اتحاد در تاشکند

این هفته، هفته بسیار مهمی برای تیم ملی فوتبال بانوان ایران است. هفته‌ای که نخستین دیدار دختران فوتبال ایران در مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ هند در آن برگزار می‌شود. فوتبال بانوان در دوره‌ای، روزهای خوبی را تجربه می‌کرد. روزهایی که جای خود را به تلخی‌های خارج شدن از رنکینگ فدراسیون جهانی و همین‌طور بلاتکلیفی طولانی بدون هیچ اردو یا حتی داشتن اسمی از تیم ملی، داد. اما حالا این تیم دوباره شکل گرفته و می‌خواهد بهترینِ خود را به نمایش بگذارد. دختران این تیم سرشار از انگیزه هستند و از جای جای کشور کنار هم جمع شدند می‌خواهند توانایی‌ و استعدادشان را نشان دهند. به همین دلیل بهتر است در این روزها اتفاقات گذشته را به باد فراموشی بسپاریم و روی داشته‌های‌مان تمرکز کنیم.

آریا طاری

درست است که شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از روزی که به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زد، به بسیاری از وعده‌هایش عمل نکرد و سیبل انتقادات شد اما در بخش بانوان با وجود تمام مسایلی که به وجود آمد، می‌توان گفت گام‌های خوبی برداشت. او هرچند دیر، اما بالاخره تکلیف کادر فنی را مشخص کرد تا اردوهای ملی شکل بگیرد. همین‌طور برای نخستین بار درهای استادیوم آزادی روی تیم بانوان باز شد و شاگردان مریم ایراندوست توانستند نخستین تمرین‌شان را در چمن این ورزشگاه تجربه کنند. بسیاری معتقد هستند اقدامات عزیزی‌خادم تنها برای نمایش است اما حتی اگر پشت این کارها «شو» باشد، باز هم اتفاقات خوبی برای فوتبال بانوان قلمداد می‌شود. در همین راستا مهم‌ترین موضوعی که به چشم آمد، لباس‌های متحدالشکل اعضای تیم و ترتیب دادن پرواز اختصاصی با خلبان و مهمانداران زن بود که در اعزام تیم ملی به ازبکستان ترتیب داده شد. موضوعی که قطعا در روحیه دختران ایراندوست تاثیرگذار خواهد بود و امید می‌رود اثر این تصمیمات در بازی‌های آنها در قهرمانی آسیا دیده شود. خواندن سرودهایی برای ایران در فرودگاه امام خمینی (ره) پیش از پرواز که در فضای مجازی دست به دست چرخید و همین‌طور وعده رییس فدراسیون به پاداش برابر آنها با تیم مردان، دیگر نشانه‌های بازگشت امید به تیم دختران است. وعده‌ای که اگر به آن عمل شود، تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت‌های این تیم خواهد گذاشت.

درست است که شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از روزی که به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زد، به بسیاری از وعده‌هایش عمل نکرد و سیبل انتقادات شد اما در بخش بانوان با وجود تمام مسایلی که به وجود آمد، می‌توان گفت گام‌های خوبی برداشت

در هر حال تیم ملی فوتبال بانوان به ازبکستان رسیده و بعد از طی پروتکل‌ها از جمله دادن تست PCR روز گذشته نخستین تمرینش را هم برگزار کرد. البته آنها نگرانی زیادی هم بابت کرونا نداشتند، چراکه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به حداقل رسیدن ریسک ابتلا به کووید 19، این تیم هم مثل تیم ملی فوتسال بدون مراسم بدرقه راهی ازبکستان شد. با این حال طبق اعلام امین نوروزی مشاور پزشکی رییس فدراسیون فوتبال، با هماهنگی کمیته پزشکی فدراسیون تمامی امکانات پزشکی همراه تیم ملی بانوان ارسال شد تا این تیم هیچ گونه کمی و کاستی در این زمینه در مسابقات پیش رو نداشته باشند.

فوتبالیست‌های دختر ایران اواخر مرداد با ازبکستان، میزبان این مسابقات دیدار دوستانه هم برگزار کردند تا با حداکثر توان آماده این میدان بشوند. تیم ایراندوست در گروه G رقابت‌ها با اردن و بنگلادش همگروه است. طبق برنامه فردا (یکشنبه) تیم‌های بنگلادش و اردن به مصاف هم می‌روند. نخستین دیدار ایران اما سه‌شنبه 30 شهریور از ساعت 15 به وقت محلی مقابل بنگلادش رقم می‌خورد. دیدار دوم ایران نیز مقابل اردن است که این مسابقه شنبه سوم مهر از ساعت 15 به وقت محلی برگزار می‌شود. ایراندوست و دخترانش باید با جدیت تمام مقابل این دو حریف به میدان بروند، چراکه از هر گروه تنها یک تیم به مرحله نهایی صعود می‌کند و این یعنی کار برای آنها سخت است.

ایراندوست: کار آسانی نداریم

مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال در کنفرانس مطبوعاتی هم شرکت کرد و ضمن تشکر از فدراسیون فوتبال ازبکستان به خاطر میزبانی مسابقات، در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا تیم ایران با چه میزان آمادگی در این مسابقات حضور یافته است، گفت:«شرایط اپیدمی در کشورهای منطقه مختلف بوده است. مسئولان فدراسیون فوتبال ایران تمام امکانات را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای تیم فوتبال زنان با شرایط عالی فراهم کردند. نزدیک به 80 روز در اردو بودیم و با آماده‌سازی خوبی به این مسابقات اعزام شدیم. هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم و تیم توانست در روال عادی به کار خودش ادامه بدهد.»

وی در ادامه افزود:«به تیم‌های حاضر در این مرحله تبریک می‌گویم. ما کار آسانی در این مرحله نداریم چرا‌که از هر گروه یک تیم به مرحله نهایی بازی‌ها صعود خواهد کرد و این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند، اما دختران ایرانی عاشق فوتبال هستند و توانایی فراوانی دارند. استعداد در بین دختران ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب موج می‌زند و تکنیک ناب دختران مثال‌زدنی است.»

ایراندوست در پایان خاطرنشان کرد:«امیدوارم شاهد بازی جوانمردانه و بهترین عملکرد از تمامی تیم‌ها باشیم. ما نیز همانند تیم‌های دیگر برای کسب موفقیت و بهترین عملکرد به این مسابقات اعزام شدیم و در این دوره از بازی‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. بازی‌های سختی را پیش رو داریم و با توجه به تدارکاتی که برای‌مان در نظر گرفته شده بدون شک برای کسب بهترین عملکرد تلاش خواهیم کرد.»