بدون ببر، پنجه بکش!

پس از پایان هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، تصور می‌شد پرونده صعود استقلال با یک موفقیت درخشان بسته شده و این تیم شانس اول سرگروهی به شمار می‌رود اما فرهاد و پسرها از دو دیدار بعدی روبه‌روی الدحیل، فقط یک امتیاز کسب کردند تا در آستانه برگزاری پنجمین مسابقه، شرایط حساسی داشته باشند. استقلال امشب باید روبه‌روی حریفی قرار بگیرد که در دور رفت، پنج بار دروازه‌اش را باز کرده است. هر چند که آنها برای کنار زدن الاهلی عربستان و نزدیک ‌شدن به صعود، باید خیلی زود نتیجه مسابقه رفت را به فراموشی بسپارند و با جدیت تمام، جدال برگشت را آغاز کنند.

آریا طاری

روبه‌رو شدن با الدحیل، مثل آینه‌ای بود که ضعف‌های استقلال را تا حدود زیادی عیان کرد. این تیم در دو مسابقه اول، تصویری کاملا ایده‌آل از خودش به نمایش گذاشته بود. تحمیل یک شکست سنگین به الاهلی و زدن سه گل به الشرطه، استقلال را در موقعیتی ممتاز قرار داده بود اما این تیم در مسابقه رفت با حریف قطری شکست خورد و در جدال برگشت، روبه‌روی این تیم به تساوی رسید. استقلال در هر دو مسابقه، لحظات جذاب و دلچسبی هم داشت اما در نهایت، جزئیات به نفع این تیم رقم نخوردند. زدن پنج گل در دو بازی به تیمی که مدافع بزرگی مثل مهدی بن‌عطیه را در اختیار دارد، فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما خوردن 6 گل در دو مسابقه هم چیزی نیست که هواداران آبی را امیدوار کند. استقلال هنوز دو مسابقه دیگر در این گروه دارد و با تصاحب 6 امتیاز، می‌تواند راهی مرحله بعدی شود. آنها در جدول با هفت امتیاز پشت سر الدحیل هشت امتیازی دیده می‌شوند و الاهلی هم درست به همین اندازه امتیاز جمع کرده است. اگر استقلال امروز حریف عربستانی را دبل کند، با توجه به اهمیت بازی‌های رودررو، «دومی‌»‌اش در این گروه را به طور کامل قطعی خواهد کرد. آنها باید امشب به هر قیمتی برنده باشند و سپس در دیدار پایانی مرحله گروهی روبه‌روی تیم حذف شده و بدون امتیاز الشرطه، برای صدرنشینی مبارزه کنند. از یاد نبرید که فقط تیم‌های اول هر گروه به صورت قطعی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شوند و در پنج گروه غرب آسیا، تنها سه تیم دوم می‌توانند به مرحله بعدی برسند اما به احتمال بسیار زیاد استقلال با گرفتن 6 امتیاز دیگر حتی در صورت دوم شدن در گروه، راهی مرحله بعدی می‌شود و در بین یکی از بهترین تیم‌های دوم قرار می‌گیرد. فعلا تنها کاری که مجیدی و تیمش باید انجام بدهند، رفتن به سراغ دو پیروزی در دو دیدار بعدی است.

استقلال هنوز دو مسابقه دیگر در این گروه دارد و با تصاحب 6 امتیاز، می‌تواند راهی مرحله بعدی شود. آنها در جدول با هفت امتیاز پشت سر الدحیل هشت امتیازی دیده می‌شوند و الاهلی هم درست به همین اندازه امتیاز جمع کرده است

بزرگ‌ترین دغدغه فرهاد مجیدی برای دیدار حساس امشب، غیبت قطعی دو ستاره فیکس این تیم است. محمد نادری که در این فصل یکی از ستاره‌های بی چون و چرای لیگ قهرمانان بوده، امشب نمی‌تواند آبی‌ها را روبه‌روی تیم میزبان گروه همراهی کند. شیخ دیاباته هم غایب بزرگ بعدی آبی‌ها به شمار خواهد رفت. در غیاب این دو بازیکن گل‌زن و آماده، فرهاد و تیمش کار سختی برای بردن این نبرد دارند. جالب است که هم نادری و هم شیخ در مسابقه رفت با الاهلی، موفق به گل‌زنی شده بودند. در غیاب نادری، هروویه میلیچ در سمت چپ خط دفاعی استقلال به میدان خواهد رفت. وریا غفوری، سیاوش یزدانی و احتمالا عارف غلامی نیز سه مدافع دیگر استقلال هستند. به نظر می‌رسد بازیسازی از عقب زمین، همچنان یکی از مشکلات کلیدی و بزرگ استقلال باشد. ریگی در چند تجربه اخیر آسیایی‌اش، در کارهای دفاعی بد عمل نکرده اما در فاز انتقال بازی، کاملا ناکام بوده است. تنها درصد بسیار کوچکی از پاس‌های مسعود در جریان بازی، پاس‌های رو به جلو هستند. به همین خاطر فرهاد در مسابقه قبلی، مهدی مهدی‌پور را در ترکیب اصلی تیم قرار داد. احتمالا در نبرد امشب هم مهدی‌پور در کنار فرشید اسماعیلی و آرش رضاوند در خط میانی حضور خواهند داشت. با توجه به غیبت شیخ، بعید نیست فرهاد دیدار امشب را با چهار هافبک اصلی سپری کند و داریوش شجاعیان را نیز در میانه میدان قرار بدهد. گزینه‌های هجومی فیکس استقلال هم بدون شک ارسلان مطهری و مهدی قایدی هستند. ستاره‌هایی که هماهنگی بسیار خوبی با هم دارند و این روزها در فرم ایده‌آلی قرار گرفته‌اند. حتی با وجود غیبت دیاباته، این دو نفر می‌توانند همچنان قدرت هجومی استقلال را به نمایش بگذارند.

زمان فکر کردن به دیدارهای قبلی، دیگر تمام شده و استقلال، هیچ وقتی برای حسرت خوردن ندارد. آنها متوجه شده‌اند که بی‌نقص نیستند اما در عین حال، قابلیت‌های‌شان را هم به خوبی می‌شناسند. استقلال از کیفیت لازم برای رسیدن به مرحله بعدی برخوردار است و همین، می‌تواند یک شروع آسیایی ایده‌آل برای این تیم باشد. تحمیل دومین شکست به الاهلی عربستان، درست همان چیزی است که آنها برای صعود به آن نیاز دارند. اینجا دیگر نباید هیچ لغزشی در کار باشد. چراکه هر نتیجه‌ای به جز شکست دادن حریف، استقلال را با یک دردسر بسیار بزرگ روبه‌رو خواهد کرد.