دوباره سلام آقای ژاوی!

ظاهرا دیگر باید به داستان برخوردهای پرسپولیس و السد در لیگ قهرمانان آسیا عادت کنیم. این تورنمنت در هر کشوری و به هر شکلی، این دو تیم را دوباره به هم می‌رساند. دو سال قبل، قرمزها با شکست دادن حریف قطری به فینال آسیا رسیدند و فصل گذشته در مرحله گروهی با یک شکست و یک پیروزی روبه‌روی این تیم، حذف شدند. حالا برای سومین فصل متوالی در لیگ قهرمانان، ژاوی و پرسپولیس دوباره به هم می‌رسند. نبردی که هر لحظه‌اش، سرشار از هیجان و ماجراهای غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود.

آریا رهنورد

پرسپولیس و السد، مسیر نسبتا پرنوسانی را برای رسیدن به این مرحله از لیگ قهرمانان سپری کرده‌اند. تیم قطری، رقابت‌ها را با تساوی در زمین النصر عربستان آغاز کرد و در مسابقه دوم، یک پیروزی پرگل را روبه‌روی سپاهان جشن گرفت. آنها در مسابقه سوم روبه‌روی العین به تساوی رسیدند و در نبرد چهارم، العین را از پیش رو برداشتند. تساوی برابر النصر و شکست خوردن روبه‌روی سپاهان در دیدار پایانی، آنها را در رده دوم جدول گروه قرار دارد. این تیم با دو پیروزی، سه تساوی و تنها یک باخت، راهش را به طرف دور حذفی هموار کرد. پرسپولیس دور گروهی را با سه پیروزی، یک تساوی و دو شکست به پایان رساند. آنها در دو دیدار رفت و برگشت، همه امتیازها را از التعاون گرفتند و در دو مسابقه رفت و برگشت، همه امتیازها را به الدحیل دادند. گرفتن چهار امتیاز از الشارجه در دو بازی، برای صعود این تیم از گروه کافی به نظر می‌رسید. پرسپولیس و السد در بعضی از بازی‌ها شگفت‌انگیز ظاهر شده‌اند و در برخی نبردها، پایین‌تر از سطح انتظار نشان داده‌اند.

ستاره‌های تیم یحیی نیز این روزها، خستگی نا‌پذیر نشان می‌دهند. آمادگی حامد لک، بازگشت سعید آقایی به فرم ایده‌آل، درخشش میلاد سرلک، پاس‌های درخشان احسان پهلوان و باز شدن پای آل‌کثیر به گل‌زنی، قرمزها را به نبرد حساس امشب امیدوار کرده است

السد فصل گذشته، تلاش زیادی انجام داد تا به هر قیمتی قهرمانی لیگ قطر را به دست بیاورد اما در نهایت پایین‌تر از الدحیل و الریان، در جایگاه سوم لیگ ستارگان قرار گرفت. این نتیجه برای اولین فصل مربیگری ژاوی، اصلا درخشان به نظر نمی‌رسید. هرچند که در باشگاه السد، هنوز هم اعتماد زیادی به این چهره وجود دارد و او در همین سال‌ها، حتی پیشنهاد سرمربیگری بارسلونا را هم دریافت کرده است. برخلاف السد، پرسپولیس فصل گذشته دوباره قهرمانی‌اش در فوتبال ایران را تکرار کرد و این عنوان را در اوج اقتدار نیز به دست آورد. در شروع فصل جدید لیگ ستارگان، تیم قطری هر دو بازی‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته اما بیشتر تمرکز آنها، به رقابت‌های لیگ قهرمانان معطوف شده است. مهم‌ترین نقطه قوت این تیم، به خط میانی مربوط می‌شود. جایی که چهار ستاره تمام‌عیار در این خط برای باشگاه به میدان می‌روند. سانتی کازورلا با سال‌ها سابقه در فوتبال اروپا، حالا یکی از مهم‌ترین بازیکنان قاره آسیا به شمار می‌رود. نام تائه هی هم در میانه میدان برای قطری‌ها به میدان می‌رود. در سمت چپ و راست نیز دو ستاره ملی‌پوش یعنی حسن الهیدوس و اکرم عفیف برای این تیم توپ می‌زنند. بغداد بونجاح نیز تنها مهاجم تیم ژاوی به شمار می‌رود. بازیکنی که اتفاقا گل زدن به تیم‌های ایرانی را نیز خیلی خوب بلد است. السد روبه‌روی سپاهان، تقریبا به همه نفرات اصلی‌اش استراحت داد. برتری آنها روبه‌روی قرمزها در بازی امشب، استراحت بیشتری است که در روزهای گذشته داشته‌اند اما ستاره‌های تیم یحیی نیز این روزها، خستگی نا‌پذیر نشان می‌دهند. آمادگی حامد لک، بازگشت سعید آقایی به فرم ایده‌آل، درخشش میلاد سرلک، پاس‌های درخشان احسان پهلوان و باز شدن پای آل‌کثیر به گل‌زنی، قرمزها را به نبرد حساس امشب امیدوار کرده است.

تقریبا همه ناکامی‌های اسطوره بارسلونا در قاره آسیا، رابطه مستقیمی با تیم‌های ایرانی داشته‌اند. ژاوی در اولین تجربه‌اش در لیگ قهرمانان، در ضربات پنالتی شکست روبه‌روی استقلال را تجربه کرد و از این تورنمنت کنار رفت. مدتی بعد و در شرایطی که به نظر می‌رسید السد در یک قدمی رسیدن به فینال لیگ قهرمانان قرار دارد، سیو فوق‌العاده علیرضا بیرانوند روبه‌روی ضربه سر ژاوی، یک ضربه بزرگ دیگر به این ستاره زد. اگر آن توپ در درون دروازه قرار می‌گرفت، تیم قطری به دیدار پایانی لیگ قهرمانان می‌رفت اما پرسپولیسی‌ها این اجازه را به السد ندادند. آخرین بازی رسمی در دوران فوتبال ژاوی نیز در همین جام روبه‌روی پرسپولیس رقم خورد و او در آن مسابقه هم طعم شکست را چشید. اگر ژاوی به عنوان بازیکن نتوانست قهرمان آسیا شود، تیم‌های ایرانی اصلی‌ترین دلیل این اتفاق بودند اما در دوران مربیگری، او هنوز شانس تغییر دادن اوضاع را دارد. با این حال تجربه‌های گذشته روبه‌روی ایرانی‌ها و به ویژه پرسپولیس، برای نابغه آسیایی اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسند. شاید او ترجیح می‌داد در این مرحله، با هر تیمی به جز پرسپولیس روبه‌رو شود. این یک مسابقه بزرگ و نزدیک خواهد بود. یک جدال سرنوشت‌ساز بین دو تیمی که این سال‌ها، به شناخت دقیق و کاملی از هم رسیده‌اند. تیم‌هایی که خط به خط بازی همدیگر را حفظ هستند و دست هم را در زمین، به راحتی می‌خوانند.