11 مرد مهارنشدنی!

فوتبال ایران از آزمون سخت دور گروهی لیگ قهرمانان سربلند بیرون آمده و حالا در بین هشت تیم نهایی منطقه غرب آسیا، سه نماینده خواهد داشت. با این وجود، دشواری‌های لیگ قهرمانان در مراحل حذفی به اوج خواهد رسید. تا اینجا، بسیاری از ستاره‌های تیم‌های ایرانی در آسیا، فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند اما پرسپولیس، استقلال و تراکتور برای رسیدن به دیدار نهایی رقابت‌ها، باید فصل نقل و انتقالات موفقیت‌آمیزی را پشت سر بگذارند. حفظ حداکثری ترکیب اصلی و مهره‌های کلیدی در کنار جذب چند ستاره جدید، می‌تواند این تیم را به رویاپردازی در آسیا امیدوار کند.

آریا رهنورد

خط دروازه

اگرچه حامد لک، محسن فروزان و رشید مظاهری همگی تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشته‌اند اما بدون تردید آماده‌ترین گلر ایرانی در این مرحله از رقابت‌ها «محمدرضا اخباری» بوده است. سنگربانی که با خوردن سه گل در مسابقه اول با پاختاکور، همه را نگران کرد اما با پنج کلین‌شیت پیاپی، توانست رکورددار بسته نگه داشتن دروازه در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا شود. اخباری که مدت زیادی با ترکیب اصلی تراکتور فاصله گرفته بود، حالا دوباره به اوج برگشته و بعید نیست خیلی زود دوباره در اردوهای تیم ملی هم آفتابی شود.

خط دفاعی

گزینه‌های زیادی برای انتخاب به عنوان بهترین دفاع راست تیم‌های ایرانی در این جام وجود دارند اما «صالح حردانی» بهترین گزینه به نظر می‌رسد. بازیکنی که به ویژه در شروع رقابت‌ها برای فولاد روبه‌روی العین، السد و در دیدار رفت با النصر، عملکرد بسیار خوبی داشت و بارها با نفوذ از جناح راست، کار را برای مدافعان رقیب دشوار کرد. یکی از مشکلات بزرگ فولاد هم درست از همان‌جایی آغاز شد که این مدافع کرونا گرفت و چند دیدار آخر تیمش را از دست داد. در غیاب او، نکو و تیمش مشکلات بسیار بزرگی را در خط دفاعی احساس کردند و به خوبی همیشه ظاهر نشدند. اهمیت حردانی وقتی مشخص شد که فولادی‌ها ناچار شدند ترکیب تیم‌شان را بدون او ببندند.

در قلب دفاع، «سیدجلال حسینی» یک انتخاب بی حرف و حدیث به نظر می‌رسد. بازیکنی که نه فقط به عنوان یک مدافع، بلکه به عنوان یک گل‌زن، نقش بسیار مهمی در صعود پرسپولیس به عنوان تیم اول از این گروه ایفا کرد. سیدجلال در مسابقه اول با الوحده، گل حساس سه امتیازی تیم را به ثمر رساند و در مسابقه با گوا نیز، گل پیروزی پرسپولیس را زد. در حقیقت او با دو گل سه امتیازی، یک مهره فوق‌العاده درخشان در مسیر این صعود بوده است. آن هم در شرایطی که همبازی سابق او یعنی شجاع خلیل‌زاده، لیگ قهرمانان را با یک حذف تحقیرآمیز پشت سر گذاشت.

بدون تردید آماده‌ترین گلر ایرانی در این مرحله از رقابت‌ها «محمدرضا اخباری» بوده است. سنگربانی که با خوردن سه گل در مسابقه اول با پاختاکور، همه را نگران کرد اما با پنج کلین‌شیت پیاپی، توانست رکورددار بسته نگه داشتن دروازه در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا شود

عملکرد دفاعی تراکتور در این جام، ایده‌آل بود و «هادی محمدی» یکی از ارکان مهم دفاعی تیم رسول خطیبی به شمار می‌رفت. دوران فوتبال هادی با مصدومیت‌های طولانی و فراز و نشیب‌های بسیار زیادی سپری شده اما او حالا، دوباره در قامت یک مدافع مطمئن در زمین فوتبال ظاهر می‌شود. بسته نگه داشتن دروازه در پنج دیدار متوالی، برگ برنده مهم تراکتور در دور گروهی بود و هادی، تاثیری انکارنشدنی روی این روند مثبت داشت. تراکتوری‌ها به لطف آمادگی خط دفاعی‌شان، در نهایت توانستند به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا برسند.

«محمد نادری» در میانه راه مرحله گروهی مصدوم شد و نتوانست تا پایان، استقلال را همراهی کند اما بدون هیچ تردیدی عملکرد او در آسیا درخشان به نظر می‌رسید. این تنها گل‌زنی نبود که باعث تحسین این مدافع کناری می‌شد؛ او هم در دفاع و هم در حمله، عملکرد خوبی داشت و بعد از مدت‌ها، آمادگی‌اش را به رخ کشید. نادری از زمان پیوستن به استقلال، نتوانسته بود خودش را ثابت کند اما در لیگ قهرمانان آسیا، هواداران آبی متوجه شدند که تیم‌شان چه خرید مثبت و موثری  انجام داده است.

