آریا طاری

ماجراهای دربی دیگر تمام شده و حالا استقلالی‌ها باید خودشان را برای مسابقه با پیکان آماده کنند. جدالی که در تهران و البته به میزبانی تیم مجتبی حسینی برگزار می‌شود. آن‌چه در این نبرد برای آبی‌ها به شدت اهمیت دارد، حفظ تمرکز تیم است. استقلال این چند هفته، حواشی و جنجال‌های زیادی را پشت سر گذاشته و با مسائل داوری خاصی هم روبه‌رو بوده است. برای فاصله گرفتن از این جو، هیچ چیز به اندازه بردن به آنها کمک نمی‌کند. فرهاد و تیمش اصلا دوست ندارند روبه‌روی پیکان، برای ششمین هفته پیاپی فرصت بردن را از دست بدهند.

فاصله تیم فرهاد مجیدی با صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر فقط دو امتیاز است. فاصله‌ای که حتی احتمال دارد در پایان همین هفته جبران شود و استقلالی‌ها خودشان را به صدر جدول برسانند. با این حال این تیم در پنج مسابقه گذشته‌اش در لیگ، با دست پر از زمین خارج نشده و حالا یک مسابقه حساس را روبه‌روی پیکان پشت سر می‌گذارد. اهمیت این مسابقه بیشتر از هر چیز دیگری، در زمان برگزاری‌اش نهفته است. استقلال بعد از روبه‌رو شدن با پرسپولیس و قبل از برخورد سرنوشت‌ساز با سپاهان، روبه‌روی پیکان قرار می‌گیرد و در فاصله دو مسابقه بسیار بزرگ، یک حریف معمولی‌تر را تجربه می‌کند. این بهترین زمان برای بازگشت باشگاه به مسیر پیروزی است. استقلال فرهاد در این فصل، نوسان چندانی نداشته و تنها دو روند ثابت را سپری کرده است. آنها در سه هفته اول لیگ نتیجه‌ای به جز برد و در پنج هفته بعدی، نتیجه‌ای به جز تساوی کسب نکردند. حریف امروز استقلال اما یک تیم به شدت پرنوسان در لیگ برتر بیست و یکم بوده است. پیکان در شروع فصل، با نفت مسجدسلیمان به تساوی رسید و در سه هفته بعدی، هوادار، ذوب و تراکتور را شکست داد تا با 10 امتیاز به جمع تیم‌های بالانشین جدول لیگ برتر اضافه شود. این شروع برای پیکان، فراتر از حد انتظار بود اما این تیم روبه‌روی فجر سپاسی شکست خورد، با نساجی مساوی کرد، به گل گهر باخت و از نفت آبادان هم تنها یک امتیاز گرفت. در واقع 10 امتیاز چهار هفته اول برای پیکانی‌ها به تنها دو امتیاز در چهار هفته دوم کاهش پیدا کرد و روند این تیم کاملا دستخوش تغییر شد. تیم مجتبی حسینی همین حالا هم در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد و اساسا انتظارات از پیکان در لیگ چندان بالا نیست. شاید همین ماجرا موجب شود آنها با آرامش فکری به مراتب بیشتری روبه‌روی استقلال قرار بگیرند.

استادیوم‌های میزبان پیکان در این فصل چند بار تغییر کرده‌اند و حالا قرار است این مسابقه در استادیوم دستگردی تهران برگزار شود. ورزشگاهی که البته شرایط چمنش چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد. آبی‌ها برای این مسابقه، همچنان وریا غفوری را در اختیار ندارند. در غیاب کاپیتان، محمد دانشگر همچنان در سمت راست خط دفاعی این تیم قرار خواهد گرفت. سیدحسین حسینی هم احتمالا با بازوبند کاپیتانی برای این تیم به میدان می‌رود. کلین‌شیت دربی، حسینی را دوباره به ترکیب ثابت تیم برگردانده است. مهم‌ترین تردیدها قبل از شروع این مسابقه اما به دو مهره خارجی تیم فرهاد مربوط می‌شود. بعید نیست مجیدی این دو نفر را در این نبرد روی نیمکت قرار بدهد و آنها را از ابتدا به زمین نفرستد. شاید در مسابقه امروز، نفراتی مثل امین قاسمی‌نژاد یا ارسلان مطهری از ابتدا در ترکیب استقلال قرار بگیرند. چراکه عملکرد خط حمله آبی‌ها در چند هفته گذشته اصلا درخشان نبوده و لزوم رقم خوردن تغییر در آن احساس می‌شود. داوری این مسابقه حساس هم به پیام حیدری سپرده شده است. بعد از اعتراض شدید استقلال به عملکرد داورها در چند مسابقه گذشته، پیکانی‌ها نگرانی‌شان را از بابت داوری دیدارهای این هفته اعلام کرده‌اند. بعید نیست این مسابقه هم صحنه‌های داوری جنجالی و بحث‌برانگیزی داشته باشد. اساسا تا وقتی وی.ای.آر به فوتبال ایران وارد نشده، نمی‌توان انتظار داشت که آتش این اعتراض‌ها فروکش کند.

پیکان در هشت هفته گذشته لیگ برتر، یک گل بیشتر از استقلال زده و سه گل هم بیشتر از این تیم دریافت کرده است. نکته امیدوارکننده در مورد این مسابقه، علاقه هر دو مربی به نمایش‌های فنی و تاکتیکی است. مرور نبردهای قبلی دو تیم در این فصل، نشان می‌دهد که آنها برای هر جدال طرح و برنامه فنی خاصی داشته‌اند و منظم فوتبال بازی کرده‌اند. پیکان در مسابقه قبلی با صنعت نفت، 16 شوت به طرف دروازه حریف زده که نسبت به استانداردهای فوتبال ایران عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد. هرچند که انتظار می‌رود آنها در مسابقه امروز با رویکرد نسبتا تدافعی‌تری به زمین بروند. در مقابل هم کیفیت خط دفاعی به بزرگ‌ترین نقطه قوت استقلال تبدیل شده است. آبی‌ها اگر این کیفیت را در خط دفاع به گل‌های بیشتر در خط حمله پیوند بزنند، دوباره شمایل یک مدعی جدی را در لیگ برتر بیست و یکم نمایان خواهند کرد. قبل از هر کاری، آنها نباید اجازه بدهند که دوران دوری‌شان از پیروزی در لیگ برتر طولانی‌تر از این شود.