کابوس پنالتی، شوک کمک داور!

دوران بی‌شکستی فرهاد مجیدی در استقلال هم، بالاخره به پایان رسید. مجیدی که در دو مقطع مختلف روی نیمکت آبی‌ها هرگز باختی را تجربه نکرده بود، در جدالی متحمل شکست شد که تیمش به راحتی می‌توانست برنده آن باشد. استقلال به اندازه گرفتن همه امتیازهای این بازی، موقعیت گل ساخت اما حریف داور و البته اشتباه‌های فردی بازیکنانش نشد. به نظر می‌رسد او برای روزهای آینده، به فرصت‌طلبی بیشتر، دقت بالاتر و البته تاکتیک‌های متنوع‌تر نیاز دارد تا دیگر چنین تجربه‌ای را پشت سر نگذارد.

آریا طاری

بین نمایش استقلال در جدال با الاهلی و نتیجه‌ای که آبی‌ها در این مسابقه پشت سر گذاشتند، هیچ تناسبی وجود نداشت. تیم فرهاد در بیشتر دقایق مسابقه، تیم برتر زمین بود و توانست موقعیت‌های گل متعددی را نیز روی دروازه حریف خلق کند اما در نهایت این الاهلی عربستان بود که به کمک فرصت طلبی بازیکنانش، به دو گل رسید و بازی را به سود خودش تمام کرد. آنها در طول بازی، یک موقعیت گل جدی داشتند که به گل تبدیل شد و گل دیگرشان نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. اولین مشکل بزرگ استقلال در این بازی، غیبت نفرات کلیدی این تیم بود. عارف غلامی که یکی از بهترین مدافعان نیم‌فصل اول استقلال به شمار می‌رفت، همچنان با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند، علی کریمی که وظیفه تنظیم بازی استقلال در میانه میدان را بر عهده دارد نیز در این جدال غایب بود. حتی میلیچ نیز به این مسابقه نرسید و مصدومیت فرشید اسماعیلی هافبک طراح و خلاق این تیم هم همچنان ادامه پیدا کرد. با وجود درخشش امیرارسلان مطهری، استقلال هنوز زوجی در قواره‌های او برای پر کردن جای خالی شیخ و مهدی قائدی ندارد. ارسلان در خمله استقلال تنها به نظر می‌رسد اما با این وجود، هر روز آماده‌تر از روز قبل فوتبال بازی می‌کند. در شایستگی آبی‌ها تردیدی وجود ندارد، در تلاش بازیکنان این تیم تردیدی وجود ندارد اما در نهایت، این نتیجه‌ها هستند که تیم را قضاوت می‌کنند. خستگی بازیکنان، دومین معضل بزرگ فرهاد و تیمش به شمار می‌رود. مهره‌هایی که سفرهای طولانی، نفس‌شان را بریده است. استقلال برابر الاهلی روی نیمکت، تنها دو بازیکن نسبتا شناخته‌شده داشت. البته نباید فراموش کرد که سرمربی الاهلی نیز، از نفرات خارجی تیمش استفاده نکرد و همه آنها را بیرون از ترکیب اصلی گذاشت. حتی اگر همه مشکلات استقلال هم به مرور زمان برطرف شوند، داوری رقابت‌های لیگ قهرمانان همواره به ضرر نمایندگان فوتبال ایران است. تصمیم‌های خاص داوری در این مسابقه هم به شدت به ضرر آبی‌ها تمام شدند.

در شایستگی آبی‌ها تردیدی وجود ندارد، در تلاش بازیکنان این تیم تردیدی وجود ندارد اما در نهایت، این نتیجه‌ها هستند که تیم را قضاوت می‌کنند. خستگی بازیکنان، دومین معضل بزرگ فرهاد و تیمش به شمار می‌رود. مهره‌هایی که سفرهای طولانی، نفس‌شان را بریده است

از نقش اشتباه‌های فردی در شکست استقلال، نباید به سادگی عبور کرد. سیدحسین حسینی که این روزها سرگرم کری‌خوانی اینستاگرامی بوده، روی گل دوم حریف خروج ناامیدکننده‌ای داشت و زمان دقیق ارسال توپ را تشخیص نداد. جالب اینجاست که او و رحمتی پس از دعوای‌شان در فضای مجازی، در یک روز پنج گل آسیایی دریافت کردند و حالا شاید متوجه شدند که چرا دیگران، دائما از لزوم تمرکز داشتن آنها برای روزهای حساس آسیایی حرف می‌زدند. محمد دانشگر، یکی از ناامیدکننده‌ترین روزهای ممکن را در ترکیب آبی‌ها پشت سر گذاشت و در اشتباه‌های فردی، هت‌تریک کرد. وریا غفوری در حساس‌ترین لحظه بازی، ضربه پنالتی‌اش را از دست داد تا استقلال، همچنان تیم پنالتی‌نزن‌ها باشد. وریا به عنوان کاپیتان تیم، در چنین لحظه‌ای باید دقت بیشتری به خرج می‌داد.  سرنوشت صعود، هنوز هم در دست استقلال است اما آنها با این سطح از اشتباه، هرگز نمی‌توانند در  مرحله‌های حذفی این تورنمنت حرف زیادی برای گفتن داشته باشند. این تیم به ویژه در دفاع، باید به مراتب هوشمندانه‌تر بازی کند و اجازه ندهد که حریف به همین سادگی با چند پاس ساده، عمق دفاعی‌اش را فتح کند. شاید اولین باخت فرهاد، یک تلنگر بزرگ برای او و تیمش باشد.

استقلال باید تیم انعطاف‌پذیرتری باشد. تیم اگر مجبور شد در غیاب یکی از هافبک‌های کلیدی روزبه را به خط هافبک بفرستد و به اندازه کافی دفاع آماده نداشت، باید این قابلیت را داشته باشد که به جای سه دفاع مرکزی، از دو مدافع مرکزی و خط دفاعی چهار نفره بهره ببرد. تیم اگر در دقایق پایانی نیاز مبرمی به گل داشت، باید این قابلیت را داشته باشد که از خط حمله دو نفره به سیستم خط حمله سه نفره سوئیچ کند. تیم باید اشکال بازی متفاوتی داشته باشد و در هر مسابقه، به نسبت همان مسابقه آمادگی تاکتیکی‌اش را در زمین پیاده کند. این‌ها وظایفی هستند که در حیطه مسئولیت‌های فرهاد مجیدی می‌گنجند. بازیکن‌های این تیم هم اما نباید مسئولیت‌های کلیدی‌شان را از یاد ببرند. آنها باید آمار اشتباه‌های فردی را به حداقل برسانند و در زمین، تمرکز بیشتری داشته باشند. اگر سقف آرزوهای این تیم صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان است، به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ خواهد داد اما برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر، آبی‌ها باید بتوانند در نبردهای بزرگ‌تر نیز با بیشترین دقت و کم‌ترین اشتباه ظاهر شوند.