همت برای صدر!

اولین برخورد تاریخ دو باشگاه پرسپولیس و هوادار، امروز در استادیوم آزادی برگزار می‌شود. هوادار البته یک بار به این استادیوم قدم گذاشته و در اولین هفته لیگ، روبه‌روی استقلال به میدان رفته است. مسابقه‌ای که به شکست خفیف شاگردان عنایتی روبه‌روی تیم فرهاد ختم شد. این هفته پرسپولیس برای چهارمین مسابقه متوالی در آزادی به میدان می‌رود. جدالی که گفته می‌شود احتمالا با حضور هوادارها برگزار خواهد شد. تنها تجربه قبلی حضور هوادارها در یکی از دیدارهای این فصل پرسپولیس، برای این باشگاه خوش‌‌یمن بوده و حالا آنها به دنبال تکرار این اتفاق هستند.

آریا رهنورد

پس از تساوی خارج از خانه با مس رفسنجان، پرسپولیس هیچ مسابقه دیگری را بیرون از ورزشگاه آزادی برگزار نکرده است. آنها در سه مسابقه قبلی در همین زمین به میدان رفته‌اند و حالا هم دوباره در آزادی مسابقه می‌دهند. پرسپولیس در سه هفته گذشته، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان را شکست داده و روبه‌روی استقلال هم به تساوی رسیده است. نکته امیدوارکننده در مورد تیم یحیی، بازگشت کیفیت از دست رفته دفاعی این تیم است. در پنج هفته اول لیگ برتر، آنها تنها تیمی بودند که موفق به بسته نگه داشتن دروازه نشده بود. حالا اما در پایان هفته هشتم، پرسپولیس سه کلین‌شیت پیاپی را تجربه کرده و با زوج نعمتی و فرجی، عملکرد خوبی در خط دفاع داشته است. تعداد اشتباه‌های تدافعی این تیم هم در چند هفته اخیر به کم‌ترین حالت ممکن رسیده است. به همین خاطر حتی در صورت بازگشت سیدجلال حسینی هم بعید است که یحیی دو مهره ثابت این هفته‌ها در قلب دفاع را تغییر بدهد. پرسپولیس که فقط در یک بازی از این فصل شکست خورده، امروز با تیمی روبه‌رو می‌شود که فقط در یک مسابقه از این فصل برنده بوده است. شاگردان رضا عنایتی در این فصل فقط پدیده مشهد را شکست دادند و تنها صاحب پنج امتیاز شده‌اند. هوادار تنها سه امتیاز با آخرین رده جدول لیگ برتر فاصله دارد و در مقابل پرسپولیس در فاصله یک امتیازی صدر جدول قرار گرفته است. بزرگ‌ترین نقطه ضعف هوادار در این فصل، به خط حمله این تیم برمی‌گردد. آنها در هشت مسابقه گذشته فقط دو گل به ثمر رسانده‌اند و صاحب دومین خط حمله ضعیف رقابت‌های لیگ برتر هستند. تیم یحیی اما در این فصل موفق به زدن 9 گل شده است. به لحاظ دفاعی اما آمار دو تیم تفاوت چندانی ندارد. پرسپولیس در این فصل پنج گل دریافت کرده و این آمار برای هوادار، 6 گل بوده است.

پرسپولیس که فقط در یک بازی از این فصل شکست خورده، امروز با تیمی روبه‌رو می‌شود که فقط در یک مسابقه از این فصل برنده بوده است. شاگردان رضا عنایتی در این فصل فقط پدیده مشهد را شکست دادند و تنها صاحب پنج امتیاز شده‌اند

این دومین برخورد عنایتی و پرسپولیس در قامت یک سرمربی است. اولین رویارویی او با سرخپوشان به عنوان مربی در لیگ برتر هفدهم رقم خورد. جایی که تیم برانکو در آخرین لحظات موفق شد سیاه‌جامگان را شکست بدهد. عنایتی البته به عنوان بازیکن هم بارها روبه‌روی سرخ‌ها قرار گرفته و حتی سابقه زدن گل سه امتیازی در دربی به پرسپولیس را دارد. او فصل گذشته تلاش زیادی انجام داد تا باشگاه هوادار را به لیگ برتر برساند و در پایان، صعود به بالاترین سطح فوتبال ایران را جشن گرفت. هوادار در فصل نقل و انتقالات هم عملکرد خوبی داشت و ستاره‌های زیادی را به خدمت گرفت اما عملکرد آنها در این فصل اصلا خوشایند نبوده است. آنها البته بدشانسی‌های زیادی را هم پشت سر گذاشته‌اند و موقعیت‌های گل‌زنی پرشماری را هم از دست داده‌اند. اگر این روند تغییر نکند، هوادار پای ثابت جنگ بقا در لیگ بیست و یکم خواهد شد. تیمی که همین حالا فقط پدیده را در جدول پایین‌تر از خودش می‌بیند. مهم‌ترین نگرانی آنها غیبت دو ستاره کلیدی روبه‌روی پرسپولیس خواهد بود. محمد قاضی که زمانی در همین پرسپولیس حضور داشته در کنار داریوش شجاعیان، این مسابقه را از دست داده‌اند تا هوادار بدون دو ستاره مهمش روبه‌روی تیم یحیی قرار بگیرد. در مقابل، به احتمال زیاد احسان پهلوان این مسابقه را هم برای پرسپولیسی‌ها از دست خواهد داد. پرسپولیس در چند هفته اخیر، شرایط دفاعی مطلوب‌تری پیدا کرده اما عملکرد ستاره‌های مهم و کلیدی این تیم در فاز هجومی اصلا قابل قبول نبوده است. به خصوص مهدی ترابی و وحید امیری در حد و اندازه‌های خودشان نشان نداده‌اند و این موضوع هواداران پرسپولیس را کمی نگران کرده است.

انتظار می‌رود یحیی تیمش را با یک رویکرد کاملا هجومی روبه‌روی هوادار به زمین بفرستد. برخلاف دربی، این بار احتمالا آل‌کثیر و مهدی عبدی به صورت همزمان در ترکیب اولیه تیم‌شان قرار می‌گیرند. این بار دیگر خبری از یک نمایش احتیاط آمیز در آزادی نیست و سرخ‌ها به خوبی  می‌دانند که نباید فرصت بردن در این مسابقه را از دست بدهند. اگر حضور هواداران در این جدال قطعی شود، شانس پیروزی هم برای تیم میزبان به شدت بیشتر خواهد شد. هوادارانی که حضورشان می‌تواند همه معادله‌ها را به سود پرسپولیس تغییر بدهد. تیمی که به دنبال سومین برد در چهارمین هفته پیاپی بازی در استادیوم خانگی‌اش در تهران خواهد بود. تیمی که امیدوار است خیلی زود، طعم صدرنشینی در لیگ بیست و یکم را بچشد.