آریا طاری

از تابستان سال 2021، می‌توان به عنوان دیوانه‌وارترین تابستان نقل و انتقالاتی چند دهه اخیر دنیای فوتبال نام برد. تابستانی که حتی به انتقال‌های جنجالی سرخیو راموس و لئو مسی اکتفا نکرد و حالا کیلیان امباپه و محبوب‌ترین فوتبالیست دوران نوجوانی‌اش به صورت همزمان دو جابه‌جایی باورنکردنی را تجربه می‌کنند. کریستیانو رونالدو در آستانه انتقال به منچسترسیتی است تا دوباره در لیگ برتر بازی کند و امباپه با دومین قرارداد گرانقیمت تاریخ فوتبال، پاریس را به مقصد رئال مادرید ترک خواهد کرد. با این جابه‌جایی‌های حیرت‌آور، این فصل از فوتبال اروپا در نوع خودش بی‌نظیر خواهد شد.

کیلیان و پایان کشمش

پیوستن به تیم موردعلاقه سال‌های کودکی و نوجوانی، همیشه یک رویای بزرگ برای کیلیان امباپه بود. او در موناکو ستاره شد و فوتبالش را در پاریس ادامه داد اما همیشه در انتظار روزی بود که به سفیدها ملحق شود و پیراهن لوس بلانکوس را بر تن کند. او از تمدید آخرین قراردادش با پی‌اس‌جی سر باز زد تا باشگاه عملا چاره‌ای به جز فروش این ستاره نداشته باشد. تنها یک سال از قرارداد تیم فرانسوی با امباپه باقی مانده و اگر او در این تابستان تیم را ترک نکند، سال آینده می‌تواند به صورت رایگان از باشگاه جدا شود. مدیران پی‌اس‌جی به هیچ قیمتی نمی‌خواستند گرانقیمت‌ترین بازیکن‌شان را به صورت مجانی از دست بدهند. همین اتفاق کافی بود تا آنها با وجود مخالفت‌های اولیه و حتی پاسخ‌های تند به رئال مادرید، در نهایت با رقم پیشنهادی 180 میلیون یورویی این باشگاه موافقت کنند. کیلیان احتمالا به زودی برای انجام تست‌های پزشکی راهی مادرید می‌شود و قراردادش را با پرز به ثبت می‌رساند. زوج امباپه و کریم بنزما در تیم ملی فرانسه، حالا در مادرید هم ساخته می‌شود و همه چیز برای یک فصل درخشان در تیم آنچلوتی آماده خواهد بود. مادریدی‌ها امیدوارند کیلیان به سرنوشت هازارد دچار نشود و بتواند مهره بسیار موثری برای این باشگاه باشد. بدون تردید او یکی از بهترین و آماده‌ترین ستاره‌های دنیای فوتبال است و جذبش، سطح هر تیمی را ارتقا خواهد داد.

رونالدو و خشم اولدترافورد

12 سال قبل بود که رونالدو خانه‌اش را در شهر منچستر به مادرید منتقل کرد تا دوران تازه‌ای در زندگی ورزشی‌اش شروع شود. از همان زمان به بعد، هواداران یونایتد همواره در انتظار روزی بودند که رونالدو دوباره به اولدترافورد برگردد و پیراهن شماره هفت قرمزها را بر تن کند. این اتفاق هرگز رخ نداد اما منچستری‌ها تصور نمی‌کردند اتفاق تلخ‌تری در انتظارشان باشد. حالا کریستیانو تصمیم گرفته به منچستر برگردد و برای تیم آبی‌پوش این شهر به میدان برود. تصمیمی که برای هواداران شیاطین سرخ شوکه کننده به نظر می‌رسد. تا همین چند روز قبل، به نظر می‌رسید ادامه همکاری کریس با یووه قطعی شده اما او در نهایت تصمیم به ترک باشگاه تورینی گرفت. ظاهرا جدایی مسی از بارسا و پیوستن او به یک تیم پرستاره، رونالدو را هم ترغیب کرد که دست به چنین کاری بزند. او در حالی راهی سیتی می‌شود که باشگاه انگلیسی تنها 30 میلیون یورو برای خریدش پرداخت خواهد کرد. این رقم، 70 میلیون یورو کم‌تر از رقم پیوستن کریستیانو به یوونتوس بوده است. رونالدو به اندازه‌ای در جست‌وجوی این قرارداد بوده که حتی کاهش چشمگیر حقوقش را هم پذیرفته و در من‌سیتی فقط 15 میلیون یورو دریافت خواهد کرد. رقمی که با دستمزدهای معمول این ستاره، تفاوت چشمگیری دارد. به نظر می‌رسد این انتقال ظرف ساعات آینده قطعی خواهد شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، پپ گواردیولا اولین مربی دنیای فوتبال می‌شود که هم سرمربی مسی بوده و هم هدایت کریس رونالدو را بر عهده داشته است. سیتی همین حالا هم تیم به شدت پرستاره‌ای به نظر می‌رسد اما با جذب رونالدو، آنها کلاس متفاوتی پیدا خواهند کرد. با این روند احتمالا باید منتظر چند فروش از این تیم و جدایی مهره‌هایی مثل گابریل جسوس و برناردو سیلوا هم باشیم. پیوستن رونالدو به رقیب سنتی یونایتد، دنیای فوتبال را در یک شوک بزرگ فرو خواهد برد. کریس در همه این سال‌ها در بین هواداران منچستریونایتد مهره محبوبی بوده اما دیگر نباید انتظار چنین چیزی را داشته باشد. او در بازگشت احتمالی به اولدترافورد با پیراهن سیتی، به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد و بدون تردید با صدای ممتد سوت‌ هم روبه‌رو می‌شود. نکته جالب اما این است که کریس، ظاهرا هرگز قصد تمام شدن ندارد. او حتی در این سن و سال، همچنان خبرساز است و به هیچ وجه نمی‌خواهد فوتبال اروپا را ترک کند. با این جابه‌جایی‌های اعجاب‌آور، رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا فوق‌العاده مهیج خواهد شد. فصلی که ترکیب چند تیم در آن، با یک زلزله بزرگ و اساسی روبه‌رو شده است. خیلی‌ها تصور می‌کردند کابوس کرونا، شرایط فوتبال را در دنیا دچار رخوت و سستی می‌کند اما نه‌تنها هیجان فوتبال اروپا کم نشده، بلکه این هیجان در فصل حیرت‌آور نقل و انتقالات، به اوج خودش رسیده است.