شاهکار شهریار، افسوس پنالتی‌ها

در مجموع نبردها با کره جنوبی، آمار کاملا به سود تیم ملی ایران است اما در مسابقه‌های حساس و سرنوشت‌ساز، این برتری برای تیم ملی وجود ندارد. کره جنوبی، همواره یک رقیب سخت و دردسرساز برای فوتبال ایران است. رقیبی که البته در چند سال اخیر، نتایج خوبی را روبه‌روی تیم ملی به دست نیاورده و از آخرین بردش مقابل ایران، بیشتر از یک دهه سپری شده است. حتی با وجود این نتایج در دیدارهای گذشته، کره همچنان یک رقیب بسیار سرسخت برای فوتبال ایران به حساب می‌آید.

آریا رهنورد

به تعداد انگشتان دست

اولین تقابل تاریخ ایران و کره جنوبی، یک خاطره بسیار دلچسب برای کره‌ای‌ها ساخت. این مسابقه در بازی‌های آسیایی 58 توکیو اتفاق افتاد و کره موفق شد در آن مسابقه، پنج بار دروازه تیم ملی ایران را باز کند. این بهترین برد کره جنوبی در همه تقابل‌ها با تیم ملی ایران به شمار می‌رود. نتیجه‌ای که البته تیم ملی بعدها انتقامش را از این حریف گرفت. چنین بردی برای کره، دیگر هیچ‌وقت در نبرد با ایران خلق نشده است.

آن پیروزی نفس‌گیر

اولین بار که ایران و کره در جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفتند، سال 72 میلادی بود. این برخورد در جام ملت‌های بانگکوک اتفاق افتاد. جدالی که حساسیت بسیار زیادی داشت. در این مسابقه، تیم ملی ایران با گل علی جباری از حریف پیش افتاد اما لی چون پارک دقایقی بعد گل تساوی را وارد دروازه تیم ملی کرد. مسابقه با همین نتیجه به وقت‌های اضافه رفت و سرانجام این کلانی بود که با گل دقیقه 108، یک برد تاریخی را برای تیم ملی ایران رقم زد. این اولین بار بود که تیم ملی ایران، کره جنوبی را در یک زمین بی‌طرف شکست می‌دهد.

شبی که مات شدیم

کم‌تر تیمی توانسته در تاریخ جام ملت‌های آسیا، به اندازه کره جنوبی تیم ملی را آزار بدهد. آنها سال 88 میلادی، یکی از تلخ‌ترین شکست‌های فوتبال ایران در تاریخ جام ملت‌ها را رقم زدند و توانستند سه بار دروازه تیم ملی را باز کنند. بویانگ جوو در آن مسابقه دو بار و سانگ هو هم یک بار توپ را از خط دروازه ایران عبور دادند. این مسابقه در دوحه قطر برگزار می‌شد.

نگذاشت غرق شویم

دو سال بعد از آن شکست کذایی در قطر، دو تیم این بار در بازی‌های آسیایی 90 چین با هم برخورد کردند. قبل از این دوئل، کره‌ای‌ها روحیه به مراتب بهتری داشتند و تیم آماده‌تری به نظر می‌رسند اما تیم جوان‌شده و تحول یافته ایران، فوتبال بسیار خوبی بازی کرد و حتی موقعیت‌های بهتری ساخت. دو تیم در پایان 90 دقیقه به تساوی رسیدند و سرانجام این سیروس قایقران بود که در دقیقه 107، گل برتری تیم ملی را وارد دروازه حریف کرد.

شش‌تایی‌ها

ماجراهای این مسابقه را دیگر همه می‌دانند. پرگل‌ترین نبرد تاریخ دو کشور و بهترین برد تیم ملی ایران روبه‌روی کره جنوبی، در جام ملت‌های 96 امارات رقم خورد. جایی که تیم حریص و آماده محمد مایلی‌کهن، حریف را به تلی از خاکستر تبدیل کرد. در پایان نیمه اول آن جدال، کره جنوبی با نتیجه دو بر یک از ایران جلو افتاده بود و شرایط مطلوبی برای شکست دادن تیم ملی داشت اما می‌توان از نیمه دوم آن مسابقه به عنوان یکی از بهترین نیمه‌های دوم تاریخ فوتبال ایران یاد کرد. در آغاز نیمه دوم، خداداد عزیزی مسابقه را به تساوی کشاند و توفان علی دایی با چهار گل از راه رسید تا ایران، کره جنوبی را با نتیجه 6 بر دو شکست بدهد. جالب است بدانید که علی دایی در هیچ مسابقه دیگری موفق به گل‌زنی به این رقیب نشده اما با درخشش در همین مسابقه، به عنوان بهترین گل‌زن تاریخ دوئل‌های ایران و کره شناخته می‌شود.

