از استقلال قرمزپوش تا پرافتخار آبی‌پوش

مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا، اواخر تابستان کلید می‌خورد. با این وجود تیم‌های ایرانی باید از همین حالا رقبای سرسخت‌شان در این مرحله را زیر نظر بگیرند. پرسپولیس، استقلال و تراکتور، بخشی از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان خواهند بود. تیم‌هایی که باید با نمایندگانی از تاجیکستان و عربستان در آسیا روبه‌رو شوند. هر سه مسابقه، بسیار سخت و نزدیک خواهد بود. برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر در منطقه غرب آسیا، سرخابی‌های پایتخت و قرمزهای تبریز، باید کاملا بی‌نقص نشان بدهند. شناخت دقیق‌تر آنها از تیم‌های رقیب، کارشان را برای رسیدن به یک چهارم لیگ قهرمانان ساده‌تر خواهد کرد.

آریا رهنورد

استقلال سرخپوش!

پرسپولیسی‌ها در یک هشتم نهایی آسیا باید با صدرنشین گروه اول رقابت‌ها روبه‌رو شوند. جالب اینکه در برخورد دو تیم صدرنشین، تیم تاجیکی به عنوان میزبان انتخاب شده و این مسابقه را در خانه خودش پشت سر خواهد گذاشت. اولین نکته در مورد این باشگاه، سابقه بسیار کم آن است. استقلال تاجیکستان در سال 2007 تاسیس شده و کمی بیشتر از 13 سال از تاسیس آن می‌گذرد. سابقه‌ای که اصلا قابل قیاس با تیمی مثل پرسپولیس به نظر نمی‌رسد. استقلال تاجیکستان، با پیراهن قرمز به مصاف تیم‌های رقیب می‌رود. آنها برخلاف تیم هم‌نام‌شان در فوتبال ایران، نسبتی با رنگ آبی ندارند. این تیم کارش را در فوتبال تاجیکستان، از دسته‌های پایین‌تر شروع کرد و به تدریج توانست خودش را به سطح اول فوتبال در این کشور برساند. آنها در سال 2010 موفقیت خیره‌کننده‌ای را پشت سر گذاشتند و توانستند در یک فصل قهرمان رقابت‌های لیگ، جام حذفی و همچنین سوپرلیگ تاجیکستان شوند. آنها در فوتبال تاجیکستان صاحب یک رکورد خیره‌کننده نیز هستند. استقلال بین سال‌های 2013 و 2016، در 51 مسابقه متوالی در لیگ داخلی حتی یک بار هم شکست نخورده است. رکوردی که بعید است به زودی در این کشور شکسته شود. این باشگاه در سال 2020 برای اولین بار در تمام تاریخش توانست در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. آنها اولین مسابقه تاریخ‌شان در این تورنمنت را با پیروزی پشت سر گذاشتند و توانستند با یک گل بر لوکوموتیو تاشکند غلبه کنند. این پیروزی، استقلال را به دیدار نهایی پلی‌آف لیگ قهرمانان رساند اما آنها در این مسابقه، مغلوب الاهلی عربستان شدند و نتوانستند در دور گروهی حاضر باشند. یک سال بعد، این تیم دوباره به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد و این بار با توجه به افزایش تعداد تیم‌های جام، بدون نیاز به مسابقه پلی‌آف مستقیما وارد دور گروهی شد. عملکرد این تیم در دور گروهی، فراتر از حد انتظار بود. این تیم با سه پیروزی، یک تساوی و دو شکست، بالاتر از تیم قدرتمند الهلال به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شد. حتی شکست عجیب روز پایانی هم صدرنشینی این تیم را به خطر نیانداخت. جالب اینکه اگر الهلال در مسابقه همزمان به تساوی می‌رسید و بازی الدحیل و الاهلی هم برنده داشت، استقلال حتی به عنوان تیم دوم راهی این مرحله نمی‌شد. آنها با 9 قهرمانی در لیگ داخلی، پرافتخارترین تیم باشگاهی در تاجیکستان به شمار می‌روند. تیمی که بین سال‌های 2010 تا 2020، فقط دو بار جام قهرمانی لیگ را بالای سر نبرده است.

اگرچه النصر در رقابت‌های این فصل لیگ عربستان نتایج خوبی را کسب نکرده، اما تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آنها را یک تیم بحران‌زده تصور کرد. چراکه همین تیم در یکی از سخت‌ترین گروه‌های لیگ قهرمانان آسیا، بالاتر از السد قطر و فولاد خوزستان ایستاده است

