آریا رهنورد

فوتبال اروپا همچنان به شدت هرچه تمام‌تر، تحت تاثیر پس‌لرزه‌های خبر راه افتادن رقابت‌های «سوپرلیگ اروپا» قرار دارد. همه چیز به سرعت اتفاق افتاده و حتی چند تیم، به صورت رسمی از اتحادیه اروپا کناره‌گیری کرده‌اند. پس از چند روز سکوت در این مورد، فلورنتینو پرز بالاخره روبه‌روی دوربین‌ها ظاهر شده و توضیحاتی در مورد این تورنمنت خاص ارائه کرده است. توضیحاتی که با وجود شفافیت در ظاهر، هنوز ابهام‌برانگیز به نظر می‌رسند. به صورت همزمان، جنبش‌های اعتراضی علیه برگزاری این رقابت نیز همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

فلورنتینو: به دنبال نجات فوتبال هستیم!

طراح و تئوریسین اصلی رقابت‌های «سوپرلیگ اروپا» بالاخره سکوتش را در مورد برگزاری این جام شکسته است. او با اشاره به ضرر «چهارصد میلیونی» تیم‌های بزرگ در دوران کرونا، برگزاری سوپرلیگ را راهی برای نجات تیم‌ها از ورشکستگی دانست. پرز تاکید کرده که 40 درصد از جوان‌ترها دیگر به فوتبال علاقه‌ای ندارند اما برگزاری این تورنمنت می‌تواند نگاه‌ها به این رشته ورزشی را تغییر بدهد و شرایط ایده‌آل‌تری برای باشگاه‌های بزرگ به وجود بیاورد. رییس باشگاه رئال مادرید همچنین اعلام کرده که اصلا نگران حذف شدن از ادامه رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا نیست. چراکه به اعتقاد او، یوفا هرگز دست به چنین کاری نمی‌زند و یک تورنمنت بزرگ را نیمه‌کاره رها نمی‌کند. او همچنین اصرار دارد که یوفا و فیفا به لحاظ قانونی، قادر به محروم کردن بازیکنان شاغل در رقابت‌های سوپرلیگ اروپا نخواهند بود. برخلاف گمانه‌زنی‌های اولیه، پرز باور دارد که این تورنمنت رقابت‌های لیگ داخلی را به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در حقیقت آن رقابت‌ها قرار است سر جای خودشان باشند و به جای دیدارهای لیگ قهرمانان، بازی‌های سوپرلیگ قرار است اواسط هر هفته برگزار شود. پرز همچنین به شدت علیه یوفا موضع گرفته و «انحصار‌طلبی» این نهاد را بزرگ‌ترین مشکل این روزهای فوتبال دانسته است. او حتی از مشورت با خوان لاپورتا صحبت کرده و از رضایت رییس باشگاه بارسلونا از این طرح خبر داده است. ظاهرا سود 3.5 میلیارد یورویی برای تیم‌ها در گام اول، همه آنها را مجاب کرده تا به این طرح ملحق شوند. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم قراردادی بلندمدت با باشگاه‌های مختلف بسته شده و آنها به هیچ قیمتی توان انصراف دادن از این رقابت را ندارند. با این وجود هنوز همه چیز کاملا پیچیده به نظر می‌رسد. از گوشه و کنار، مخالفت‌های زیادی با این طرح صورت گرفته اما ظاهرا فلورنتینو مصمم است تا به هر قیمتی این طرح را راه بیندازد تا فوتبال اروپا، صاحب یک فرزند جدید و البته ناخوانده شود!

چهار انتقاد بزرگ

در مورد سوپرلیگ اروپا، چهار انتقاد بزرگ و اساسی وجود دارد که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده‌اند. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند سرنوشت این طرح چه چیزی خواهد بود اما حقیقت آن است که تا زمان رفع نشدن ابهام‌ها، بعید است این تورنمنت به جریان بیفتد. اولین انتقاد به نقش «پرز» به عنوان رییس اصلی مسابقات است. او به عنوان رییس باشگاه رئال مادرید، در حقیقت مرد اول یکی از باشگاه‌های ذی‌نفع در این جام به شمار می‌رود و به همین خاطر سلامت قرعه‌کشی، برنامه‌ریزی و حتی داوری در این تورنمنت مورد بحث قرار خواهد گرفت. جالب اینکه پرز مدعی شده برای این جام از یک نوع متفاوت وی.ای.آر استفاده خواهد کرد. موضوعی که به خودی خود چالش برانگیز است.

انتقاد بزرگ دوم، فاصله‌ای است که با این طرح بین تیم‌های متوسط و کوچک با تیم‌های بزرگ ایجاد می‌شود. در حقیقت با اجرای سوپرلیگ اروپا، حتی اگر لیگ‌های داخلی از بین نروند و تیم‌ها از لیگ‌های داخلی حذف نشوند، عملا چیزی به نام «رقابت برابر» در آنها وجود نخواهد داشت. برای یک لحظه تصور کنید که 6 تیم بزرگ جدول لیگ برتر سالانه حداقل 500 میلیون یورو درآمد از این راه به دست بیاورند. آن‌وقت دیگر تیم‌های خارج از این دایره، هرگز نمی‌توانند برای قهرمانی در لیگ مبارزه کنند. واضح است که در ایتالیا هم دیگر هیچ تیمی به جز اینتر، میلان و یووه برای موفقیت شانسی نخواهد داشت.