خط میانی

«کمال کامیابی‌نیا» یکی از نفراتی است که بدون تردید نامش را باید در چنین فهرستی قرار داد. او در شروع جام، نیمکت‌نشین بود اما خیلی زود ارزش‌هایش را به اثبات رساند و دوباره با قدرت به ترکیب اصلی تیم برگشت. کمال در دیدار رفت با الریان قطر، گل مهمی برای قرمزها به ثمر رساند و در مجموع بازی‌ها نیز، نمایش بسیار خوبی از خودش ارائه کرد. این ستاره البته قبل از دیدار پایانی تیمش با همین رقیب، مصدوم شد و دیدار برگشت با الریان را از دست داد. در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا، کمال نشان داد که برای نیمکت‌نشینی ساخته نشده و جایش در ترکیب اصلی پرسپولیس است.

در بین هافبک‌های ایرانی این فصل لیگ قهرمانان آسیا، «فرشید اسماعیلی» نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خودش به جا گذاشت. شاید مدت‌ها بود که فرشید در چنین سطحی ظاهر نمی‌شد. خیلی از هواداران استقلال هم فراموش کرده بودند که این فوتبالیست، چه قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد. در لیگ قهرمانان، مرد شماره هشت استقلال دوباره طراوت از دست رفته بازی‌اش را به دست آورده بود. او آزادانه در میانه میدان برای استقلال توپ می‌زد و نقش بسیار مهمی در طراحی حملات این تیم ایفا می‌کرد. فرشید توانست با اعتماد به نفسی مثال‌زدنی، در گل‌زنی هم برای آبی‌ها موفق عمل کند. راه افتادن این بازیکن، تاثیر قابل توجهی در راه افتادن تیم فرهاد مجیدی داشت. به نظر می‌رسد سرمربی آبی‌ها توانسته بود به لحاظ روحی و روانی، کارهای مثبتی روی فرشید انجام بدهد و او را برای قرار گرفتن در چنین موقعیتی به خوبی آماده کند.

یکی از مهم‌ترین ستاره‌های نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان 2021 اما «مهدی ترابی» بود. بازیکنی که اسمش تقریبا در هر مسابقه در فهرست گل‌زنان و یا پاسورهای پرسپولیس به چشم می‌خورد. مهدی در همان شروع تورنمنت، یک پاس گل بی‌نقص به سیدجلال حسینی داد تا اولین برد قرمزها در آسیا رقم بخورد. در جدال دوم روبه‌روی الریان هم این بازیکن خوش درخشید. گل‌زنی‌های ترابی هم رفته رفته شروع شدند و او توانست در هر دو مسابقه رفت و برگشت با گوا، دروازه حریف هندی را باز کند. بازگشت این ستاره به تیم یحیی، یک تفاوت بزرگ در این تیم به وجود آورده است. حالا پرسپولیس در خط میانی ستاره‌ای دارد که هر لحظه آماده است دروازه رقبا را با تهدیدهایی جدی مواجه کند.

«مهدی قایدی» اولین ستاره‌ای است که بدون چون و چرا باید در فهرست نفرات هجومی قرار بگیرد. او یک تورنمنت فوق‌العاده درخشان را سپری کرد و پس از آخرین مسابقه هم روی دوش مربی‌اش به رختکن رفت

خط حمله

«مهدی قایدی» اولین ستاره‌ای است که بدون چون و چرا باید در فهرست نفرات هجومی قرار بگیرد. او یک تورنمنت فوق‌العاده درخشان را سپری کرد و پس از آخرین مسابقه هم روی دوش مربی‌اش به رختکن رفت. مجیدی بهتر از هر کسی می‌داند حضور این بازیکن، چقدر برای استقلال مهم است. قایدی حالا دیگر نوعی بلوغ و پختگی را نیز در سبک بازی‌اش به نمایش می‌گذارد. مهدی در لیگ قهرمانان هم پاس‌هایی استثنایی برای هم‌تیمی‌ها فراهم کرد و هم در گل‌زنی، درخشان ظاهر شد. این فوتبالیست هم روی کارهای تکنیکی عملکردی ایده‌آل داشت و هم در شوت‌زنی موفق بود. ترکیب همه این ویژگی‌ها، او را به یکی از بهترین و آماده‌ترین ستاره‌های این فصل لیگ قهرمانان تبدیل کرده است. بازیکنی که بدون تردید با این نمایش‌ها، مشتریان خارجی زیادی هم خواهد داشت.

قبل از شروع رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا «شهریار مغانلو» نتوانسته بود هیچ گلی با لباس پرسپولیس به ثمر برساند. او تحت فشار زیادی قرار داشت و می‌دانست که تا همیشه برای درخشیدن فرصت ندارد. شهریار اما خیلی زود خودش را پیدا کرد و با دبل دیدنی روبه‌روی الریان، همه فشارها را پشت سر گذاشت. او در لیگ قهرمانان نشان داد که چه فوتبالیست فرصت‌طلبی است. زوج او و عیسی آل‌کثیر، یک ترکیب برنده برای این روزهای پرسپولیس به شمار می‌رود.

آخرین نفر این فهرست هم بدون شک «محمد عباس‌زاده» است. بازیکنی که مرحله گروهی را با چهار گل زده پشت سر گذاشت. در این فصل تنها مایکل اولونگا توانسته بیشتر از این برای تیمش گل بزند. عباس‌زاده با نفوذهای تماشایی‌اش، یکی از آماده‌ترین ستاره‌های تیم خطیبی در این جام بود. صعود تراکتوری‌ها از این مرحله نیز با دبل دیدنی او در دیدار نهایی روبه‌روی الشارجه رقم خورد. او که تا امروز در آسیا به میدان نرفته بود، به وضوح نشان داد که یک مهره قابل اعتماد برای دیدارهای بزرگ و دشوار  محسوب می‌شود.