آریا رهنورد

قهرمانی نفت مسجدسلیمان و سقوط سپیدرود، مهم‌ترین اتفاق‌های این هفته از لیگ یک بودند. هفته‌ای که شکست ملوان و باخت خانگی مس کرمان در آن، معادله‌های صعود و سقوط را به شدت پیچیده کرد. تا پایان لیگ یک، تنها یک هفته باقی مانده و همه چیز در هفته پایانی مشخص خواهد شد. هفته‌ای که تنش و اضطراب فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

توفان نارنجی

تیمی که به ازای هر مسابقه‌اش در این فصل دقیقا «دو امتیاز» به دست آورده، با شایستگی راهش را به طرف لیگ برتر هموار کرده است. مس رفسنجان حالا هم صعودش را قطعی کرده و هم توانسته قهرمانی رقابت‌های لیگ یک را به دست بیاورد. تیمی که در فاصله یک هفته به پایان بازی‌ها با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌‌اش، 6 امتیاز فاصله دارد و مقتدرانه در صدر جدول لیگ یک قرار گرفته است. این باشگاه هرگز تجربه حضور در سطح اول فوتبال ایران را نداشته است. از استان کرمان، تیم‌هایی مثل مس کرمان و مس سرچشمه قبلا در لیگ برتر به میدان رفته‌اند اما حالا مس رفسنجان را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. آنها شروع درخشانی در این فصل نداشتند اما با حضور محمد ربیعی روی نیمکت، جان تازه‌ای گرفتند و فصل را به بهترین شکل ممکن تمام کردند. تیمی که دو مسابقه اول لیگ را بدون برد پشت سر گذاشته بود، در 6 مسابقه بعدی پنج بار برنده شد و خیلی زود شمایل یک تیم مدعی برای صعود را پیدا کرد. این تیم از هفته هفدهم لیگ به بعد، دیگر تحت هیچ شرایطی از بالاترین رده جدول جدا نشد و سرانجام توانست جام قهرمانی را به دست بیاورد. دو پیروزی یک بر صفر اخیر در دو بازی حساس با فجر سپاسی و نود ارومیه، کرمان را پس از چند سال در لیگ برتر صاحب تیم کرده است.

مثلث عشقی برای لیگ برتر

لیگ یک، مربی سرشناس کم ندارد. یکی از آنها رسول خطیبی است که در نیم‌فصل از ماشین‌سازی در لیگ برتر جدا شد تا خودش را به نیمکت آلومینیوم اراک برساند. او به عنوان سرمربی آلو، دو شکست ناباورانه را روبه‌روی هوادار و آرمان گهر پشت سر گذاشت اما با سه پیروزی متوالی، دوباره تیمش را احیا کرد. بازی بزرگ این هفته لیگ یک، تقابل آلومینیوم با مس کرمان بود. اراکی‌ها در کرمان، حریف‌‎شان را شکست دادند تا هم‌امتیاز با این رقیب و البته با تفاضل بهتر، در جایگاه دوم جدول قرار بگیرند. این دو تیم 60 امتیازی در کنار خوشه طلایی ساوه 59 امتیازی، بر سر دومین جایگاه صعود به لیگ برتر مبارزه سختی را در هفته پایانی پشت سر خواهند گذاشت. آلومینیوم با داماش گیلان مسابقه می‌دهد، مس کرمان که هدایتش را دستیار سابق یحیی گل‌محمدی یعنی مجتبی حسینی بر عهده دارد، به مصاف شهرداری تبریز می‌رود و خوشه طلایی ساوه، با هوادار روبه‌رو می‌شود. بازی‌های این هفته فوق‌العاده حساس به نظر می‌رسند. چراکه ممکن است تکلیف صعود با تفاضل گل مشخص شود و فعلا تفاضل گل تیم خطیبی به اندازه سه گل بیشتر از تیم مجتبی حسینی است. بدون تردید باید نظارت ویژه‌ای روی دیدارهای هفته پایانی لیگ یک اعمال شود. چراکه این لیگ همیشه حواشی‌ زیادی داشته و احتمال ماجراهایی مثل تبانی در آن، اصلا کم نخواهد بود. شکی وجود ندارد که با هر نتیجه‌ای، تیم‌های ناکام در مسیر صعود سلامت نتایج رقبا را زیر سوال خواهند برد.

متخصص آقای گلی لیگ یک

صدر جدول گل‌زنان لیگ یک، باز هم در اختیار حمید کاظمی قرار دارد و این موضوع، به هیچ وجه غافلگیرکننده به نظر نمی‌رسد. او که این روزها برای تیم هوادار تهران توپ می‌زند و شاگرد رضا عنایتی است، قبلا هم با پیراهن نساجی عنوان آقای گلی رقابت‌های دسته اول را تصاحب کرده است. حمید با 16 گل زده، اختلافی سه گله با نفر دوم یعنی حمید گلزاری دارد و بعید به نظر می‌رسد این اختلاف در هفته پایانی جبران شود. کاظمی همیشه یکی از مهره‌های درخشان لیگ یک بوده اما در این سال‌ها، هرگز به یک مهره قابل اعتنا در لیگ برتر تبدیل نشده است. سرنوشت این مهاجم گل‌زن انگار با لیگ یک گره خورده و او حالا در 32 سالگی، دیگر شانس چندانی برای حضور در لیگ برتر نخواهد داشت.

به رنگ حسرت

سقوط شهرداری تبریز از لیگ یک، از مدت‌ها قبل قطعی شده بود و این هفته سپیدرود رشت هم به این باشگاه پیوست. سپیدرود سال‌های زیادی را در لیگ دو سپری کرده بود اما در یک روند توفانی و غیرمنتظره، ناگهان خودش را به لیگ برتر رساند. از جشن صعود این تیم به لیگ برتر، زمان زیادی سپری نشده و آنها دوباره به سطح سوم فوتبال ایران برمی‌گردند. همه مدیرانی که هرگز برای این تیم دل نسوزاندند، همه خبرنگارانی که چهره‌های موثر را از باشگاه فراری دادند و همه بازیکنانی که از جان و دل برای سپیدرود بازی نکردند، مقصر چنین وضعیتی هستند. این سرنوشت باشگاهی است که بدون پول اداره می‌شود. تیمی که تا دل‌تان بخواهد عاشق دارد اما همیشه در حسرت یک مدیر دلسوز است.