سه تفنگدار زنده، یک بازنده سربلند!

ایران تنها کشور در منطقه غرب آسیا بود که با چهار تیم کامل، مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ را کلید زد. از این چهار تیم، در نهایت سه تیم توانستند راهی مرحله حذفی شوند تا یکی از موفق‌ترین و بهترین دوره‌های حضور ایران در دور گروهی این تورنمنت رقم خورده باشد. حالا که دور گروهی به پایان رسیده و لیگ قهرمانان برای پرسپولیس، استقلال و تراکتور ادامه خواهد داشت، بد نیست مهم‌ترین فاکتورهای آماری تیم‌های ایرانی در این جام را بررسی کنیم. تقریبا همه نماینده‌های ایرانی، عملکرد قابل قبولی را در این جام از خودشان به جا گذاشتند.

آریا طاری

بهترین گل‌زن (شیخ دیاباته، محمد عباس‌زاده)

دو بازیکن چهار گله پشت سر اولونگا، بهترین گل‌زن‌های تیم‌های ایرانی در دور گروهی رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا بودند. شیخ دیاباته چهار بار با پیراهن استقلال در این جام موفق به گلزنی شد. دو گل دیاباته البته از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیدند. او در جریان این تورنمنت یک ضربه پنالتی را نیز از دست داد. محمد عباس‌زاده نیز تورنمنت درخشانی را تجربه کرد و توانست چهار بار دروازه رقبای تراکتورسازی را باز کند. بدون دبل محمد در روز پایانی، تراکتور هیچ شانسی برای قطعی کردن صعودش از دور گروهی نداشت.

در شروع تورنمنت، به نظر می‌رسید استقلالی‌ها صاحب ایده‌آل‌ترین خط حمله ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا هستند. با این وجود استقلال در دو بازی پایانی فقط یک گل به ثمر رساند و پرسپولیسی‌ها توانستند گوی سبقت را از این تیم بربایند. در نهایت تیم یحیی با 14 گل زده در 6 بازی، بهترین خط حمله را در بین تیم‌های ایرانی جام در اختیار داشت

گل‌زن‌ترین تیم (پرسپولیس)

در شروع تورنمنت، به نظر می‌رسید استقلالی‌ها صاحب ایده‌آل‌ترین خط حمله ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا هستند. با این وجود استقلال در دو بازی پایانی فقط یک گل به ثمر رساند و پرسپولیسی‌ها توانستند گوی سبقت را از این تیم بربایند. در نهایت تیم یحیی با 14 گل زده در 6 بازی، بهترین خط حمله را در بین تیم‌های ایرانی جام در اختیار داشت. نه فقط در بین تیم‌های ایرانی، بلکه آنها در بین همه تیم‌های حاضر در جام، گل‌زن‌ترین تیم به شمار می‌رفتند. استقلال با 13 گل زده، در رده دوم گل‌زن‌ترین تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار داشت.

شوت‌زن‌ترین بازیکن (شهریار مغانلو)

شوت‌زن‌ترین بازیکن ایرانی جام در بین همه نفرات حاضر در تورنمنت، شهریار مغانلو بوده است. شهریار که اولین حضورش درلیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کرد، تورنمنت بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. او در این جام 14 بار به سمت دروازه تیم‌های حریف شوت‌زنی کرد. شوت‌زن‌ترین بازیکن جام تا این هفته مایکل اولونگا با 24 شوت به طرف دروازه تیم‌های حریف بوده است.

شوت‌زن‌ترین تیم (پرسپولیس)

84 شوت روانه شده به سوی دروازه تیم‌های رقیب، پرسپولیس را به شوت‌زن‌ترین تیم ایرانی در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا تبدیل کرده است. تیم یحیی در این زمینه، پشت سر شاگردان ژاوی در السد قطر قرار گرفته است. در بین تیم‌های ایرانی تراکتور با 70 و فولاد با 69 شوت، در رده‌های بعدی شوت‌زن‌ترین تیم‌ها دیده می‌شوند.

تیم بدون شکست (تراکتورسازی)

دستاورد بزرگ رسول خطیبی و تیمش در لیگ قهرمانان آسیا، پایان مرحله گروهی بدون حتی یک شکست بوده است. دو برد و چهار تساوی، تراکتور را به سلامت از این مرحله عبور داد. جالب است که تراکتور تا آخرین ثانیه‌ها، هنوز از صعود مطمئن نبود و یک روز بعد از آخرین بازی‌اش، توانست به لطف شکست غیرمنتظره الهلال، از این مرحله عبور کند. این یک تجربه دلچسب و فراموش‌نشدنی برای تبریزی‌ها در آسیا بود.

بهترین گلر (محمدرضا اخباری)

در اولین بازی آسیایی، دروازه اخباری سه بار باز شد اما او تا پایان مرحله گروهی، دیگر حتی یک گل هم دریافت نکرد. با پنج کلین‌شیت در 6 مسابقه، اخباری بهترین آمار را در بین گلرهای ایرانی این تورنمنت از خودش به جا گذاشته است. اگر سیوها و درخشش اخباری نبود، تراکتوری‌ها نمی‌توانستند راه‌شان را به طرف مرحله بعدی رقابت‌ها هموار کنند.

بیشترین پاس (پرسپولیس)

همان‌طور که انتظار می‌رود، این رکورد هم به یحیی و تیمش اختصاص پیدا کرده است. پرسپولیسی‌ها در 6 مسابقه 2868 بار توپ را بین خودشان رد و بدل کرده‌اند که در بین تیم‌های ایرانی، یک رکورد محسوب می‌شود. استقلال با 2432 پاس در این زمینه دومین تیم ایرانی به شمار می‌رود و فولادی‌ها نیز 2393 پاس را در آسیا پشت سر گذاشته‌اند. جالب است بدانید سومین پاسور برتر این فصل لیگ قهرمانان هم یک فوتبالیست ایرانی است. شجاع خلیل‌زاده البته این روزها برای باشگاه الریان قطر توپ می‌زند!

این هفت پنالتی

نمایندگان ایران در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا، مجموعا صاحب هفت ضربه پنالتی شده‌اند. سه پنالتی برای استقلال، دو پنالتی برای پرسپولیس و تراکتور و یک پنالتی هم برای فولاد در این تورنمنت گرفته شد. استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا هر کدام یک ضربه پنالتی را نیز خراب کردند.

بیشترین خطا (فولاد)

بیشترین خطا در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان در بین تیم‌های ایرانی به فولاد خوزستان اختصاص دارد. تیمی که بازیکنانش در مجموع 6 مسابقه 92 خطا انجام داده‌اند. تراکتور با 87 خطا، دومین تیم ایرانی از این لحاظ محسوب می‌شود.

بیشترین کارت (تراکتور)

در زمینه دریافت کارت زرد، تراکتور در بین تیم‌های ایرانی رکورددار است. یعنی اگر مساله صعود به کارت‌های زرد و قرمز کشیده می‎شد، تراکتور شانسی برای رفتن به مرحله بعدی نداشت. آنها در 6 مسابقه مجموعا 10 کارت زرد دریافت کردند که عدد بالایی به نظر می‌رسد.