رسم آشناکشی!

پرسپولیسی‌ها خیلی زود در یک قدمی صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا قرار دارند. رسیدن به چهار پیروزی در چهار مسابقه، عملا صعود این تیم را قطعی کرده است. با این حال آنها برای سرگروهی قطعی هنوز باید یک امتیاز دیگر به دست بیاورند. گل‌محمدی در دیدار برگشت با گوا، به چند نفر از ستاره‌های اصلی تیمش استراحت داد. تا اینجا همه چیز برای سرخ‌ها فوق‌العاده پیش رفته اما به نظر می‌رسد در اولین مسابقه حذفی، یک حریف بسیار سرسخت در انتظار این تیم خواهد بود.

آریا رهنورد

12 امتیاز از 12 امتیاز ممکن. این رویایی‌ترین شروع ممکن در تاریخ لیگ قهرمانان برای پرسپولیس بوده است. تیمی که تورنمنت را با شکست دادن الوحده در یک مسابقه سخت و نزدیک آغاز کرد؛ آنها در مسابقه دوم، یک بازگشت جذاب را روبه‌روی الریان قطر تجربه کردند و سپس در مسابقه سوم توانستند تیم کشور میزان را شکست بدهند. یک‌طرفه‌ترین و مقتدرانه‌ترین برد این تیم تا امروز اما در دیدار این هفته در دیدار برگشت با گوا به دست آمده است. جایی که سرخ‌ها توانستند چهار بار دروازه حریف را باز کنند. این برد پرگل در حالی به دست آمد که یحیی در ترکیب اولیه تیمش در این نبرد به ستاره‌هایی مثل وحید امیری، سیامک نعمتی، احمد نوراللهی، کمال کامیابی‌نیا، احسان پهلوان و حامد لک استراحت داده بود. استراحتی که با توجه به فشردگی بالای بازی‌ها، برای تیم ضروری به نظر می‌رسید. سرخ‌ها با وجود غیبت 6 بازیکن اصلی در ترکیب 11 نفره، کوچک‌ترین مشکلی برای کنار زدن رقیب نداشتند. آنها تنها تیمی هستند که در منطقه غرب آسیا پس از برگزاری چهار نبرد، 12 امتیاز کسب می‌کنند. رسیدن به این امتیاز، عملا پرسپولیس را راهی مرحله بعدی خواهد کرد. حتی اگر یک معجزه اتفاق بیافتد و تیم یحیی در این گروه دوم شود، باز هم با این تعداد امتیاز آنها یکی از بهترین تیم‌های دوم گروه‌های پنج‌گانه غرب آسیا خواهند بود. این تیم اما برای قطعی کردن سرگروهی، اصلا کار پیچیده‌ای در پیش نخواهد داشت. برای اول شدن در این گروه، کافی است پرسپولیسی‌ها در مسابقه بعدی با الوحده به عنوان تیم بازنده از زمین خارج نشوند. حتی اگر این اتفاق هم رخ بدهد، آنها در بازی آخر با تیم الریان، دوباره برای صدرنشینی مبارزه خواهند کرد. تیمی که از چهار بازی ابتدایی‌اش فقط یک امتیاز به دست آورده است. کار برای پرسپولیس در این مرحله هنوز تمام نشده اما آنها بخش زیادی از راه صعود را طی کرده‌اند. حتی با یک تساوی روبه‌روی الوحده، این تیم می‌تواند در مسابقه آخر با حریف قطری، به تک تک نفرات اصلی‌اش استراحت بدهد و با خیال راحت، دور گروهی را تمام کند. برای هواداران پرسپولیس اما یک سوال بزرگ وجود دارد و آن هم این است که مسیر این تیم در مرحله حذفی چگونه سپری خواهد شد. با این سطح از آمادگی البته تفاوت چندانی هم ندارد که چه رقبایی در مسیر این تیم قرار بگیرند.

حتی اگر یک معجزه اتفاق بیافتد و تیم یحیی در این گروه دوم شود، باز هم با این تعداد امتیاز آنها یکی از بهترین تیم‌های دوم گروه‌های پنج‌گانه غرب آسیا خواهند بود. این تیم اما برای قطعی کردن سرگروهی، اصلا کار پیچیده‌ای در پیش نخواهد داشت

برخلاف دوره‌های گذشته لیگ قهرمانان آسیا، این بار سرنوشت اولین مرحله حذفی خیلی زود مشخص نمی‌شود. چراکه تورنمنت برخلاف همیشه به جای 32 تیم با حضور 40 تیم شکل گرفته و افزایش هشت تیم، جدول حذفی را کاملا به هم خواهد ریخت. جالب است بدانید تیم پرسپولیس در صورت سرگروهی در لیگ قهرمانان آسیا، برای اولین مرحله حذفی با «6 احتمال» مختلف روبه‌رو خواهد شد. در واقع 6 تیم مختلف ممکن است در ادامه راه در مسیر تیم یحیی قرار بگیرند. بیشترین احتمال برخورد پرسپولیس با رقبا اما احتمال مواجهه این تیم با حریفی از گروه استقلال خواهد بود. اینکه پرسپولیسی‌ها در مرحله بعدی چه رقیبی داشته باشند، در درجه اول به این موضوع بستگی دارد که کدام تیم‌های دوم بتوانند از گروه‌شان صعود کنند. در لحظه نگارش این مطلب، الوحده، استقلال و تراکتورسازی بهترین تیم‌های دوم گروه‌های مختلف رقابت‎ها محسوب می‌شوند. اگر در نهایت همین سه تیم به عنوان بهترین تیم‌های دوم صعود کنند، سرخپوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی با تیم اول گروه B یعنی «الشارجه» امارات مسابقه خواهند داد. رقیبی که برای پرسپولیسی‌ها رقیب ایده‌آلی محسوب می‌شود. اگر وضعیت تیم‌های صعودکننده کمی عوض شود و برای مثال استقلال، الوحده و فولاد راهی دور بعد شوند، یک اتفاق جذاب رخ می‌دهد و پرسپولیس با تیم دوم گروه C یعنی استقلال مسابقه می‌دهد. بر اساس احتمالات، تیم یحیی 30 درصد با تیمی از گروه استقلال روبه‌رو خواهد شد. گروهی که الدحیل و البته تیم فرهاد، شانس‌های اصلی صعود از آن به شمار می‌روند.

تقریبا در لیگ قهرمانان آسیا، تیمی وجود ندارد که برای پرسپولیس «غریبه» باشد. تیمی که ظرف چهار سال سه بار به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها رسیده، دیگر شناخت خوبی از همه رقبا خواهد داشت. از الهلال و الاهلی عربستان تا الدحیل و السد قطر، پرسپولیس روی همه تیم‌های مدعی آسیا شناخت ایده‌آلی دارد و البته توانسته در این چند سال بسیاری از این تیم‌ها را شکست بدهد. این برتری ذهنی، می‌تواند نقشی کلیدی در ادامه ماجراجویی آسیایی گل‌محمدی و تیمش داشته باشد.