع چپ تخصصی در ترکیب اصلی‌اش داشته باشد. به نظر می‌رسد تیم ملی در این نبرد با روش 3-3-4 به زمین خواهد رفت. اسکوچیچ این نبرد را به دلیل محرومیت از دست داده و باید از روی سکوها، شاهد نمایش پسرانش در جدال حساس و تعیین‌کننده با سوریه باشد. تنها گل‌زن مسابقه رفت دو تیم هم در این نبرد محروم خواهد بود.

خط دروازه، بیرو به یک شرط!

علی بیرانوند همچنان مرد اول دروازه تیم ملی است و بعید به نظر می‌رسد که دراگان اسکوچیچ تصمیم به ایجاد یک تغییر درون دروازه در فاصله نزدیک بین دو مسابقه با لبنان و سوریه گرفته باشد. با این حال دیگر نمی‌توان ادعا کرد که جای پای او در تیم ملی به اندازه سابق محکم است. شاید چند سال قبل، بیرانوند بدون رقیب به نظر می‌رسید اما حالا امیر عابدزاده در فوتبال اسپانیا و پیام نیازمند در فوتبال پرتغال، حضور دارند و به گلرهایی بین‌المللی تبدیل شده‌اند. در لیگ برتر ایران هم چندین گلر آماده به میدان می‌روند. بیرو در این مسابقه هم شماره یک تیم ملی است اما بعد از اشتباه مسابقه قبلی، این بار باید به شدت مراقب خودش باشد. اگر اشتباه دیگری از سوی این سنگربان صورت بگیرد، بعید نیست اسکو به گزینه‌های دیگری برای خط دروازه تیمش فکر کند. جایگاه علیرضا به شدت توسط دو سنگربان بسیار آماده، تهدید می‌شود.

خط دفاع؛ میلاد برمی‌گردد

مربیان تیم ملی در هر دوره‌ای، زوج‌های دفاعی خاص خودشان را داشته‌اند. به طور معمول یک سرمربی علاقه زیادی به تغییر دادن زوج دفاعی‌اش ندارد. چراکه این دو نفر باید در اوج هماهنگی با هم باشند. شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم زوج قلب دفاعی تیم اسکوچیچ هستند و فعلا برنامه‌ای برای تغییر آنها وجود ندارد. البته شاید بازگشت پورعلی‌گنجی از مصدومیت سنگین در آینده، این زوج را با تغییراتی روبه‌رو کند. به هر حال در نبرد امروز، شجاع و کنعانی همچنان نفرات ثابت دفاع تیم ملی خواهند بود. صادق محرمی بعد از نمایش نسبتا خوب در نبرد قبلی روبه‌روی لبنان، احتمالا از ابتدا در این مسابقه هم به میدان می‌رود. در سمت چپ اما احتمالا دیگر خبری از وحید امیری در خط دفاع نیست و به نظر می‌رسد میلاد محمدی گزینه اصلی حضور در ترکیب فیکس تیم ملی در سمت چپ خط دفاعی باشد. میلاد در دقایق پایانی دیدار با لبنان، نمایش امیدوارکننده‌ای داشت.

خط هافبک؛ برمودا

به نظر می‌رسد خط هافبک تیم ملی در این جدال به همان مثلث دلخواه اسکوچیچ برمی‌گردد. ترکیبی که سرمربی کروات تیم ملی علاقه زیادی به آن دارد. در این ترکیب سه نفره، سعید عزت‌اللهی تدافعی‌ترین هافبک تیم ملی است. در حقیقت او تنها هافبک کاملا دفاعی تیم ملی در شرایط فعلی به شمار می‌رود. با این حال سعید خودش را تنها در کارهای دفاعی محسور نمی‌کند و معمولا با ارسال پاس‌های دقیق و بلند، برای هم‌تیمی‌ها موقعیت می‌سازد. کیفیت ارسال پاس‌های بلند او در تیم ملی، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. کمی جلوتر از سعید، احمد نوراللهی و وحید امیری احتمالا در دو سمت خط هافبک قرار می‌گیرند و روی دست این بازیکن، بازی می‌کنند. قرار گرفتن احمد در راست و وحید در چپ، برای موقعیت‌سازی‌های تیم ملی بسیار کلیدی است. چراکه این دو نفر به خوبی با نیم‌فضا آشنا هستند، به خوبی هم‌تیمی‌ها را صاحب توپ می‌کنند، قدرت حمل توپ بسیار خوبی دارند و کارهای ترکیبی ایده‌آلی هم با سایر مهره‌های تیم ملی انجام می‌دهند. این بخش از زمین بدون هیچ شک و تردیدی یکی از نقاط قوت تیم ملی به حساب می‌آید.

خط حمله؛ در جست‌وجوی جانشین علی جی

بعد از مدتی تحمل فشار به خاطر گل نزدن در تیم ملی، سردار آزمون توانست برابر لبنان گل‌زنی کند. او یکی از آماده‌ترین و بهترین مهره‌های تیم اسکوچیچ در مسابقه قبلی بود و حالا انتظار می‌رود با همین روحیه وارد مسابقه امروز با سوریه شود. او حتی در غیاب مهدی طارمی هم در خط حمله دچار مشکل نشده و همچنان نمایش خوبی در این تیم داشته است. سردار در جریان مسابقه با لبنان علاوه بر زدن گل اول و تاثیر مستقیم روی گل دوم، بارها عقب‌تر هم آمد و در موقعیت‌سازی به تیمش کمک کرد. در دو سمت سردار در این نبرد دو بازیکن دیده خواهند شد. یکی از آنها علی قلی‌زاده است اما علیرضا جهانبخش این مسابقه را به دلیل محرومیت از دست داده و باید شاهد قرار گرفتن یک بازیکن دیگر در ترکیب باشیم. بازیکنی که به احتمال بسیار زیاد از بین اللهیار صیادمنش، مهدی قایدی و یا مهدی ترابی انتخاب می‌شود. اگر تیم ملی با همین ترکیب به زمین مسابقه برود، بازوبند کاپیتانی به وحید امیری خواهد رسید. هافبکی که این روزها یک جنگجوی واقعی برای تیم ملی است.