فوتبال دزدیده شد!

طرح راه‌اندازی یک تورنمنت بین بزرگ‌ترین باشگاه‌های اروپایی به جای «لیگ قهرمانان» از سال‌ها پیش در جریان بود و سرانجام خبر «رسمی» ملحق‌شدن تعداد زیادی از تیم‌های قدرتمند اروپایی به آن، مثل یک بمب بزرگ خبری، فوتبال اروپا را تحت تاثیر قرار داد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، یوفا برخوردی تهدیدآمیز با این طرح داشته اما چندین باشگاه به رهبری فلورنتینو پرز، مصر هستند تا به هر قیمتی آن را اجرایی کنند. تا همین جا، اظهارنظرهای متفاوتی در مورد این رقابت به گوش رسیده است. جامی که خیلی‌ها باور دارند در تضاد با روح فوتبال است.

آریا رهنورد

وعده بزرگ؛ احیای فوتبال!‌

«می‌خواهیم فوتبال را به جایگاه واقعی‌اش برگردانیم». این وعده بزرگی است که برگزارکنندگان رقابت‌های «سوپرلیگ اروپا» آن را مطرح کرده‌اند. رییس این تشکیلات، فلورنتینو پرز خواهد بود و رییس باشگاه یوونتوس آندره آ آنیلی به عنوان نایب رییس در این پروژه حضور خواهد داشت. تا امروز 12 باشگاه مختلف موافقت رسمی‌شان را با حضور در این تورنمنت اعلام کرده‌اند. 6 تیم انگلیسی آرسنال، چلسی، تاتنهام، لیورپول، منچسترسیتی و منچستریونایتد، سه تیم ایتالیایی میلان، اینتر و یوونتوس و سه تیم اسپانیایی بارسا، آتلتی و رئال مادرید بخشی از این جام خواهند بود. تا این لحظه تیم‌هایی مثل بایرن‌مونیخ، دورتموند و پی‌اس‌جی حاضر نشده‌اند به این رقابت‌ها ملحق شوند و راه‌شان را از لیگ قهرمانان اروپا جدا کنند. با این وجود، قرار است هشت تیم دیگر در این رقابت‌ها حاضر باشند تا سوپرلیگ اروپا با حضور 20 تیم در دو گروه 10 تیمی برگزار شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه، قرار است تیم‌ها علاوه بر شرکت در لیگ داخلی، اواسط هر هفته در این تورنمنت نیز شرکت کنند. در نهایت چهار تیم برتر هر گروه راهی مرحله یک‌چهارم نهایی خواهد شد. همان‌طور که قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید، دریافت «سود مالی» اصلی‌ترین انگیزه حضور باشگاه‌ها در این رقابت است. گفته می‌شود 12 باشگاه موسس به سودی معادل حداقل 350 میلیون یورو در این جام می‌رسند. آن هم در حالی که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در هر فصل تنها 19 میلیون یورو پاداش می‌گیرد. در حقیقت فلورنتینو و رفقا باور دارند که یوفا درآمدش از فوتبال را عادلانه تقسیم نمی‌کند و به دنبال برگزاری رقابتی هستند که در آن سود سرشار برگزاری فوتبال مستقیما به خود باشگاه‌ها برسد.

نمی‌توان نگرانی عمیق طرفدارها از سرنوشت فوتبال را در این مورد پنهان کرد. چراکه این طرح، عملا تورنمنت معتبری مثل لیگ قهرمانان اروپا را از بین خواهد برد. در واقع با این رقابت، تیم‌های ثروتمند، ثروت بیشتری به دست می‌آورند و تیم‌های معمولی، راه‌های کسب درآمد را از دست می‌دهند

رسانه‌ها چه می‌گویند

رسانه‌ها به ویژه در کشور انگلستان، مخالف سرسخت برگزاری چنین رقابتی هستند. گری نویل که یکی از مهم‌ترین چهره‌های رسانه‌ای در انگلیس به شمار می‌رود، به شدت از باشگاه‌های منچستریونایتد و لیورپول به خاطر حضور در این جام انتقاد کرده است. چراکه باور دارد این تصمیم با شعارهای همیشگی این دو باشگاه در تضاد است. یورگن کلوپ هم مخالفتش با این طرح را نشان داده و باور دارد که شرکت در چنین جامی، چیزی به جز «تکرار» ملال‌آور برای لیورپول نخواهد داشت. ریو فردیناند هم این تصمیم را یک جنگ بزرگ علیه فوتبال دانسته است. خیلی از رسانه‌ها معتقدند که «پول» تنها عامل رسیدن به چنین تصمیمی به شمار می‌رود و این موضوع، ذات فوتبال را تهدید می‌کند.

هوادارها؛ نگران‌تر از همیشه

«فوتبال به دست فقرا ساخته شد و به دست ثروتمندها به سرقت رفت!» پس از اعلام حضور 12 تیم در سوپرلیگ اروپا، این جمله بیشتر از هر عبارت دیگری در فضای مجازی تکرار شده است. نمی‌توان نگرانی عمیق طرفدارها از سرنوشت فوتبال را در این مورد پنهان کرد. چراکه این طرح، عملا تورنمنت معتبری مثل لیگ قهرمانان اروپا را از بین خواهد برد. در واقع با این رقابت، تیم‌های ثروتمند، ثروت بیشتری به دست می‌آورند و تیم‌های معمولی، راه‌های کسب درآمد را از دست می‌دهند. این کار در درازمدت، به مرگ بسیاری از تیم‌های ریشه‌دار در سطوح پایین‌تر فوتبال می‌انجامد. همان تیم‌هایی که بسیاری از ستاره‌های بزرگ امروز دنیای فوتبال را تربیت کرده‌اند. در حقیقت این طرح، یک رقابت نابرابر را بین باشگاه‌های مطرح و باشگاه‌های متوسط خواهد ساخت. به مرور زمان، تیم‌های مقتدر با درآمد نجومی، تیم‌های معمولی را قلع و قمع خواهند کرد و ساختار فوتبال در جهان کاملا عوض خواهد شد. قدرت پول آنقدر مهیب و زیاد است که حتی توانسته باشگاه‌هایی مثل بارسلونا و رئال را با سابقه سال‌ها نفرت و دشمنی «متحد» کند.

یوفا: همه را محروم می‌کنیم!

اتحادیه فوتبال اروپا به هیچ قیمتی زیر بار برگزاری چنین رقابتی نخواهد رفت. یوفا رسما اعلام کرده که هر تیم حاضر در این رقابت از حضور در لیگ داخلی محروم خواهد شد. همچنین ممکن است جریمه‌های سنگینی در انتظار باشگاه‌ها نیز باشد. حتی این شائبه به گوش می‌رسد که لیگ‌های اروپایی به حالت تعلیق دربیایند و پی‌اس‌جی به عنوان قهرمان این فصل رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شود. فعلا نمی‌توان به شنیده‌ها اعتماد کرد اما یوفا قرار است به زودی یک جلسه اضطراری برگزار کند. این جنگ بزرگ، حالا دیگر علنی شده و باید منتظر عواقب خاص آن باشیم. جنگی بین اتحادیه فوتبال اروپا و باشگاه‌هایی که برای رسیدن به پول بیشتر، از هر چیزی عبور می‌کنند.