قیچی نفرینی

چهار سال بعد از حماسه شش‌تایی‌ها، ایران و کره دوباره به هم رسیدند و این بار نوبت کره‌ای‌ها بود که از ایران انتقام بگیرند. اینجا خبری از یک برد پرگل و سنگین نبود اما شکست ناباورانه روبه‌روی کره، اجازه نداد نسل طلایی 98 فرصت قهرمانی در قاره آسیا را به دست بیاورد. تیم ملی در آن مسابقه با شلیک استثنایی کریم باقری از میانه میدان به گل اول دست پیدا کرد و همه چیز برای برد ایران مهیا بود اما کیم سانگ گل مساوی را به ثمر رساند. در وقت‌های اضافه، قیچی علی دایی و دفع ناقص او، توپ را مقابل پای دونگ گوک قرار داد و این بازیکن با «گل طلایی» ایران را از جام ملت‌های 2000 لبنان خارج کرد. یک تجربه تلخ که هنوز مزه‌اش زیر زبان اهالی فوتبال ایران است.

بهترین شب یک جادوگر

بعد از دو شکست متوالی روبه‌روی کره جنوبی، تیم ملی این بار در جام ملت‌های 2004 به مصاف این حریف رفت. مسابقه حساسی که در مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها برگزار می‌شد. هنوز هم که هنوز است، این یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین و بهترین خاطرات همه ادوار تیم ملی در جام ملت‌ها به حساب می‌آید. یک درام کلاسیک که نتیجه‌اش بارها و بارها تغییر کرد. در این مسابقه به یاد ماندنی، ایران سه بار از حریف جلو افتاد و کره هر سه بار مسابقه را به تساوی کشاند. تا اینجا همه چیز برابر بود اما علی کریمی، تیر خلاص را به چشم‌بادامی‌ها زد. هت‌تریک علی کریمی روبه‌روی کره جنوبی در این مسابقه، عملا بهترین شب او در لباس تیم ملی را ساخت. مهدی مهدوی‌کیا هم با چند پاس گل، یک نمایش رویایی را مقابل این حریف سپری کرد.

پرگل‌ترین نبرد تاریخ دو کشور و بهترین برد تیم ملی ایران روبه‌روی کره جنوبی، در جام ملت‌های 96 امارات رقم خورد. جایی که تیم حریص و آماده محمد مایلی‌کهن، حریف را به تلی از خاکستر تبدیل کرد

کابوس پنالتی‌ها

در جام ملت‌های 2007، دو نسل کاملا معمولی از فوتبال ایران و کره روبه‌روی هم قرار گرفتند. تیم‌هایی که معلوم بود درنهایت هم شانس چندانی برای بردن جام ملت‌ها ندارند. مسابقه دو تیم در یک‌چهارم نهایی، کم‌اتفاق بود و در نهایت به پنالتی کشیده شد. در جریان پنالتی‌های آن جدال، این کره‌ای‌ها بودند که توانستند تیم قلعه‌نویی را شکست بدهند و به مرحله بعدی صعود کنند.

شبی که صعود پر کشید

در سال‌هایی که اساسا برخورد با کره برای فوتبال ایران دردسرساز شده بود، دو تیم در دیدار برگشت مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی با هم مسابقه دادند. کره قبل از این مسابقه عملا صعودش را قطعی کرده بود و ایران برای اینکه حداقل به پلی‌آف برسد، باید سئول را با برد ترک می‌کرد. تیم ملی موفق به گل‌زنی هم شد اما پارک جی سونگ گل مساوی را به تیم ملی زد و ایران در نهایت شانس رسیدن به پلی‌آف صعود به جام جهانی را هم از دست داد.

