نیوکمپ و آنفیلد در انتظار سردار!

از آخرین حضور یک فوتبالیست ایرانی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا، زمان زیادی سپری شده و حالا سردار آزمون فرصت خوبی دارد تا برای اولین بار، حضور در این مرحله را تجربه کند. او یکی از آماده‌ترین مهره‌های فصل زنیت بوده و با حفظ این فرم خوب، می‌تواند در لیگ قهرمانان بهتر و بیشتر از گذشته دیده ‌شود. اگر زنیت از این مرحله عبور کند، به احتمال بسیار زیاد با یکی از غول‌های بزرگ اروپایی در مرحله یک‌هشتم نهایی دست و پنجه نرم خواهد کرد. هواداران زنیت باور دارند که تیم‌شان می‌تواند شگفتی‌ساز این فصل از لیگ قهرمانان اروپا باشد.

آریا طاری

همه آرزوهای سردار در لباس زنیت، به قهرمانی لیگ روسیه محدود نمی‌شد. مهاجم ایرانی و تیمش، این فصل به لیگ قهرمانان آسیا رسیدند و در یک گروه نسبتا مناسب قرار گرفتند. آنها با لایپزیش، بنفیکا و لیون همگروه شدند و مسابقه‌ها را با تساوی در زمین لیون آغاز کردند. سردار اولین گل فصل تیمش را در لیگ قهرمانان اروپا، وارد دروازه حریف فرانسوی کرد. او با این گل توانست با عبور از رکورد مهدی‌ مهدوی‌کیا و علی دایی، گل‌زن‌ترین بازیکن ایرانی تاریخ در لیگ قهرمانان اروپا لقب بگیرد. جاه‌طلبی‌های مهاجم پرانگیزه زنیت اما در همین نقطه به پایان نرسید. او در جریان پیروزی سه بر یک تیمش مقابل بنفیکا در بازی دوم نیز موفق به گل‌زنی شد. زوج او و زیوبا، مثل همیشه درخشان ظاهر شدند و از همین پیروزی به بعد، هواداران‌شان را به صعود از دور گروهی امیدوار کردند. آبی‌های روسیه که در لیگ داخلی نیز نتایج خوبی به دست آورده‌اند، هم فوتبال جذابی بازی می‌کنند و هم گل‌هایی دیدنی به ثمر می‌رسانند. با این وجود آنها مقابل لایپزیش موفق نبودند و در هر دو مسابقه رفت و برگشت، نتیجه را به حریف واگذار کردند. به ویژه در بازی برگشت، تفاوت سطح زیادی میان دو تیم دیده نمی‌شد اما تجربه بیشتر ستاره‌های تیم آلمانی در بازی‌های اروپایی، شرایط را برای زنیت دشوار کرد. علاوه بر این، سردار و هم‌تیمی‌ها در دیدار برگشت، به شدت بدشانس نیز بودند. سردار این هفته در مسابقه خانگی تیمش با لیون، تیر دروازه حریف را به لرزه درآورد اما به اندازه دیدارهای قبلی‌اش برای زنیت، درخشان ظاهر نشد. او سهمی از دو گل تیمش نداشت اما در کنار هم‌تیمی‌ها یک پیروزی «کلیدی» را جشن گرفت. با این برد حالا زنیت هفت امتیازی شده و در جدول پشت سر لایپزیش دیده می‌شود. این تیم هیچ شانسی برای صدرنشینی گروه ندارد اما می‌تواند از دیدار آخر با بنفیکا برای رسیدن به یک‌هشتم نهایی استفاده کند. زنیت سن‌پترزبورگ در بازی‌های رودررو، لیون را شکست داده و به همین خاطر در صورت پیروزی برابر بنفیکا، با هر نتیجه‌ای در مسابقه همزمان شانس صعود به مرحله بعد را پیدا خواهد کرد. اگر زنیت موفق به شکست حریف نشود و لیون هم لایپزیش را شکست ندهد، باز هم روس‌ها راهی مرحله بعد می‌شوند. بنفیکا در این گروه، تنها می‌تواند به صعود به رقابت‌های لیگ اروپا امیدوار باشد. آنها در صورت رسیدن به پیروزی با نتیجه بهتر از شکست سه بر یک دیدار رفت، خیال‌شان را از صعود به لیگ اروپا راحت خواهند کرد. پس از این جدال برای زنیتی‌ها، اصلا ساده نخواهد بود. در صورت عبور از این مرحله، آزمون و هم‌تیمی‌ها یک رقابت جذاب، سخت و بزرگ را در پیش خواهند داشت. تا اینجا صدرنشینی تیم‌های پاری‌سن‌ژرمن، بارسلونا، منچسترسیتی، یوونتوس و بایرن‌مونیخ در گروه‌های‌شان قطعی شده و از آن‌جایی که زنیت در مرحله بعد با لایپزیش برخورد نمی‌کند، باید به مصاف یکی از این پنج تیم یا یک تیم از بین لیورپول، ناپولی، چلسی و یا آژاکس برود. در واقع در هر شرایطی، زنیت در صورت صعود با یک تیم سرسخت و پرستاره برخورد خواهد کرد. سردار پیش از این در لیگ قهرمانان، روبه‌روی تیم‌هایی مثل بایرن و آتلتی خودش درخشیده اما شرایط مرحله گروهی با دور حذفی رقابت‌ها تفاوت‌های زیادی دارد. اگر آزمون ستاره تیمش در مسیر یک صعود غیرمنتظره یا حتی یک برد خانگی باشد، اروپایی‌ها بیشتر از همیشه او را زیر ذره‌بین قرار خواهند داد.

تا اینجا صدرنشینی تیم‌های پاری‌سن‌ژرمن، بارسلونا، منچسترسیتی، یوونتوس و بایرن‌مونیخ در گروه‌های‌شان قطعی شده و از آن‌جایی که زنیت در مرحله بعد با لایپزیش برخورد نمی‌کند، باید به مصاف یکی از این پنج تیم یا یک تیم از بین لیورپول، ناپولی، چلسی و یا آژاکس برود

انتقال به زنیت، یک قدم بزرگ در کارنامه فوتبال سردار آزمون بود. او بالاخره خودش را از قفس تیم‌های کوچک قربان بردی‌اف جدا کرد و توانست برای یک تیم بزرگ‌تر فوتبال بازی کند. با این حال او نباید در همین نقطه متوقف شود. سردار استعدادهای ویژه‌ای دارد و می‌تواند برای تیم‌های بهتری نیز به میدان برود. شاید اگر این بازیکن یک جام جهانی موفقیت‌آمیز را پشت سر گذاشته بود، حالا در لیگ‌های مطرح اروپایی به میدان می‌رفت اما فرصت او برای این کار هنوز به پایان نرسیده است. آزمون با درخشیدن در همین فصل از لیگ قهرمانان اروپا، می‌تواند چشم‌ها را خیره کنند و توجه استعدادیاب‌های باشگاه‌های بزرگ را به دست بیاورد. پیروزی برابر بنفیکا در هفته پایانی دور گروهی، درهای یک ورزشگاه بزرگ و نگاه میلیون‌ها بیننده تلویزیونی را روی سردار باز خواهد کرد.