آریا رهنورد

قرمزها از شهرآورد، درست به اندازه آبی‌ها امتیاز گرفتند اما تبدیل شکست به تساوی در آخرین دقیقه‌ها، موجب شد که آنها زمین بازی را با روحیه بهتری ترک کنند. پرسپولیس با گل بشار، همچنان روند بی‌شکستی‌اش در شهرآورد پایتخت را حفظ کرد اما این بار دیگر خبری از پیروزی در این جدال سنتی نبود. این اولین بار نیست که سرخ‌ها در آخرین دقیقه‌های نبرد با حریف همیشگی، از کابوس شکست می‌گریزند. آنها هفت بار دیگر نیز دست به چنین کاری زده‌اند تا نشان بدهند که تا آخرین ثانیه‌های دربی، از «بازگشت» ناامید نمی‌شوند. بشار رسن، حالا به فهرست همه بازیکنانی پیوسته که توانسته‌اند در آخرین دقیقه‌های دربی، رخت بازنده را از تن پرسپولیس بیرون بیاورند.

دربی 19؛ بازگشت با خوردبین

اسفندماه سال 54 در سریال «نوبتی» بردهای دربی، نوبت استقلالی‌ها بود که این مسابقه را به سود خودشان تمام کنند. با گل زودهنگام مسعود مژدهی، همه چیز به کام آنها بود و به نظر می‌رسید پرسپولیس فاصله‌ای با شکست ندارد اما در دقایق پایانی مسابقه، اتفاق‌های دیگری رخ داد. محمود خوردبین توانست پنج دقیقه قبل از پایان نبرد، بازی را به تساوی بکشاند و سه دقیقه بعد، مسعود مژدهی از زمین مسابقه اخراج شد. این اولین بازگشت «دیرهنگام» پرسپولیس برای فرار از شکست در تاریخ شهرآوردهای پایتخت به شمار می‌رفت.

دربی 50؛ جادو در جواب غش

هنوز هم از این مسابقه، به عنوان یکی از جنجالی‌ترین شهرآوردهای تاریخ نام برده می‌شود. نبردی که انواع و اقسام درگیری و حاشیه را در خودش داشت. دی‌ماه 79 دو تیم در اوج حساسیت به مصاف هم رفتند و بهروز رهبری‌فر، اولین گل بازی را برای تیم پروین به ثمر رساند. محمد نوازی با یک ضربه ایستگاهی عجیب، بازی را به تساوی کشاند. جنجالی‌ترین لحظه بازی، با گل مهدی هاشمی‌نسب به تیم سابقش رقم خورد. مهدی بعد از این گل، برای لحظاتی از هوش رفت و سکوهای قرمز را به شدت عصبانی کرد. در دقیقه 89 بازی اما علی کریمی با یک قیچی استثنایی، توپ را به تور دروازه استقلال رساند. ارزش این گل برای پرسپولیس، چیزی بیشتر از رسیدن به نتیجه تساوی بود. آنها با این ضربه تماشایی، به مهدی هاشمی‌نسب و گل‌زنی‌اش در دربی، پاسخ دادند.

دربی 64؛ آخرین دربی ناصر

این مسابقه، آخرین دربی ناصر حجازی به عنوان سرمربی استقلال بود. آبی‌ها که فصل خوبی را سپری نمی‌کردند، روبه‌روی پرسپولیس آماده افشین قطبی قرار گرفتند. همه پیش‌بینی‌ها، نشان از پیروزی قرمزها در این بازی داشت اما استقلال به شکل غافلگیرکننده‌ای بهتر از حریف ظاهر شد و چشم‌ها را خیره کرد. این تیم با ضربه دقیقه 57 امید روانخواه، از حریف پیش افتاد و در یک قدمی پیروزی قرار گرفت اما محسن خلیلی با یک ضربه سر دیرهنگام در دقیقه 84، ورق را برگرداند. تیم قطبی در نهایت قهرمان لیگ شد اما نتوانست طعم پیروزی در شهرآوردهای آن فصل را بچشید.

دربی 66؛ باز هم تو جادوگر

علی کریمی، تنها بازیکنی است که در جریان دو بازگشت دیروقت پرسپولیس در شهرآوردها گل‌زنی کرده است. دومین گل لحظه آخری کریمی به استقلال، در دربی 66 رقم خورد. در شروع نیمه دوم این مسابقه، آرش برهانی توپ را به تور دروازه پرسپولیس رساند و شاگردان ژنرال، فاصله چندانی با رسیدن به پیروزی نداشتند اما علی کریمی با یک ضربه سر دیدنی در دقیقه 87، مانع شکست خوردن تیمش شد. عصبانیت شدید ژنرال از شاگردانش پس از سوت پایان این نبرد، هنوز از ذهن هواداران فوتبال پاک نشده است.

دربی 67؛ داستان یک دست

یکی از عجیب‌ترین بازگشت‌های لحظه آخری پرسپولیس در تاریخ دربی، در شصت و هشتمین جدال سرخابی‌ها رقم خورد. استقلال در این مسابقه تا آخرین ثانیه‌ها از حریف پیش بود و همه هواداران این تیم در انتظار سوت پایان داور مسابقه بودند اما ورود علی علیزاده به زمین، همه چیز را عوض کرد. بازیکن تعویضی ژنرال، درون محوطه جریمه خودی توپ را با دست لمس کرد تا پرسپولیس یک هدیه غیرمنتظره از حریف دریافت کند. مازیار زارع پشت این توپ قرار گرفت و در دقیقه 94، با یک ضربه دقیق برخلاف جهت دروازه‌بان آبی‌ها، توپ را از خط دروازه عبور داد.

دربی 74؛ ایمان به ایمون

آن‌چه در ثانیه‌های پایانی این نبرد اتفاق افتاد، قرمزها را مستقیما از آغوش شکست به بغل پیروزی انداخت. این یکی از بهترین خاطره‌های هواداران پرسپولیس از همه دربی‌های تاریخ است. بازگشت بزرگ با ایمون، از دقیقه 80 آغاز شد تا تیمی که دو گل از حریف دریافت کرده بود، همه امتیازهای بازی را از آن خودش کند. این بار پرسپولیس نه حتی به مساوی، بلکه به برد دست یافت و روند سریالی بردهای پرویز مظلومی در دربی را قطع کرد.

دربی 82؛ دیرهنگام‌ترین

گل مازیار زارع برای مدتی، دیرهنگام‎ترین گل پرسپولیس در دربی به شمار می‌رفت اما این رکورد پس از مدتی به یک فوتبالیست خارجی تعلق گرفت. در دربی رفت لیگ برتر پانزدهم، استقلال گل اول بازی را توسط جابر انصاری به ثمر رساند. تیم برانکو تا یک قدمی جهنم رفت اما در یک فعل و انفعال عجیب در دقیقه 96، توپ به شکل معجزه‌آسایی پس از برخورد با جری بنگستون به درون دروازه استقلال رفت. خود جری، کم‌ترین نقش را در رقم خوردن این گل فراموش‌نشدنی دارد. گلی که قرمزها را از کابوس شکست برابر تیم پرویز مظلومی، نجات داد.