در جست‌وجوی اولین برد!

شاید اگر برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت باشگاه الاهلی دوام می‌آورد و به سرعت برکنار نمی‌شد، حالا تقابل دوباره او با استقلال می‌توانست از جذابیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد. با این حال برخورد آبی‌ها با یکی از مهم‌ترین رقبا در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، همچنان جدال جذابی به نظر می‌رسد. استقلال که این فصل یک بار به زمین بی‌طرف رفته، حالا دوباره این تجربه را تکرار خواهد کرد. پس از تساوی روز اول، فرهاد و پسرها به خوبی می‌دانند که برای جنگیدن بر سر صعود، نباید امتیازها را به راحتی از دست بدهند.

آریا طاری

استقلال و الاهلی در حالی برای مسابقه حساس امشب آماده می‌شوند که در شروع این فصل از لیگ قهرمانان، نتایج مشابهی به دست آورده‌اند. شاگردان فرهاد در اولین بازی مرحله گروهی، در عراق به مصاف الشرطه رفتند و خیلی زود توانستند دروازه حریف را باز کنند. این تیم در پایان نیمه اول، برنده به رختکن رفت اما درست در شروع نیمه دوم، گل تساوی را از روی نقطه پنالتی دریافت کرد. آنها در  اولین بازی، دو امتیاز از دست دادند اما رسیدن به یک امتیاز در جدال بیرون از خانه نیز، نتیجه بدی به نظر نمی‌رسد. الاهلی عربستان نیز ماجرای مشابهی را تجربه کرد. این تیم در امارات به مصاف الوحده رفت و به تساوی یک بر یک برابر این حریف رضایت داد. تیم عربستان درست مثل استقلال، گل اول بازی را زد و گل تساوی را دریافت کرد. شباهت بزرگ دیگر دو تیم در این مرحله، غیبت کلیدی‌ترین مهاجم بود. الاهلی بدون سوما بازی کرد و استقلال نیز در بازی اول، شیخ دیاباته را در اختیار نداشت. استقلال و الاهلی، تیم‌هایی همیشه بزرگ و مدعی در جدول لیگ‌های ایران و عربستان هستند. آبی‌ها در 18 بازی گذشته لیگ، 33 امتیاز جمع کرده‌اند و در صورت پیروزی در دیدارهای معوقه، شانس رسیدن به رده دوم جدول را نیز دارند. این تیم بدون تردید، یکی از تیم‌های حاضر در کورس قهرمانی لیگ نوزدهم به شمار می‌رفت. استقلال همچنین در جدول جام حذفی نیز حضور دارد و در بین هشت تیم نهایی این جام نیز دیده می‌شود. الاهلی در این فصل از لیگ عربستان، شروع چندان ایده‌آلی نداشت و با برانکو، نتایج خوبی را تجربه نکرد. با این حال آنها به تدریج به اوضاع‌شان در جدول سروسامان بخشیدند. جالب اینکه درست مثل استقلال، این تیم نیز در 18 بازی گذشته 33 امتیاز به دست آورده است. شباهت‌های بین این دو تیم در این فصل، حیرت‌آور به نظر می‌رسد. هر دو به یک اندازه امتیاز گرفته‌اند، هر دو یک مربی محبوب را جذب کردند و ناچار به قطع همکاری با او شدند و هر دو با تساوی به مرحله گروهی لیگ قهرمانان قدم گذاشته‌اند.

آن‌چه الاهلی عربستان و استقلال ایران را بیشتر به هم شبیه می‌کند، بحران مصدومیت ستاره‌های دو تیم است. فرهاد مجیدی از چند هفته قبل، با مشکل جدی آسیب‌دیدگی چند ستاره مختلف روبه‌رو شده و حالا در همه نقاط زمین، مشکلات بزرگی را احساس می‌کند. سیدحسین حسینی، سنگربان اصلی استقلال در این نبرد خواهد بود. به احتمال زیاد فرهاد در قلب دفاع، به سراع روزبه چشمی، محمد دانشگر و بودروف می‌رود. شاهین طاهرخانی جوان پس از اشتباه بازی گذشته، حالا به احتمال زیاد به نیمکت ملحق خواهد شد. علی کریمی، فرشید باقری و مسعود ریگی گزینه‌های بازی در خط میانی هستند و وریا غفوری و احتمالا میلیچ نیز در دو سمت خط هافبک توپ خواهند زد. بزرگ‌ترین نگرانی آبی‌ها اما به خط حمله مربوط می‌شود. جایی که پس از شیخ دیاباته، مهدی قائدی نیز مصدوم شده و به احتمال زیاد شانس همراهی تیمش را از دست خواهد داد. گفته می‌شود آبی‌ها این بازی را با زوج ارسلان و تبریزی آغاز می‌کنند. ارسلان در همین زمان کوتاه، اعتماد هواداران باشگاه را جلب کرده اما مرتضی تبریزی، فصل ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشته است.

شاید این آخرین فرصت مرتضی برای درخشیدن در ترکیب استقلال باشد. بدون تردید اگر آسیب‌دیدگی شیخ و مهدی اتفاق نیفتاده بود، این مهاجم هیچ شانسی برای بازی مقابل الاهلی نداشت. در سمت مقابل نیز الاهلی، سعد المولد را در اختیار نخواهد داشت. مدافع ملی‌پوش عربستانی نمی‌تواند تیمش را در این بازی همراهی کند. وضعیت عمر السوما نیز هنوز مبهم به نظر می‌رسد اما گفته می‌شود که این بازیکن، به جدال امشب خواهد رسید. پس از شکست این تیم مقابل الوحده، باشگاه الاهلی کریستین گروس سوئیسی را برکنار کرده و بدون این مربی راهی کویت شده است. آنها قرار است امشب با سرمربی بومی روبه‌روی استقلال قرار بگیرند.

گفته می‌شود آبی‌ها این بازی را با زوج ارسلان و تبریزی آغاز می‌کنند. ارسلان در همین زمان کوتاه، اعتماد هواداران باشگاه را جلب کرده اما مرتضی تبریزی، فصل ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشته است. شاید این آخرین فرصت مرتضی برای درخشیدن در ترکیب استقلال باشد

سرنوشت این فصل استقلال و الاهلی، تا حدود زیادی به بازی حساس امشب بستگی دارد. هر دو تیم از شانس‌های قهرمانی در لیگ هستند اما کمی با صدر جدول فاصله گرفته‌اند و اگر در آسیا ناکام شوند، فصل بدی را پشت سر خواهند گذاشت. الاهلی فصل گذشته، پرسپولیس را از دور گروهی لیگ قهرمانان کنار زد و حالا تلاش می‌کند تا این تجربه را برابر استقلال نیز تکرار کند. فرهاد مجیدی اما از زمان نشستن روی نیمکت آبی‌ها، هرگز شکست نخورده و راه و رسم تسلیم‌ نشدن روبه‌روی تیم‌های عربی را به خوبی بلد است.