غرور، افسوس و توفان!

دو پیروزی و دو تساوی، نتیجه‌ای قابل قبول برای نمایندگان ایران در اولین هفته از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود. پرسپولیس با وجود از دست دادن موقعیت‌های زیاد، موفق شد حریف اماراتی‌اش را شکست بدهد، تراکتور و فولاد برتری‌شان را از دست دادند و با وجود دو نمایش دلچسب، زمین را با نتیجه مساوی ترک کردند و استقلال با یک عملکرد رویایی، حریف عربستانی‌اش را به مرز نابودی کشاند. سه تیم از این چهار تیم، امشب دومین مسابقه آسیایی‌شان را پشت سر می‌گذارند. فعلا همه چیز در این تورنمنت سخت و فشرده، به کام نمایندگان ایران پیش رفته است.

آریا طاری

پرسپولیس؛ ناخدا جلال به شجاع رسید

وقتی توپ سیدجلال حسینی به تور دروازه الوحده رسید، چهره سرمربی حریف دیدن داشت. «تن کاته» قبلا هم طعم شکست روبه‌روی این ستاره و گل خوردن از او را چشیده بود و حالا دیگر متوجه شد که این مدافع، نسبت نزدیکی با «سوپرمن» دارد. پرسپولیس برابر الوحده، کاملا برتر ظاهر شد و اولین پیروزی‌اش در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان را با شایستگی به دست آورد. با این حال مشکل قدیمی آنها هنوز سر جایش بود و این تیم انبوهی از موقعیت‌های فوق‌العاده گل‌زنی را برابر الوحده خراب کرد. نکته جالب‌تر اینکه در پرسپولیس همچنان بار گل‌زنی روی دوش مدافعان و هافبک‌های تیم قرار دارد. در جریان دیدار با رقیب اماراتی هم، محمدحسین کنعانی‌زادگان چند بار دروازه حریف را به صورت جدی تهدید کرد و سرانجام این سیدجلال بود که توانست با یک ضربه دقیق از پشت محوطه جریمه، گل برتری تیمش را به ثمر برساند. نمایش درخشان مهدی ترابی، یکی از نکات امیدوارکننده این مسابقه برای یحیی و تیمش به شمار می‌رفت. تیمی که حالا کارش را در آسیا با پیروزی آغاز کرده و امیدوار است روبه‌روی الریان هم چنین نتیجه‌ای را تکرار کند.

تساوی الریان در مسابقه اول با گوای هند که در حقیقت نتیجه‌ای دور از انتظار بوده است، می‌تواند کار را برای پرسپولیس کمی ساده‌تر کند. حالا قرمزها به تنهایی با سه امتیاز در صدر جدول گروه هستند و اگر در مسابقه امروز موفق به شکست حریف قطری شوند، بخش مهمی از مسیر صعود را طی کرده‌اند. در واقع اگر تیم یحیی در پایان هفته دوم لیگ قهرمانان به اختلاف پنج امتیاز با الریان برسد، تا حدودی در صدر جدول دست‌نیافتنی خواهد شد. با این حال نباید فراموش کرد که حریف امروز قرمزها، حریف بسیار سرسختی خواهد بود. تیمی که لوران بلان سرشناس را به عنوان سرمربی روی نیمکتش دارد. بلان برای مدتی مرد اول نیمکت پی‌اس‌جی بوده و زمانی هم هدایت تیم ملی فرانسه را در اختیار داشته است. او در قامت بازیکن هم در عصر خودش یکی از بهترین‌ها بوده است. الریان در قیاس با رقبایی مثل السد و الدحیل در لیگ قطر، تیم درجه پایین‌تری محسوب می‌شود اما ایستادن در رده سوم لیگ قطر، انگیزه آنها را برای درخشش در آسیا بیشتر خواهد کرد. یاسین براهیمی که سال‌ها در ترکیب پورتو درخشیده، یکی از نفرات کلیدی این تیم به شمار می‌رود و بولی نیز در خط حمله، امید اصلی گل‌زنی اصلی آنها محسوب می‌شود اما تقابل مهم برای ستاره‌های پرسپولیس، روبه‌رو شدن با شجاع خلیل‌زاده است. گل زدن به این تیم با زوج شجاع و ترائوره در قلب دفاع، کار بسیار سختی خواهد بود. اهمیت روبه‌رو شدن با این مدافع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم سیدجلال و کنعانی این روزها آماده‌ترین ستاره‌های پرسپولیس هستند. در واقع به نظر می‌رسد این بازی، جنگ بین مدافعان وسط خواهد بود و جالب اینکه سرمربیان هر دو تیم هم در دوران خودشان دفاع وسط بوده‌اند. پس قاعدتا نباید انتظار یک مسابقه پرگل را از این نبرد داشته باشیم. این یک شطرنج پیچیده تاکتیکی با همه مختصات خاص و ویژه‌اش خواهد بود.

