آریا طاری

کم‌تر از یک هفته بعد از روبه‌رو شدن با قعرنشین جدول رده‌بندی لیگ برتر، پرسپولیس امروز با تیم ماقبل پایانی جدول لیگ مسابقه می‌دهد. شاهین در مسابقه رفت، حریف بسیار ساده‌ای برای قرمزها بود اما کیفیت این تیم در نیم‌فصل دوم، تفاوت‌های زیادی با آن تیم شکست‌خورده نیم‌فصل اول دارد. نسبت به جدال رفت، سرمربیان هر دو تیم تغییر کرده‌اند اما اوضاع برای پرسپولیس، به مراتب مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. قرمزها در کنار همه رکوردهایی که قصد دارند در این فصل به آنها حمله کنند، در جست‌وجوی رسیدن به بیشترین امتیاز تاریخ رقابت‌های لیگ برتر نیز هستند.

سه شکست در 6 هفته ابتدایی لیگ نوزدهم، پرسپولیس کالدرون را به شدت تحت فشار انتقادها قرار داده بود. آنها در نبرد با پیکان، بالاخره به مسیر پیروزی برگشتند و یک برد خفیف را جشن گرفتند. یک هفته بعد در بوشهر اما همه چیز عوض شد و این تیم با زدن پنج گل به شاهین، مشغول قدرتنمایی دوباره در فوتبال ایران شد. از آن مسابقه که در هفته هشتم لیگ برگزار می‌شد، زمان بسیار زیادی سپری شده اما سرخ‌ها در لیگ برتر، فقط یک بار نتیجه را به رقبا واگذار کرده‌اند. در حقیقت آن برد، به نوعی رنسانس این فصل پرسپولیس بود و به ویژه علی علیپور پس از درخشش در آن جدال، توانست دوباره خودش را در لیگ برتر پیدا کند. حالا پرسپولیس در شرایطی به مصاف شاهین می‌رود که در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، فقط دو امتیاز از دست داده است. آنها به شکل اعجاب‌آوری در 11 بازی گذشته از 33 امتیاز ممکن، 31 امتیاز دشت کرده‌اند و هنوز هم در جدول، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند. شرایط جدول، به خوبی وضعیت آنها را نشان می‌دهد. تیمی که تا امروز 50 امتیاز تصاحب کرده و از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش 10 امتیاز فاصله دارد. تیمی که در 22 بازی گذشته، فقط 11 گل خورده است. اینکه قرمزها در هر 180 دقیقه از لیگ نوزدهم فقط یک گل دریافت کرده‌اند، اصلی‌ترین نقطه قوت این تیم به شمار می‌رود. جالب است که این موفقیت، با وجود استفاده از ترکیب چرخشی در دفاع اتفاق افتاده است. زوج قلب دفاعی پرسپولیس بارها و بارها عوض شده و با این وجود، تیم ثباتش را در خط دفاعی از دست نداده است. قرمزها با 16 پیروزی، در این زمینه نیز رکورددار لیگ نوزدهم هستند. حریف امروز آنها اما در این فصل، فقط سه برد را جشن گرفته است. آنها همچنین با 18 گل زده، دومین خط دفاعی ضعیف لیگ برتر را نیز در اختیار دارند. با این وجود اوضاع شاهین در نیم‌فصل دوم کمی امیدوارکننده‌تر شده است. این تیم پنج هفته گذشته، سه بار برنده بوده و فقط یک بار تن به شکست داده است. آنها اولین بازی لیگ پس از تعطیلات را بدون میشو برگزار کردند و در آخرین ثانیه‌ها، یک امتیاز حیاتی از نفت مسجدسلیمان گرفتند.

هیچ‌کس انتظار ندارد که شاهین، با فشار «برد» در این بازی به زمین برود اما نباید فراموش کرد که همین تیم در مقاطع مختلف، نقش گربه سیاه را برای قرمزها بازی کرده است. آنها همیشه تیم سختکوشی بوده‌اند و حالا نیز انگیزه مضاعفی برای غافلگیرکردن رقیب دارند. شاهین به خوبی می‌داند که تنها هشت مسابقه با فرار از سقوط فاصله دارد و اگر می‌خواهد در لیگ ماندگار شود، دیگر نباید هیچ فرصتی را به راحتی از دست بدهد. هدایت شاهین در این بازی حساس، به یک چهره کاملا آشنا برای فوتبال ایران سپرده شده است. مهرداد کریمیان سال‌ها در لیگ برتر به میدان رفته و حالا تا پایان فصل، سرمربی شاهین بوشهر خواهد بود. او دراژیچ 57 ساله را نیز به عنوان دستیار، در کنار خودش خواهد داشت. حضور یک مربی جوان و پرانگیزه روی نیمکت شاهین، بدون تردید به جذابیت‌های مسابقه امروز اضافه خواهد کرد. اتفاق خوشحال‌کننده برای پرسپولیسی‌ها، بازگشت ترابی از یک جلسه محرومیت است. مهدی که در این فصل آماده‌ترین بازیکن تیم بوده، دوباره برای بازگشت به فهرست گل‌زنان تیم تلاش خواهد کرد. امید عالیشاه و احتمالا علیرضا بیرانوند، دو غایب شناخته‌شده پرسپولیس برای این مسابقه به شمار می‌روند. بازیکنانی که البته شاید در هفته‌های آینده نیز در ترکیب اصلی این تیم دیده نشوند. وحید امیری نیز پس از مصدومیت هفته قبل، فعلا از ترکیب تیم خارج خواهد بود. انتظار می‌رود مهدی عبدی بعد از دبل بی‌نقص روبه‌روی پیکان، این بار شانس فیکس‌شدن در پرسپولیس را به دست بیاورد.

قهرمانی بدون تردید مهم‌ترین اولویت تیم یحیی به شمار می‌رود اما تنها «هدف» این تیم تا پایان فصل، لمس جام قهرمانی نیست. آنها می‌توانند با ثبت رکوردهای خارق‌العاده، برای همیشه در فوتبال ایران جاودانه شوند. این تیم در کنار تلاش برای عبور از رکورد تعداد پیروزی‌هایش در یک فصل از لیگ برتر، می‌تواند از رکورد تعداد امتیازهای تاریخ لیگ نیز عبور کند. تا امروز استقلال و سپاهان با تصاحب 67 امتیاز در یک فصل، رکورددار تعداد امتیازهای لیگ برتر هستند. پرسپولیسی‌ها نیز در شرایط فعلی 50 امتیاز دارند و اگر از 24 امتیاز ممکن تا پایان فصل 18 امتیاز کسب کنند، این رکورد را نیز به نام خود ثبت خواهند کرد. پیروزی در 6 بازی از هشت جدال باقی مانده به هیچ وجه کار راحتی نیست اما از آنجایی که آنها دیگر با مدعی‌ها روبه‌رو نخواهند شد، این ماموریت برای قرمزها کاملا ممکن خواهد بود.