الهلال؛ برد حلال

صعود استقلال از یک گروه بسیار سخت در لیگ قهرمانان با حذف تیمی مثل الدحیل را به تدریج همه فراموش خواهند کرد. چراکه این تیم در همان اولین نبرد حذفی، ناچار به ترک تورنمنت شده است. خواسته فرهاد مجیدی در پایان دور گروهی، اصلا خواسته بزرگی به نظر نمی‌رسید. او از مدیران باشگاه درخواست کرد که همه نفرات کلیدی تیمش را حفظ کنند اما ستاره‌هایی مثل مهدی قایدی، شیخ دیاباته، محمد نادری و هروویه میلیچ در مسیر جدایی از استقلال قرار گرفتند. شکست دادن حریفی مثل الهلال با این تیم جوان و کم‌تجربه، شبیه پرتاب کردن تیری در تاریکی بود. تیری که طبق انتظار، به هدف ننشست

آریا طاری

حریف، هیولا نبود

خیلی‌ها انتظار داشتند استقلال در این مسابقه شکست بخورد. عده‌ای حتی تصور می‌کردند ماجرای مسابقه با العین تکرار می‌شود اما در همان دقایق اول بازی ثابت شد که حریف، آن هیولای مهارنشدنی و آن تیم بی‌نقصی که تصور می‌شد، نیست. استقلال مسابقه را عالی شروع کرد و شاید اگر کمی شانس می‌آورد و البته اگر مهره‌های باتجربه‌تری داشت، به راحتی می‌توانست دروازه الهلال را باز کند اما هرچقدر از زمان بازی گذشت، حریف بیشتر خودش را در زمین پیدا کرد. تجربه عملا به کلیدی‌ترین تفاوت دو تیم در جریان مسابقه تبدیل شد. لحظه بر هم خوردن تعادل مرادمند، همه چیز را به سود الهلال تغییر داد. فراموش نکنید مرادمند یکی از همان نفراتی بود که خیلی دیر به اردوی تیم ملحق شد و در اولین روزهای سفر استقلالی‌ها به دوبی، تیمش را همراهی نکرد. با این ترکیب و این نفرات، شکست دادن الهلال کاملا دور از دسترس به نظر می‌رسید. ظاهرا آبی‌ها در انتظار معجزه‌ای بودند که سرانجام رخ نداد.

دور از فرم بازی

بعد از پایان رقابت‌های فصل گذشته، الهلال استراحت بسیار کوتاهی به نفراتش داد. آنها به یک اردوی تدارکاتی در قبرس رفتند و سپس در بازگشت به عربستان، لیگ‌شان را شروع کردند و حدود یک ماه درگیر برگزاری رقابت‌های لیگ بودند. بدون شک استقلال، از برنامه‌ریزی فوتبال ایران هم لطمه خورد. آنها بدون انجام حتی یک مسابقه رسمی در فصل جدید، به مصاف الهلال عربستان رفتند. حیرت‌انگیز است که اولین تجربه بازی چند مهره برای استقلال، در چنین جوی رقم بخورد.

ستاره‌های سکونشین

در استادیوم زعبیل، ستاره‌های سکونشین استقلال جذاب‌تر از ستاره‌های ترکیب اصلی به نظر می‌رسیدند. مهدی قایدی و فرشید اسماعیلی دو بازیکنی بودند که این مسابقه را از بیرون تماشا کردند. دو مهره‌ای که در دور گروهی به معنی واقعی کلمه کولاک کرده بودند. استقلال با این دو نفر، تیم کاملی می‌شد و می‌توانست مقابل الهلال قد علم کند اما مهدی و فرشید در این نبرد تنها تماشاچی بودند. قایدی این فصل را در الشباب سپری می‌کند و سرنوشت اسماعیلی هنوز روشن نیست. بازیکنی که با وجود تمایل فرهاد، ظاهرا در مسیر جدایی از باشگاه قرار گرفته است.

استقلال مسابقه را عالی شروع کرد و شاید اگر کمی شانس می‌آورد و البته اگر مهره‌های باتجربه‌تری داشت، به راحتی می‌توانست دروازه الهلال را باز کند اما هرچقدر از زمان بازی گذشت، حریف بیشتر خودش را در زمین پیدا کرد

گلری که درخشان بود

قبل از شروع مسابقه، آبی‌ها به شدت روی لغزش گلر حریف حساب می‌کردند اما در جریان بازی معلوم شد این حرف و حدیث‌ها در مورد المعیوف صحت نداشته‌اند. گلر الهلال در چند لحظه کلیدی از مسابقه درخشان ظاهر شد و در نهایت هم لقب بهترین بازیکن زمین را گرفت. سیو تماشایی او روی ضربه سر دیدنی آرمان رمضانی، لحظه‌ای بود که جلوی بازگشت تیم فرهاد به مسابقه را گرفت تا همه تحلیل‌ها در مورد این گلر، اشتباه از کار دربیایند.

آینده متعلق به توست

در بین همه نفرات جدیدی که در این مسابقه حساس برای استقلال به میدان رفتند، امیرحسین حسین‌زاده بیشترین نمره را گرفت. او اولین بازی‌اش برای استقلال را در سخت ترین شرایط ممکن تجربه می‌کرد اما اصلا نشانی از هراس در چهره‌اش دیده نمی‌شد. حسین‌زاده با همین اولین مسابقه، دل هواداران آبی را به دست آورده و به شدت مورد توجه آنها قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که در این فصل، بارها و بارها از او خواهیم شنید. بازیکنی که می‌تواند در لباس استقلال به یک ستاره تبدیل شود. هرچند که یک مسابقه به تنهایی برای سنجیدن توانایی‌های او کافی نخواهد بود.

توازن از دست رفته

یکی از مشکلات کلیدی استقلال در این مسابقه، باختن نبردهای میانه میدان به الهلال بود. زوج آرش رضاوند و زبیر نیک‌نفس، نتوانستند به خوبی از پس فشار این مسابقه بربیایند و الهلال به تدریج، مسابقه را در میانه میدان در اختیار گرفت. استقلال در سال‌های گذشته هافبک‌های میانی فوق‌العاده‌ای مثل جواد نکونام، امید ابراهیمی و علی کریمی داشته است. حتی مسعود ریگی هم به شکل دست و پا شکسته‌ای، کارش در این تیم را به خوبی انجام می‌داد. نقشی که آبی‌ها امیدوارند نیک نفس به مرور زمان آن را در تیم بر عهده بگیرد.

نمک، روی زخم

تلخ‌ترین اتفاق در شب شکست آبی‌ها، اظهارات معاون اجرایی باشگاه در تلویزیون بود. قاعدتا در چنین شرایطی، مدیران استقلال باید به خاطر عملکرد ناامیدکننده در نقل و انتقالات از هواداران عذرخواهی کنند اما فریادشیران طوری صحبت می‌کرد که انگار استقلالی‌ها، یک چیزی هم به او بدهکار هستند.