سه‌شنبه رویایی در دوشنبه

پرسپولیس در چند سال گذشته، بارها با همه قدرت‌های بزرگ غرب آسیا روبه‌رو شده است. آنها چندین بار روبه‌روی قدرت‌هایی مثل السد، النصر، الاهلی، الهلال و الدحیل قرار گرفته‌اند و حالا در شروع دور حذفی لیگ قهرمانان در این فصل، با حریفی متفاوت و تا حدودی ناشناخته روبه‌رو می‌شوند. استقلال تاجیکستان، از جنس رقبای آشنای پرسپولیس در آسیا نیست. باشگاهی که برای اولین بار در همه تاریخش، بازی در چنین مرحله‌ای از لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. یک تیم پرانگیزه که در ترکیبش، ستاره چندان بزرگی ندارد.

آریا رهنورد

بازگشت به آسیا بعد از شکست خوردن در فینال، اصلا ساده به نظر نمی‌رسید اما یحیی و تیمش همه چیز را پشت سر گذاشتند تا با روحیه‌ای مثال‌زدنی به لیگ قهرمانان برگردند. شروع پرسپولیس در این تورنمنت، فوق‌العاده به نظر می‌رسید. آنها بعد از شکست دادن الوحده در مسابقه اول، الریان و گوآ را هم بردند تا عملا در همان دور رفت، صعودشان به مرحله حذفی را قطعی کرده باشند. چهارمین برد پیاپی پرسپولیسی‌ها هم روبه‌روی گوا به دست آمد و حتی شکست ناباورانه روبه‌روی الوحده، چیزی را تغییر نداد. چراکه درنهایت آنها با بردن الریان در روز پایانی، با 15 امتیاز صدرنشین گروه شدند. با این حال بر اساس برنامه‌هایی که از پیش تعیین شده بود، این تیم نتوانست در اولین مسابقه حذفی میزبانی را به دست بیاورد. میزبانی جدال آنها در دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان، به استقلال تاجیکستان سپرده شد تا قرمزها بعد از سفر دور و دراز به هند، آماده سفر به یک مقصد نزدیک‌تر برای انجام تقابل حساس آسیایی شوند. استقلال تاجیکستان، شگفتی‌ساز بی‌چون و چرای این فصل لیگ قهرمانان بوده است. تیمی که در اولین مسابقه دور گروهی، با الشباب به تساوی رسید و در آخرین دقایق از دومین مسابقه، حریف ازبکستانی‌اش را شکست داد. آنها با شکست خوردن از الهلال در مسابقه سوم، در یک قدمی حذف قرار گرفتند. اوج شاهکارهای تیم لوچنکو اما با زدن چهار گل به همین حریف قدر عربستانی در مسابقه چهارم رقم خورد. این تیم الشباب را هم شکست داد تا حتی با باخت روز آخر، باز هم در قامت تیم صدرنشین به این مرحله برسد. هیچ‌کس انتظار نداشت آنها با این تجربه کم، چنین نتیجه‌ای به دست بیاورند اما استقلال یا به قول خودشان «ایستیکلول» به همه نشان داد که می‌تواند در فوتبال آسیا دست به کارهای شگفت‌انگیزی بزند.

پرسپولیس و استقلال تاجیکستان به لحاظ تاریخی، چندان قابل مقایسه با هم به نظر نمی‌رسد. چندین دهه از تاسیس باشگاه ایرانی گذشته اما باشگاه تاجیکی، فقط 13 سال عمر دارد. به لحاظ تجربه بازی در لیگ قهرمانان هم، تفاوت بزرگی بین آنها دیده می‌شود

پرسپولیس و استقلال تاجیکستان به لحاظ تاریخی، چندان قابل مقایسه با هم به نظر نمی‌رسد. چندین دهه از تاسیس باشگاه ایرانی گذشته اما باشگاه تاجیکی، فقط 13 سال عمر دارد. به لحاظ تجربه بازی در لیگ قهرمانان هم، تفاوت بزرگی بین آنها دیده می‌شود. پرسپولیس بارها در این تورنمنت شرکت کرده و دو بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است. استقلال دوشنبه اما «اولین» دوره حضورش در لیگ قهرمانان را پشت سر می‌گذارد. آنها فصل گذشته در پلی‌آف صعود به این تورنمنت شکست خوردند و در این فصل، بالاخره موفق شدند اولین بازی‌های آسیایی تاریخ‌شان را تجربه کنند. به جز رنگ مشابه پیراهن اما، شباهت‌هایی بین دو باشگاه وجود دارد. هر دوی آنها در چند سال گذشته قهرمان مطلق لیگ برتر کشورشان بوده‌اند و هر دوی آنها، رکورددار بیشترین قهرمانی در رقابت‌های لیگ داخلی هستند. فصل جدید فوتبال ایران هنوز شروع نشده اما استقلال تاجیکستان در پایان هفته هفدهم لیگ این کشور، با اختلاف فاحش در صدر جدول دیده می‌شود و احتمالا یک قهرمانی دیگر را هم جشن خواهد گرفت. تیم یحیی هنوز در این فصل مسابقه رسمی نداشته و نفرات جدید هنوز برای این تیم به میدان نرفته‌اند. نفراتی که قرار است در پرسپولیس جایگزین ستاره‌هایی مثل کنعانی، نوراللهی و مغانلو شوند. برخلاف تیم ایرانی، تیم تاجیکی ستاره‌های مهمش را بعد از رسیدن به مرحله حذفی لیگ قهرمانان از دست نداده است. سرمربی اوکراینی این باشگاه، دو مدافع اوکراینی را به عنوان مهره خارجی در این تیم در اختیار دارد. به جز میسچنکو و لارین، ریوتا نوما و پیتر پتف دیگر نفرات خارجی این باشگاه هستند. تیمی که معمولا با سه مدافع به زمین می‌رود و روی ضدحمله‌ها فوق‌العاده خطرناک ظاهر می‌شود. پرسپولیسی‌ها باید مراقب سرعت این تیم در انتقال توپ باشند. در مجموع، استقلال دوشنبه در آسیا، نوسان زیادی داشته است. آنها گاهی فو‌ق‌العاده بوده‌اند و گاهی هم به شدت از فرم آرمانی فاصله گرفته‌اند.

ورزشگاه 20 هزار نفری دوشنبه، امروز میزبان یکی از بزرگ‌ترین مسابقه‌های تاریخ باشگاه استقلال تاجیکستان است. مسابقه‌ای که یکی از هشت تیم مرحله بعدی لیگ قهرمانان را معرفی خواهد کرد. جدالی که روی چمن مصنوعی انجام می‌گیرد. تیم یحیی به کمک تجربه‌ای که دارد، به دنبال یک پیروزی آسیایی دیگر است اما حریف هم نشان داده که به راحتی تسلیم نمی‌شود و می‌خواهد به شگفتی‌سازی در این جام ادامه بدهد. این یک رقابت بسیار جذاب خواهد بود. نبردی بین دو تیم صدرنشین که فقط یکی از آنها بعد از سوت پایان داور، در جدول مسابقه‌ها باقی می‌ماند.