در بین نفرات فعلی ایران، سردار بهترین گل‌زن ایران برابر کره به شمار می‌رود. بازیکنی که دو گل دیگر با رسیدن به رکورد چهار گل علی دایی در جدال با این حریف سنتی تیم ملی فاصله دارد

دوباره قطر، دوباره حذف

چهار سال بعد از حذف شدن به دست کره از جام ملت‌ها، دو تیم دوباره در این تورنمنت با هم مسابقه دادند. این بار افشین قطبی سرمربی تیم ملی ایران بود. مردی که می‌گفت کره را درست مثل کف دست می‌شناسد. این مسابقه در 90 دقیقه با تساوی تمام شد اما در وقت‌های اضافه این یون بیت گارام بود که با یک شلیک دیدنی، دروازه تیم ملی را باز کرد تا ایران مسابقه را با دست‌های خالی ترک کند. این نبرد عملا به دوران کاری افشین قطبی در تیم ملی پایان داد. کمی بعد از این مسابقه بود که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران شد و دوران برتری مطلق تیم ملی به کره جنوبی را رقم زد.

می‌بریم، حتی 10 نفره

یکی از شیرین‌ترین بردهای تیم ملی روبه‌روی کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی برزیل در تهران به دست آمد. مسابقه دشواری که تماشاگران بسیار پرشماری را به استادیوم آزادی کشاند. در نیمه اول این نبرد هیچ گلی به ثمر نرسید. بعد از اخراج مسعود شجاعی در نیمه دوم، تصور می‎شد تیم ملی دیگر شانسی برای بردن این جدال ندارد اما جواد نکونام گل برتری تیم ملی ایران را به ثمر رساند تا تیم کی‌روش حتی با وجود داشتن یک یار کم‌تر، همه امتیازهای این دیدار حساس خانگی را از کره جنوبی بگیرد. این یک برد خاطره انگیز برای فوتبال ایران به حساب می‌آمد.

بازگشت به جام دلخواه

در دیدار برگشت همان مرحله از انتخابی جام جهانی هم اتفاق جذابی رخ داد. تیم کی‌روش برای رسیدن به برزیل باید حتما کره را شکست می‌داد و این کار بیش از حد سخت به نظر می‌رسید. حالا دو صحنه از این مسابقه برای همیشه در ذهن هواداران فوتبال در ایران ماندگار شده است. اولین صحنه طبیعتا فرار و گل زیبای گوچی است که صعود را به تیم ملی هدیه کرد و دومین صحنه، دبل سیو عالی رحمان احمدی بود که تیم ملی را در این مسابقه سخت نگه داشت. در این دوئل به یاد ماندنی، گوچی در فهرست نفراتی قرار گرفت که در طول تاریخ، گل صعود ایران به جام جهانی را زده‌اند و ایران هم توانست جشن صعود را بر پا کند. هواداران کره‌ای به شدت از اتفاقات این مسابقه و نتیجه‌اش عصبانی به نظر می‌رسیدند.

جنجال در نبرد دوستانه

ماجراهای کی‌روش و مربیان تیم ملی کره، معمولا تنش‌ها را بین این دو تیم افزایش می‌داد. از مشت گره کرده معروف او که بگذریم، کره‌ای‌ها اصلا خاطرات خوشی از این مربی نداشتند. کار به جایی رسید که حتی دیدار دوستانه دو تیم در تهران به جنجال کشیده شد. در این مسابقه، ایران حریفش را با تنها گل سردار آزمون شکست داد اما اشتیلیکه اعتقاد داشت که تمام توپ از خط عبور نکرده است. به هر حال تیم ملی با تنها گل سردار، برنده این مسابقه شد.

یک شلیک کشنده

آخرین مسابقه رسمی دراستادیوم آزادی تا امروز، با برتری تیم ملی همراه بوده است. نبردی که در جریان دور مقدماتی جام جهانی روسیه در تهران برگزار شد و با پاس رامین رضاییان و ضربه عالی سردار، به سود تیم ملی به پایان رسید. در بین نفرات فعلی ایران، سردار بهترین گل‌زن ایران برابر کره به شمار می‌رود. بازیکنی که دو گل دیگر با رسیدن به رکورد چهار گل علی دایی در جدال با این حریف سنتی تیم ملی فاصله دارد.