تیم آندره‌آ استراماچونی در مقاطعی از فصل، عملکرد فوق‌العاده‌ای در خط دفاعی داشت اما در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول، واضح بود که این تیم در فاز دفاعی نیز به تقویت نیاز دارد. چراکه مدافعان آبی با وجود سپری کردن یک فصل خوب، هنوز در حساس‌ترین و بزرگ‌ترین بازی‌ها، لغزش‌هایی را تجربه می‌کردند. فرهاد مجیدی در غیاب سیاوش یزدانی و عارف غلامی مصدوم، از روزبه چشمی، محمد دانشگر و شاهین طاهرخانی جوان در قلب دفاع استفاده کرده است. هر سه مدافع میانی استقلال در این بازی‌ها، فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌‌اند اما مجیدی برای ترکیب سه نفره خط دفاعی تیمش هنوز به مهره‌های بیشتری نیاز دارد. او حالا یک مهره خارجی را به جمع نفرات تیمش اضافه کرده است. نیکولای بودروف، خرید جدید استقلال برای لیگ نوزدهم است. بازیکنی که در 33 سالگی، شاید شرایط سنی ایده‌آلی نداشته باشد اما بدون تردید، یک فوتبالیست پرتجربه به شمار می‌رود. نیکولای فوتبال را در کشورش بلغارستان آغاز کرد. پس از پنج سال بازی برای باشگاه پرین بلاگووگراد، این مدافع به باشگاه لووچ ملحق شد. او پنج سال را نیز در این تیم گذراند و سپس پیشنهادی از فوتبال انگلستان دریافت کرد. بودروف با قراردادی سه ساله به باشگاه فولام پیوست و بلافاصله نیز به اردوی پیش‌فصل این تیم اضافه شد. این مدافع تنها یک فصل در سطح دوم فوتبال انگلیس حضور داشت و سپس با توافقی دوجانبه از باشگاه فولام رفت. میتلند در لیگ دانمارک، مقصد بعدی این فوتبالیست بود. او در این تیم نیز موفقیت چندانی نداشت و دوباره به لیگ بلغارستان برگشت تا برای لفسکی صوفیه توپ بزند. نیکولای در بازگشت به کشورش احیا شد و سه فصل موفقیت‌آمیز را در فوتبال بلغارستان سپری کرد. این بازیکن یک متر و 80 سانتی‌متری در یک دهه گذشته، 50 بازی نیز برای تیم ملی کشورش انجام داده است. تجربه این مدافع برای فرهاد و تیمش، بسیار مفید خواهد بود. چراکه این تیم باید در ادامه فصل، در جام‌های مختلفی به میدان برود و آزمون‌های سخت و دشواری را پشت سر بگذارد. با توجه به تجربه‌ حرفه‌ای این بازیکن، به نظر می‌رسد نام او خیلی زود در فهرست 18 نفره باشگاه قرار بگیرد. هر چند که شاید فرهاد مجیدی برای استفاده از او در ترکیب، بیش از حد عجله به خرج ندهد.

جایگاه روزبه چشمی و محمد دانشگر در خط دفاعی استقلال، کاملا مستحکم به نظر می‌رسد اما رقابت بر سر جایگاه سوم، بسیار جذاب و تماشایی خواهد بود. سیاوش یزدانی در شروع فصل، مهره ثابت باشگاه بود و دست به هر کاری می‌زند تا دوباره این جایگاه را پس بگیرد.

عارف غلامی فصل موفقی را در باشگاه سپری کرده و از آمادگی مطلوبی برخوردار بوده و شاهین طاهرخانی جوان نیز آمادگی قابل  قبولی از خودش نشان داده است. حالا یک بازیکن خارجی نیز به فهرست مدافعان این فصل باشگاه اضافه می‌شود تا فرهاد، گزینه‌های متعددی برای چینش ترکیب دفاعی تیمش داشته باشد. تیمی که همین روزها باید برای دربی حساس پایتخت آماده شود.