بدون هیچ شک و تردیدی، استقلال بهترین تیم ایرانی هفته اول لیگ قهرمانان بود. تیمی که به رقبا نشان داد چقدر آماده است و چطور می‌تواند همه خطوط دفاعی را به دردسر بیندازد. حالا دیگر همه هواداران این باشگاه متوجه تفاوت پررنگ تیم‌شان با فرهاد نسبت به دوران ناامیدکننده محمود فکری شدند

تراکتور؛ این دفاع لرزان

نمی‌توان انکار کرد که شروع تراکتوری‌ها در جدال با پاختاکور، به شدت غافلگیرکننده بود. آنها دو بار دروازه حریفی را باز کردند که این فصل در لیگ ازبکستان تا این هفته حتی یک امتیاز هم از دست نداده است. تراکتور با این دو گل نشان داد که در فاز هجومی، تیم فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد و قادر است کارهای جذابی انجام بدهد اما مشکلات دفاعی این تیم در ادامه مسابقه، به شدت به چشم آمدند. چند اشتباه فردی بزرگ، موجب شدند که تراکتوری‌ها برتری دو بر صفر را با شکست سه بر دو عوض کنند. هرچند که در آخرین لحظات، محمد عباس‌زاده توانست دروازه حریف را برای سومین بار باز کند و تیمش را از یک شکست دردناک نجات بدهد. با این وجود از دست رفتن دو امتیاز در شروع کار، می‌تواند در ادامه راه تیم تبریزی را به دردسر بیندازد. آنها برای نتیجه گرفتن در آسیا باید صلابت هجومی‌شان را حفظ کنند اما در دفاع، به مراتب بهتر از این باشند و بسیار کم‌اشتباه‌تر از این به مصاف تیم‌های رقیب بروند.

تیم رسول خطیبی امشب در دومین دوئل آسیایی، با شارجه امارات روبه‌رو خواهد شد. رقیبی که توانست در اولین مسابقه، نیروی هوایی عراق را با یک گل کنار بزند و صدر جدول گروه را به دست بیاورد. آن جدال در قیاس با نبرد تراکتور و پاختاکور، یک مسابقه به شدت کم‌گل محسوب می‌شد. اخراج همام طارق هم اتفاق مهم آن جدال بود. بازیکنی که حالا نبرد امشب با پاختاکور را از دست خواهد داد. شارجه امارات در حالی نیروی هوایی عراق را از پیش رو برداشت که در آن مسابقه فقط دو شوت درون چارچوب داشت. آنها نشان دادند که می‌توانند از کم‌ترین ضربه، بیشترین بهره را ببرند. شکوروف، پریرا و کایو، سه مهره کلیدی و تاثیرگذار الشارجه در نبرد با تراکتور هستند. تیمی که با سیستم 2-4-4 فوتبال بازی می‌کند و امیدوار است به پیروزی‌هایش در آسیا تداوم ببخشد. این بازی برای تیم خطیبی، فوق‌العاده مهم خواهد بود. آنها برای محقق کردن رویای صعود، نباید بیشتر از این برای رسیدن به اولین پیروزی صبر کنند.

فولاد؛ برد یک امتیازی

تساوی با السد روی کاغذ نتیجه بسیار خوبی برای نکو و تیمش به شمار می‌رود اما با توجه به اتفاقات مسابقه، بعید به نظر می‌رسد که آنها از این نتیجه راضی باشند. فولاد فقط به اندازه چند دقیقه با یک برد بزرگ و فراموش‌نشدنی در آسیا فاصله داشت اما کمی بدشانسی، موجب شد پیروزی از دست این تیم لیز بخورد. نمایش تاکتیکی فولاد برابر تیم ژاوی، استثنایی به نظر می‌رسید. نکو و تیمش همه منافذ را روی السدی‌ها بستند و با یک بازی حساب شده و تاکتیکی، تمام محاسبات رقیب را به هم ریختند. فولاد با یک کار دفاعی منسجم، نیم نگاهی به ضد حمله‌ها داشت و به خوبی هم توانست از این ضدحمله‌ها برای رسیدن به گل برتری استفاده کند. قطری‌ها هم البته موقعیت‌های زیادی را روی دروازه این تیم خلق کردند و درخشش محسن فروزان مانع گل‌زنی‌شان شد. اولین بازی فولاد، به وضوح نشان داد که این تیم برای سرگروهی مبارزه خواهد کرد. آنها روبه‌روی تیمی قرار گرفتند که به مراتب پرستاره‌تر و گرانقیمت‌تر بود اما پا پس نکشیدند و یک رقابت بسیار تماشایی را پشت سر گذاشتند.

