آریا طاری

تنها چهار هفته از شروع فصل جدید لیگ برتر سپری شده و تا این هفته، سه تیم سرمربی‌شان را تغییر داده‌اند. رسیدن سرعت تغییر مربیان به یک اخراج در هر هفته، می‌تواند یک رکورد تاریخی برای فوتبال ایران باشد. این روند حداقل با آن‌چه در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، قابل مقایسه نیست. زمانی اهالی فوتبال ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس را به خاطر فرصت ندادن به مربیان فوتبال به سخره می‌گرفتند. حالا اما روند برکناری مربیان در فوتبال ایران به شکل قابل توجهی از آن کشورها هم پیشی گرفته است.

برکناری در قدم اول

این هم از عجایب فوتبال ایران است که گاهی یک مربی، فقط به اندازه یک مسابقه برای کار کردن در یک تیم زمان دارد. مدیران باشگاه پدیده قبل از شروع فصل جدید، مهدی رحمتی را از کار برکنار کردند و در آستانه شروع رقابت‌ها رضا مهاجری روی نیمکت تیم نشست تا مشهدی‌ها را برای شرکت در لیگ بیست و یکم آماده کند. بعد از تساوی هفته اول اما مهاجری برکنار شد و اکبر میثاقیان به جای او روی نیمکت تیم‌ نشست. حالا پدیده یا همان شهرخودرو یکی از تیم‌های قعرنشین جدول رده‌بندی لیگ برتر است و با این روند خودش را در مسیر سقوط قرار می‌دهد. آنها تا این هفته از لیگ برتر دو سرمربی داشته‌اند اما فقط یک امتیاز گرفته‌اند. اینکه تعداد امتیازهای یک تیم بعد از چهار هفته اول لیگ برتر کم‌تر از تعداد نام‌های این باشگاه باشد، در نوع خودش حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد. به هر حال پدیده/شهرخودرو با شاهکار تاریخی حضور همزمان دو مربی در یک جلسه تمرینی‌اش، فعلا یکی از بحران‌زده‌ترین تیم‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود.

در تعطیلات «اخراج» می‌شویم

بعد از تساوی این هفته روبه‌روی نفت مسجدسلیمان، عبدا... ویسی با امیدواری زیادی از برطرف کردن مشکلات تیمش در «تعطیلات لیگ» صحبت کرده بود. همین حالا به خاطر بازی‌های تیم ملی، در تعطیلات لیگ هستیم اما ویسی خودش به تعطیلات رفته است. چراکه او دیگر سرمربی باشگاه فولاد نیست. می‌گویند در فوتبال ایران هیچ‌وقت نباید به نقشه‌های درازمدت فکر کرد. ظاهرا این‌جا دیگر عملا چیزی به نام نقشه کوتاه‌مدت هم معنی نمی‌دهد. ویسی در حالی از هدایت فوتبال برکنار شد که در دو مسابقه گذشته‌اش با این تیم، چهار امتیاز به دست آورده بود. به نظر می‌رسید مدیران باشگاه با هر نتیجه دیگری هم قید این مربی را می‌زدند و به سراغ همان مردی می‌رفتند که فصل گذشته با فولاد، به قهرمانی جام حذفی رسیده بود. به هر حال این ماجرا آینه تمام‌نمای باشگاه‌داری در فوتبال ایران است. مردانی که اساسا هیچ فلسفه‌ای در ذهن ندارند و نباید به دنبال یک دلیل منطقی برای تغییراتی بود که به صورت مداوم در تیم‌شان اعمال می‌کنند.

اف.سی.هالیوود

از زمان قول قهرمانی فراز کمالوند در پایان فصل «دوم» با تراکتورسازی، این باشگاه چند تغییر و تحول بزرگ دیگر هم داشته است. این مساله همان چیزی است که هیچ‌وقت در باشگاه تبریزی ترک نمی‌شود. این بار بعد از سپری شدن چهار هفته، فیروز کریمی از سمتش استعفا داده و حالا صحبت از انتخاب یک جانشین برای این مربی است. از گابریل کالدرون و سیدمهدی رحمتی به عنوان گزینه‌های ملحق‌شدن به نیمکت این باشگاه نام برده می‌شود. تراکتور شاید در نگاه اول تیم جذابی به نظر برسد اما حقیقت آن است که پیوستن به این باشگاه برای مربیان مختلف اتفاق چندان مثبتی به حساب نمی‌آید. چراکه یک مربی نهایتا تنها چند ماه در این تیم دوام می‌آورد و عملا چیزی به نام آینده را تجربه نخواهد کرد. تراکتور در فصل گذشته، رکورددار تغییر مربیان در یک فصل فوتبال ایران بود. جالب اینکه آنها در فصل قبل، برکناری مربی را از هفته پنجم کلید زدند و این بار از هفته چهارم به سراغ این کار رفتند.

قربانی بعدی کیست

به نظر می‌رسد در موقعیت فعلی فوتبال ایران، جایگاه سه مربی به شدت در خطر باشد. اولی علی منصوریان است. کسی که تیمش در سه هفته اول لیگ برتر شکست خورد و بالاخره در دیدار چهارم نساجی را شکست داد. آن باخت‌ها البته در شرایطی رقم خوردند که علیمنصور به دلیل ابتلا به کرونا، نمی‌توانست در کنار تیم حضور داشته باشد. تیم او اما نهایتا با درخشش حکیم نصاری، از بحران خارج شد. با این وجود حتی یک باخت دیگر در دو هفته پیش رو، منصوریان و تیمش را دوباره به سمت انتهای جدول هدایت می‌کند. نفر بعدی این فهرست محمد ربیعی است. او فصل گذشته عملکرد خوبی در مس رفسنجان داشت اما این فصل را اصلا خوب شروع نکرده است. با توجه به هزینه‌های سنگین این باشگاه در فصل نقل و انتقالات، انتظارها از ربیعی به مراتب بالاتر است و او فرصت بیشتری برای تغییر دادن شرایط ندارد. نفر سوم هم فراز کمالوند است که در مسجدسلیمان نتایج خوبی به دست نیاورده و بعید نیست خیلی زود به طرف درهای خروجی این باشگاه هدایت شود. باشگاهی که به لحاظ مالی در شرایط بسیار بدی قرار داد.