گمشده‌ای به اسم فرهاد

شروع فصل با سه برد متوالی، غرش آبی‌ها در فوتبال ایران بود. با این حال این تیم در سه هفته گذشته تنها نسخه ضعیف‌شده‌ای از خودش را نمایان کرده است. اگر شرایط استقلال به سرعت تغییر نکند، آبی‌ها خیلی زود با بحران روبه‌رو خواهند شد. همه انتظار داشتند این تیم بتواند روند ایده‌آلش را در چند مسابقه اخیر هم حفظ کند اما استقلال در این سه هفته تیمی کند و بدون برنامه نشان داده است. موضوعی که برای هواداران باشگاه اصلا پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. آنها انتظار دارند فرهاد دوباره این تیم را به مسیر درست برگرداند.

آریا طاری

بدون تردید از دست دادن دو مهره خارجی که اتفاقا قرار بود در ترکیب اصلی مسابقه قرار بگیرند، یک ضربه بزرگ برای آبی‌ها در سیرجان بوده است اما با وجود همه مهره‌هایی که تیم فرهاد این فصل در اختیار دارد، هضم این نمایش بسیار ضعیف همچنان کار سختی به نظر می‌رسد. استقلال فصل را با چند نتیجه خوب شروع کرد و انتظارها را از خودش بالا برد. هرچند که «نمایش» این تیم حتی در آن سه هفته اول هم اصلا فوق‌العاده نبود. آبی‌ها هوادار تازه‌وارد به لیگ برتر را فقط با یک گل شکست دادند، ذوب‌ را با درخشش یامگا در نمایشی که تا امروز بهترین نمایش این فصل‌شان بوده مغلوب کردند، در مسابقه سوم هم به سختی از سد تراکتور فیروز کریمی گذشتند. این تیم تا آخرین ثانیه‌های جدال با فجرسپاسی هم صاحب چهارمین برد متوالی در لیگ برتر شده بود اما گل لحظه‌آخری فجری‌ها انگار چیزی را در استقلال تغییر داده است. از دست دادن امتیاز در آن نبرد، فرهاد و تیمش را از ریل پیروزی خارج کرد. تیمی که در دو هفته گذشته روبه‌روی نساجی و گل‌گهر، در حد و اندازه‌های یک مدعی واقعی ظاهر نشده و حتی یک گل هم به ثمر نرسانده است. کیفیت دفاعی، همچنان مهم‌ترین برگ برنده استقلال در این فصل به شمار می‌رود اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که آنها در 6 هفته‌ای که از شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر سپری شده، با تیم‌های قدرتمندی مثل سپاهان، فولاد و پرسپولیس، مسابقه نداده‌اند. در حقیقت استقلال هنوز با سرسخت‌ترین رقبایش در این فصل برخورد مستقیمی نداشته است. عملکرد استقلال در این فصل مجموعا مثبت ارزیابی می‌شود اما انتظارها از این تیم به مراتب بالاتر از سطح فعلی است. چراکه شاید برای اولین بار در همه این سال‌ها، کادر فنی قبل از شروع فصل جدید لیگ برتر توانسته به همه خواسته‌های مهمش برسد. مدیران استقلال تقریبا همه نفرات مدنظر فرهاد را جذب کرده‌اند. در شرایطی که بسیاری از تیم‌های لیگ برتر حتی یک بازیکن خارجی ندارند، این باشگاه به صورت همزمان دو ستاره خارجی را به خدمت گرفته و در تمامی پست‌ها، ورودی‌های جدیدی داشته است. اضافه شدن چند مهره ملی‌پوش به استقلال، این تیم را به لحاظ مهره در وضعیت بسیار خوبی قرار داده و حتی دستیار ایتالیایی هم برای فرهاد جذب شده اما باشگاه هنوز آن چیزی نیست که هوادارانش توقع دارد. مرور مصاحبه‌های این روزهای فرهاد هم دل هواداران استقلال را چندان قرص نمی‌کند.

اضافه شدن چند مهره ملی‌پوش به استقلال، این تیم را به لحاظ مهره در وضعیت بسیار خوبی قرار داده و حتی دستیار ایتالیایی هم برای فرهاد جذب شده اما باشگاه هنوز آن چیزی نیست که هوادارانش توقع دارد

البته که استقلال همچنان مشکلات خاص خودش را دارد اما شرایط فعلی این تیم قابل مقایسه با فصل گذشته نیست. باشگاهی که زمینی برای تمرین نداشت، حالا بدون دردسر و در یک زمین ثابت تمرین می‌کند. تیمی که نمی‌توانست بدهی بازیکنانش را بپردازد در این فصل پرداختی‌های نسبتا خوبی به نفراتش داشته است. حتی قرارداد سرمربی تیم هم به صورت بلندمدت تمدید شده تا عملا تک تک خواسته‌های فرهاد مجیدی محقق شوند. طبیعتا در چنین شرایطی انتظار کمی بهتر بازی کردن از استقلال انتظار زیادی نیست. البته که توقع‌های به مراتب بزرگ‌تری مثل قهرمانی در لیگ برتر هم از این تیم وجود دارد و آبی‌ها به خوبی می‌دانند که برای رسیدن به چنین جایگاهی، باید به مراتب بهتر از این باشند. همه هواداران باشگاه انتظار دارند صلابت بیشتری را از سرمربی تیم‌شان ببینند. آنها انتظار دارند فرهاد به جای بهانه‌جویی به هیچ چیز به جز برطرف کردن ضعف‌های فنی تیمش فکر نکند. استقلال حداقل در سه هفته گذشته به لحاظ تاکتیکی، حرف چندانی برای گفتن نداشته و این موضوع به شدت نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

با بازگشت جواد نکونام به لیگ برتر، دیگر در بازار داخلی آلترناتیو چندانی برای فرهاد وجود ندارد. هر نوع صحبتی در مورد احتمال جدایی او از باشگاه آن هم در شرایطی که فقط 6 هفته از فصل جدید سپری شده و قرارداد این مربی هم اساسا یک قرارداد بلندمدت است، اشتباه به نظر می‌رسد. با این حال همه از علاقه آجورلو به کار کردن با مربیان خارجی اطلاع دارند و اگر استقلال به لحاظ فنی در فرم درستی قرار نگیرد، هر اتفاقی در این مجموعه ممکن خواهد بود. باشگاه باید هرچه زودتر به مسیر پیروزی برگردد. چراکه در غیر این صورت، فرهاد درست برعکس مسیری را طی می‌کند که به عنوان سرمربی در استقلال پشت سر گذاشته است. جایگزین شدن با یک مربی خارجی به جای جانشینی یک مربی خارجی!