دومین حریف فولاد در لیگ قهرمانان آسیا، الوحدات اردن خواهد بود. تیمی که امروز روبه‌روی نکو و پسرها قرار می‌گیرد. شاید الوحدات در فوتبال آسیا تیم مشهوری نباشد اما آنها پرافتخارترین باشگاه فوتبال اردن هستند و در اولین تجربه آسیایی هم توانسته‌اند تیم قدرتمند النصر عربستان را با نتیجه مساوی متوقف کنند. سختی این مسابقه برای فولاد، به سبک متفاوتی برمی‌گردد که آنها باید روبه‌روی حریف اردنی نشان بدهند. اگر نقشه تیم نکو برابر السد، دفاع و ضدحمله بود، حالا این تیم روبه‌روی یک حریف کاملا تدافعی قرار می‌گیرد و باید به طرف دروازه این تیم حمله‌ور شود. عبدالعزیز اندیائه در خط حمله، مهم‌ترین بازیکن تیم الوحدات به شمار می‌رود. مهاجمی که بسیار فرصت‌طلب و چارچوب‌شناس به نظر می‌رسد. فولادی‌ها اما روبه‌روی السد نشان دادند که چه در حمله و چه در دفاع، تیم کاملی هستند. لوسیانو پریرا با باز کردن دروازه تیم ژاوی، تبدیل به بهترین گل‌زن خارجی تیم‌های ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا شد. بازیکنی که حالا می‌خواهد روبه‌روی الوحدات هم دوباره نامش را در فهرست گل‌زن‌ها قرار بدهد.

تساوی الریان در مسابقه اول با گوای هند که در حقیقت نتیجه‌ای دور از انتظار بوده است، می‌تواند کار را برای پرسپولیس کمی ساده‌تر کند. حالا قرمزها به تنهایی با سه امتیاز در صدر جدول گروه هستند و اگر در مسابقه امروز موفق به شکست حریف قطری شوند، بخش مهمی از مسیر صعود را طی کرده‌اند

استقلال؛ مدعی و ترسناک

بدون هیچ شک و تردیدی، استقلال بهترین تیم ایرانی هفته اول لیگ قهرمانان بود. تیمی که به رقبا نشان داد چقدر آماده است و چطور می‌تواند همه خطوط دفاعی را به دردسر بیندازد. حالا دیگر همه هواداران این باشگاه متوجه تفاوت پررنگ تیم‌شان با فرهاد نسبت به دوران ناامیدکننده محمود فکری شدند. تیمی که با فکری در لیگ برتر به بن‌بست رسیده بود، حالا در آسیا قدرتش را به همه نشان داد. بازگشت میلیچ به ترکیب اصلی، تغییر پست وریا و البته بلوغ بازی مهدی قایدی، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در بین آبی‌ها هستند. استقلال دوباره خودش را پیدا کرده و حالا یک تیم منظم و جذاب است. محمد نادری را هم باید از ستاره‌های بی چون و چرای اولین بازی این فصل آبی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا دانست. البته که کار صعود، هنوز تمام نشده و الدحیل، رقیب به مراتب سرسخت‌تری برای استقلال خواهد بود اما این برد روحیه‌بخش، یک شروع درخشان برای دنبال کردن مسیر صعود است. پسران فرهاد در حالی این برتری سنگین را جشن گرفتند که شیخ دیاباته زمان زیادی از مسابقه را روی نیمکت سپری کرده بود.

شاید تنها نکته‌ای که می‌تواند باعث نگرانی هواداران این تیم شود، دریافت دو گل از الاهلی است. با این وجود برآیند اولین نمایش تیم فرهاد در آسیا، فراتر از حد انتظار بوده و فعلا همه چیز در باشگاه بی‌نهایت ایده‌آل به نظر می‌رسد. اگر کار با این روند ادامه پیدا کند، استقلال خیلی زود می‌تواند از مرحله گروهی رد شود و خودش را به مراحل حذفی برساند. این تیم باید سقف آرزوهای بلندی داشته باشد و خودش را برای یک تجربه دلچسب در آسیا آماده کند. این تیم می‌تواند پس از سال‌ها طرفداران استقلال را به سمت رویاپردازی سوق بدهد.