الهلال؛ آبی پرافتخار

برای پی بردن به اهمیت فوق‌العاده نبرد الهلال و استقلال، کافی است بدانید این دو تیم روی هم پنج بار قهرمان آسیا شده‌اند اما 6 تیم دیگر حاضر در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان، روی هم تنها یک قهرمانی آسیا در کارنامه دارند. الهلال برای همه تیم‌های آسیایی، یک تیم کاملا شناخته‌شده است. تیمی که البته در مرحله گروهی، نتوانسته انتظارها را برآورده کند. با این وجود آنها از همین حالا آماده هستند تا با خریدهایی نجومی با تمام قدرت به سراغ لیگ قهرمانان بروند. از همبازی مهدی طارمی در پورتو یعنی موسی مارگا، به عنوان جدی‌ترین گزینه این باشگاه در تابستان یاد می‌شود. ستاره‌ای که می‌تواند کیفیت خط حمله الهلال را متحول کند. حتما یادتان هست که ویروس کرونا در رقابت‌های فصل قبل لیگ قهرمانان، چه بلایی سر این تیم آورد. آنها به خاطر هجوم همه جانبه کرونا به اردوی‌شان در نهایت ناچار شدند از مسابقات کنار بروند. شاید اگر این اتفاق رخ نداده بود، الهلال یکی از مدعیان جدی قهرمانی در آن جام به شمار می‌رفت. از زمان تاسیس باشگاه الهلال 63 سال سپری شده است. آنها با بردن 61 جام قهرمانی مختلف، یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال در قاره هستند. خیلی‌ها از باشگاه الهلال به عنوان رئال مادرید قاره آسیا یاد می‌کنند. باشگاهی که با 16 قهرمانی، رکورددار بردن لیگ عربستان محسوب می‌شود و در مجموع هفت بار در فینال لیگ قهرمانان حاضر بوده است. این هفت تجربه به سه قهرمانی و چهار نایب قهرمانی برای این تیم ختم شده و آخرین قهرمانی آنها نیز در سال 2019 به دست آمده است. گفته می‌شود الهلال برای ادامه لیگ قهرمانان حتی به جذب مربی جدید هم فکر می‌کند و قصد دارد یکی از دستیاران ژوزه مورینیو را در ادامه راه روی نیمکتش بنشاند. این باشگاه در فاصله کوتاهی با پایان این فصل لیگ عربستان، هم‌امتیاز با الشباب در صدر جدول دیده می‌شود و شانس زیادی برای تکرار موفقیت‌های بزرگ گذشته‌اش در این رقابت دارد. گومیس، ویتو و کاریو، ستاره‌های مهم خارجی این باشگاه به شمار می‌روند. تیمی که بدون شک تا تابستان بازسازی می‌شود و برای ادامه حضور در لیگ قهرمانان، چند سوپراستار را به ترکیبش اضافه می‌کند. استقلالی‌ها برای برخورد با این حریف، نباید هیچ ستاره‌ای را به راحتی از دست بدهند. آنها باید هر طور که می‌شود، ترکیب اصلی‌شان را حفظ کنند و در تابستان به دنبال خرید چند بازیکن دیگر هم باشند.

برای پی بردن به اهمیت فوق‌العاده نبرد الهلال و استقلال، کافی است بدانید این دو تیم روی هم پنج بار قهرمان آسیا شده‌اند اما 6 تیم دیگر حاضر در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان، روی هم تنها یک قهرمانی آسیا در کارنامه دارند

النصر، توفان زرد

اگرچه النصر در رقابت‌های این فصل لیگ عربستان نتایج خوبی را کسب نکرده، اما تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آنها را یک تیم بحران‌زده تصور کرد. چراکه همین تیم در یکی از سخت‌ترین گروه‌های لیگ قهرمانان آسیا، بالاتر از السد قطر و فولاد خوزستان ایستاده است. لیگ قهرمانان برای النصر، با تساوی بدون گل برابر الوحدات آغاز شد اما آنها خیلی زود به خودشان آمدند و سه بار دروازه ژاوی و شاگردانش را باز کردند. النصر از دو مسابقه با فولاد چهار امتیاز گرفته و سپس 6 امتیاز کامل از دو نبرد با الوحدات و السد را کسب کرد تا با 11 امتیاز و با قدرت از دور گروهی رد شود. زردها، انگیزه‌های بسیار زیادی برای برخورد با نمایندگان ایرانی در آسیا دارند. چراکه این تیم فصل گذشته روبه‌روی یک تیم ایرانی، شانس رسیدن به فینال لیگ قهرمانان را از دست داد. در نیمه نهایی لیگ قهرمانان، آنها روبه‌روی پرسپولیس به تساوی رسیدند و در ضربات پنالتی، نتیجه را به یحیی و شاگردانش واگذار کردند تا از حضور در دیدار نهایی محروم شوند. النصر با قدمتی 65 ساله، باشگاهی قدیمی‌تر از الهلال به شمار می‌رود. آنها با بردن 45 جام مختلف، یکی از باشگاه‌های بزرگ و پرافتخار فوتبال عربستان هستند. تیم محبوب نصراوی‌ها، 9 بار قهرمان فوتبال عربستان شده اما تا امروز هرگز نتوانسته قهرمانی آسیا را به دست بیاورد. النصر سال 1995 در فینال آسیا شکست خورد و فصل گذشته نیز در فینال غرب آسیا روبه‌روی پرسپولیس زانو زد. عبدالرزاق حمدلله، کلیدی‌ترین ستاره النصر به شمار می‌رود. فوتبالیست درجه یک الجزایری که همین فصل هم هنرش را در آسیا به نمایش گذاشته است. این بازیکن مسلط، خونسرد و گل‌زن البته به دلیل محرومیت، دیدار با تراکتور را از دست می‌دهد. این بهترین فرصت برای شاگردان خطیبی است که از سد النصر عبور کنند و همچنان در آسیا بدون شکست باقی بمانند. در قدرت هجومی النصر، تردیدی وجود ندارد اما دفاع این تیم در بسیاری از موارد، آسیب‌پذیر نشان داده است. بر اساس قرعه‌‌های از پیش تعیین شده، این تیم در اولین مسابقه حذفی میزبان تراکتورسازی خواهد بود. بر اساس یک روند عجیب و باورنکردنی، تیم‌های ایرانی در صورت میزبانی از عربستانی‌ها باید به زمین بی‌طرف بروند اما در صورت مهمانی، باید در عربستان مسابقه بدهند! تصمیمی که نشان از جایگاه نازل مدیران ایرانی در تصمیم‌سازی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد. طبیعتا همانند سایر تصمیم‌ها، امیدی به عوض شدن این تصمیم هم وجود نخواهد داشت.