انتقاد بزرگ دیگر، به تقسیم ناعادلانه قدرت بین تیم‌های مختلف در قاره برمی‌گردد. برای مثال اگر آژاکس قهرمان لیگ هلند هم بشود، نمی‌تواند از سود حاصل از حضور در بهترین تورنمنت فوتبالی قاره اروپا استفاده کند. همین حالا حق پخش رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا دو میلیارد دلار است که بخشی از آن به همه تیم‌های حاضر در جام می‌رسد اما سوپرلیگ اروپا حق پخش چهار میلیارد دلاری را فقط بین 12 تیم تقسیم می‌کند. در واقع یکی از روش‌های مهم درآمدزایی برای باشگاه‌های متوسط به همین سادگی از بین می‌رود و این تیم‌ها در آستانه نابودی قرار می‌گیرند.

انتقاد آخر هم به «ثابت» بودن اعضای این رقابت برمی‌گردد. اینکه هیچ سقوطی در کار نیست و تیم‌ها با هر نتیجه‌ای در جدول داخلی، می‌توانند دوباره خودشان را به سوپرلیگ برسانند. موضوعی که عملا رقابت در لیگ‌های داخلی را نیز کاملا سرد خواهد کرد. همین حالا تیم‌های بایرن، دورتموند و پی‌اس‌جی قرار نیست بخشی از این جام باشند. همین موضوع به تنهایی اعتبار مسابقات را زیر سوال می‌برد. چراکه لیگ قهرمانان همیشه جامی برای بهترین تیم‌های اروپایی بوده و غیبت چند تیم شاخص در سوپرلیگ اروپا، اعتبار آن را تا حدودی مخدوش خواهد کرد.

یوفا؛ مار در آستین

اتحادیه فوتبال اروپا واکنشی بسیار تند به ماجرای تاسیس سوپرلیگ اروپا نشان داده است. رییس این اتحادیه از آندره آنیلی که در حقیقت یکی از تئوریسین‌های این جام به شمار می‌رود، به عنوان یک «مار بزرگ در آستین» یاد کرده است. توهین بی‌سابقه‌ای که در فضای فوتبال اروپا، بازتاب‌های زیادی داشته و واکنش‌های مثبت و منفی زیادی به همراه آورده است. چفرین همچنان دست روی این نکته گذاشته که تحت هیچ شرایطی، اجازه برگزاری چنین تورنمنتی را نخواهد داد. هنوز خبر رسمی در مورد جرایم احتمالی تیم‌ها به گوش نرسیده اما حتی بعید نیست پی‌اس‌جی همین حالا به عنوان قهرمان این فصل از لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شود. رییس یوفا از همه باشگاه‌ها درخواست کرده تا دوباره به این طرح فکر کنند و جلوی اجرایی شدن این کار را بگیرند. او در این مسیر از فیفا نیز کمک خواسته و جیووانی اینفانتینو، حمایت‌ همه جانبه‌اش از یوفا را نشان داده است. تردیدی وجود ندارد که فوتبال، وارد یک دوران متفاوت و یک جنگ بسیار بزرگ شده است. جنگی که هنوز معلوم نیست چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت. جالب اینکه یوفا صدای تغییر را شنیده و تصمیم گرفته فرمت لیگ قهرمانان را در سال 2024 عوض کند اما باشگاه‌ها مخالف صبر کردن هستند و همین موضوع، آتش را شعله‌ورتر از قبل خواهد کرد.

مثبت و منفی

در بین فوتبالیست‌ها، تونی کروس اولین بازیکنی بوده که موافقتش را با این طرح نشان داده است. البته چندان هم عجیب نیست که یکی از ستاره‌های رئال مادرید، طرح رییس باشگاه رئال مادرید را تایید کند. با این وجود آندر هررا ستاره پی‌اس‌جی، این تورنمنت را به شدت مورد انتقاد قرار داده و برونو فرناندس ستاره خط میانی منچستریونایتد با گفتن جمله «رویاها خریدنی نیستند» به صف طولانی مخالفان طرح اضافه شده است. صفی که سر الکس فرگوسن و آرسن ونگر هم در آن دیده می‌شوند. یورگن کلوپ هم به تازگی دست به کار شده و مصاحبه‌ای علیه این تورنمنت انجام داده است. با این وجود او اعلام کرده که قرار نیست به این خاطر از مربیگری  لیورپول استعفا بدهد. چهره‌هایی مثل توخل، سولسشر، کومان و زیدان هم فعلا تصمیم گرفته‌اند در این خصوص سکوت کنند و منتظر آینده بمانند. از نگاه آنها هر اظهارنظری در این مورد، ریسک بالایی خواهد داشت. چراکه هنوز همه جزئیات این جام به طور کلی فاش نشده‌اند. با این وجود بدون هیچ شکی، این یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های خبری در تاریخ تاسیس اتحادیه فوتبال اروپا به شمار می‌رود. شوکی که جامعه فوتبال را کاملا تحت تاثیر قرار داده و مردم را در سراسر دنیا نگران کرده است. با اجرایی شدن این طرح، به نظر می‌رسد یک شکاف عمیق بین چند باشگاه و تیم‌های دیگر در  فوتبال اروپا ایجاد خواهد شد.